ZZR 1400-tråden

Allvarligt, stannar ingen på banan efter en krasch för att se vad som hänt, eller får man inte det?
Hoppas det är bra med dig, och att hojen går att laga.
 
vad det gäller anderstorp och fiver så är
reglen är att man inte ska stanna eftersom det kan orsaka fler olyckor utan köra in i depån och raportera specielt där jag körde av då det inte syns från tornet. men det finns ju folk som gör det ändå så det är 3 killar som stannar vara 1 är deltidsbrandman . om du kollat på filmen så är det två killar som drar i väg som skållade råtter den förste är min kompis gult och blått skinställ . han kör direkt till ambulansen och jaga iväg den och den andre körde ännufortare och han körde till arangören .
p smc och ssemse är det betydligt mer flaggvakter men det betyder inte med nödvändighet att ambulansen kommer fortare för det .

jag är relativi ok och grämer mig mest för att det kan ta rsten av sommaren innan handen är ok . min zzr klarade sig bra med skrap märken på kåpan trasig generatorkåpa skrapad ljuddämpare skadad fotpinne och speglen allt på vänstersidan den står hos stigefält och kommer att återställas helt på svedeas bekostnad . den går att köra så det är mest skönhets fel .
 
det jag skulle vilja ha är tracken kontroll är det de på nyare modeller ?
tänk på vilken växel ni har i när ni drar på ut ur en kurva, låg växel då släpper det lätt
 
Hej

Skulle bara påpeka vilken underbar touringhoj vi har skaffat oss.
Körde 140mil under gårdagen. Luleå-Inlandsvägen-Norrköping.
Hade tänkt stanna o sova halvvägs. Men kände mig pigg och var så kul o köra, så jag fortsatte hem.
Köpte mig en packrulle på biltema för o komplettera tankväska + topbox. Den svalde mkt mer än vad jag trodde.
Sidoväskor känns ej aktuellt sålänge man åker själv på hojen.

Nu måste jag dock beställa nya däck. Korden hade kommit fram såg jag.

Några tips om vilka touringdäck man ska köpa? Får gärna finnas på www.hojdäck.se
Det Känns som att våtegenskaper och många mil prioriteras.
Hittat en del när jag googlat. Men mest gamla inlägg.
mcresqa.jpg
 
Hej,
Jag har kört Pilot road 2 på min hoj och de är i det närmaste outslitliga. Bakdäcket skulle ha passerat 2000 mil men jag fick tyvärr punka av metallskrot men det hade lätt rullat några hundra till. Framdäcket håller såklart ännu längre vid touringåkning. Jag har kört dem på bana också vilket fungerar bra med dual compound, kör i ett moderat tempo. Michelin har ju alltid varit ledande på våtgrepp. Jag tror det är svårt att hitta ett däck där du får mer mil per krona. Slitaget är det sista du behöver oroa dig för på långresan.

En nackdel med road2-orna som jag noterat är dock att de tenderar att rita lakrits ganska lätt (det är ju ganska hårt gummi i mitten). Det kan ju å andra sidan vara en fördel också beroende på vem du frågar =) Numera har jag dubbla uppsättningar hjul där jag kör dunlop sportsmart på de andra fälgarna. Så kan man fort byta efter behov! Sportsmarten har betydligt bättre grepp vid vålds-acceleration.

Jag kör med samma bagageuppsättning som dig. Om du behöver sidoväskor då har du tagit med för mycket grejer =)
140 mil i en sittning, det var imponerande! Själv ligger rekordet på ca 100. Kör du med styrhöjare?
/Rikard
 
Tja..

Ska kolla efter Pilot Road 2. Om man hittar bra pris någonstans.
Hojdäck hade avtal med Vianor för billig omläggning (200kr) Dock säljer de ej PR2.

Edit. . hittade nu och beställt .. Hoppas på snabb leverans.

Ingen styrhöjare. Fast skulle gärna testa sådana.
Fusket jag har är en Zumo GPS fullmatad med mp3 + Koss Plug
 
Last edited:
Det har kommit en nyare version av pilot road, version 3 nu. Tror den är nån hundring dyrare men ska tydligen ha ännu bättre våtgrepp (slitage detsamma). Jag körde Gokartbana i spöregn ifjol med PR2 och jag höll mig på hjulen, det är ett gott betyg med tanke på det vansinniga bottenvridet =)

Jepp, Zumon är en bra resekompis! Var rätt sugen på att montera styrhöjarna men eftersom jag börjat köra så pass mycket bana har jag beslutat att skippa det.
 
Sådär.. ett par hundra mil sent men ändå.
Jag lyckades byta tändstift.
Plocka bort lite plastkåpor (bägge sidor)
Original tändstiftsnyckel + lednyckel 14 + spärrskaft . o mkt svordomar.
Men det gick faktiskt o byta själv.
Beställde NGK-stift från nån engelsk sida á 35pund .(har ej kvar adress.)
Otroligt vilka överpriser svenska handlare har.
View attachment 368057
 
Sen tog jag mig tid att rengöra kedjan .. Oj det var guldfärgade länkar innan.. Det hade jag ingen aning om.
Använde ett fotogenbaserat lösningsmedel vi använder på jobbet. Sen har jag nu tillsvidare penslat in kedjan med bakaxeloja. Blir inte klokare ang bästa smörjmedel när jag läser trådarna på denna sida.

kedja.jpg
 
Är det verkligen värt investeringen med handtagsvärmare på en sporttouringhoj? På en offroad kan jag förstå, de kör ju även på vintern, men det har du väl inte tänkt, eller?

Tändstiften du köpte, det var väl £35 för 4 st? Eller var det per styck?? Vad kostar de här hemma?
 
Är det verkligen värt investeringen med handtagsvärmare på en sporttouringhoj? På en offroad kan jag förstå, de kör ju även på vintern, men det har du väl inte tänkt, eller?

Tändstiften du köpte, det var väl £35 för 4 st? Eller var det per styck?? Vad kostar de här hemma?

Hej

I Sverige kostar tändstift tex på MCWEB 210kr/st. Å jag betalade 35Pund för 4st.

När det gäller värmrna så är det det nåt jag saknat. Gör en del långturer Norrut. Även då solen inte lyser.
För värmeplattorna betalade jag 259kr (lelles) Sen tillkommer brytare, relä o kabel från tex ClasOhlson.
Så den stora investeringen där är väl i tid. Men jag tycker det är kul o greja med hojen.

Har ej fått det klart ännu. (skyller på mitt jobb)
 
Tändstift är ingen betungande kosnad för mig det är däremot bromsklossar fram .
Var hittar man bra pris på detta ?
Tänstiften håller säkert 5000 mil men klossar inte ens 1000 om man kör på bana och ett sätt kosta 1100 kr

Föresten så hittade jag den för 5,95 pund styck så 210 kronor är rån sände frågan till NGK
 
Vilken olja ska jag köpa för oljebyte till ZZR1400 och hur mycket går det åt?
 
Vilken bra motor olja som helst duger den behöver inte alls vara dyr .
köp en 5 liters dunk och fyll på tills det syns i glaset 4,1 l lite mer om du byter filter . Ska du byta olja så byt filter med
 
Hej ZZR ägare!

Har idagarna beställt en ZZR 1400 SE 2013, leverans sker i månadsskiftet februari/mars så jag har börjat längta lite:)
Jag och en kollega var ned till Northbike i Umeå i början på årets säsong, Kawasaki var där med flera av årets modeller Bl a en grön ZZR 1400 -12. Efter 25 minuters provkörning var jag såld, vilken hoj. Nu har hela det här året nästan nått sitt slut och när jag nu såg SE versionen då var det färdig funderat.

Kul att ni fanns här på Sporthoj och Oldox om du kommer någon mer gång till Luleå så hör av dig.

Ha det bra.
 
Sen tog jag mig tid att rengöra kedjan .. Oj det var guldfärgade länkar innan.. Det hade jag ingen aning om.
Använde ett fotogenbaserat lösningsmedel vi använder på jobbet. Sen har jag nu tillsvidare penslat in kedjan med bakaxeloja. Blir inte klokare ang bästa smörjmedel när jag läser trådarna på denna sida.

View attachment 368058

X och O ringskedjor har redan "inkapslat" smörjmedel i rullarna.... gör rent med fotogenbaserat eller vanlig lampolja å kör kedjewax så slipper du stänk å slabb , själv brukar jag dränka en trasa med lampolja å torka av hela paketet , låta torka å sen fläska på rikligt med kedjewax (wurtens e grymmt bra) ungefär en gång i månaden eller nått
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top