zxr 750 "trimm".

tmp skrev:
Nej, endast 91/92 hade denna strypning. 93- var försäkringstrypta via trottlarna.

OK, du kan ha rätt. Inte omöjligt att Bike har lyckats vända på det hela i sin artikel. Vad hade 91-92 för effekt ostrypt då?

hm, inte för att jag tror att min är strypt... men hur kan man märka det? vet iaf att den inte är strypt till 25kw som registrerings beviset säger....
tror den är 73kw. men kan man kolla om den är stryp någon annan stans? någon som fuckar den.... men jag tycker som sagt den går jätte bra... får ju upp den på slangen på 2an. :)

Robban Nr1 skrev:
hm, inte för att jag tror att min är strypt... men hur kan man märka det? vet iaf att den inte är strypt till 25kw som registrerings beviset säger....
tror den är 73kw. men kan man kolla om den är stryp någon annan stans? någon som fuckar den.... men jag tycker som sagt den går jätte bra... får ju upp den på slangen på 2an. :)

Mitt tips är att plocka av trottellocken på förgasarna och se om du hittar några mystiska plastklossar eller liknande där. En annan variant som vissa Kawasakis har är hål i trottlarna så att undertrycket "försvinner i förtid" så att säga och hindrar trottlarna att lyfta hela vägen upp.

Det är rätt svårt att känna hur bra hojen egentligen går. Mindre effektskillnader mellan olika hojar visar sig tydligt först i väldigt olagliga hastigheter, när det inte längre hänger så mycket på förarna med olika växlingsteknik osv. Om den går att wheela med på tvåan säger änna inte så mycket. :)

Robban Nr1 skrev:
sitter här och läser gamla trådar om trimm/toppa och lite annat...
Så min fråga är nu(okunnig inom detta); Vad innebär att porta toppen? vad gör man? något man kan göra själv? kostar det mumma eller en "baggis"?

Nu när jag har moddat min hoj så kommer den att stanna ett tag hos mig så då tänkte jag att då kan man ju lite gärna passa på att trimma den lite.

men jag vet inte hur man kan trimma den?
Här är mina tankar:
1. Något helsystem + KN filter
2. Andra förgasare, finns inte dynojet kit till min zxr 750 -91. så kom gärna med andra bra märken.
3.byta kammar vet inte va det är och gör men är det något slags trimm?
4. "Porta" vad det nu är.

tackar för svar... // Robin

Har ett nytt Ackra helsystem titan. Helt nytt, aldrig använt. Tror det är till din hoj. Kan kolla upp det om du är intresserad. Pris: 5.000:-

PacMan skrev:
Mitt tips är att plocka av trottellocken på förgasarna och se om du hittar några mystiska plastklossar eller liknande där. En annan variant som vissa Kawasakis har är hål i trottlarna så att undertrycket "försvinner i förtid" så att säga och hindrar trottlarna att lyfta hela vägen upp.

Det är rätt svårt att känna hur bra hojen egentligen går. Mindre effektskillnader mellan olika hojar visar sig tydligt först i väldigt olagliga hastigheter, när det inte längre hänger så mycket på förarna med olika växlingsteknik osv. Om den går att wheela med på tvåan säger änna inte så mycket. :)

haha... de e ju sant... men topphastighet då??? går iaf 250. så det kanske kan säga något? är som sagt noll kolla på vissa saker inom mc. det är ju som ett universum.

Hojen byggdes väl för att få exakt 100hk 91-92 vad jag har förstått för att hamna i en viss försäkringsklass som fanns då. Inte mycket att göra åt.

gurkis skrev:
Har ett nytt Ackra helsystem titan. Helt nytt, aldrig använt. Tror det är till din hoj. Kan kolla upp det om du är intresserad. Pris: 5.000:-

aaaa... men visst... :D :banana

någon som skulle kunna säga om det är nödvändigt med dynojet kit om jag ända kanske ska köpa ett helsystem +KN filter??? eller räcker kanske det med ett helsystem +kn?

Robban Nr1 skrev:
haha... de e ju sant... men topphastighet då??? går iaf 250. så det kanske kan säga något? är som sagt noll kolla på vissa saker inom mc. det är ju som ett universum.

250 verklig fart eller mätarfart?
Min orkar med ca 245 på cykeldatorn, och det är precis vad Bike har lyckats få upp den i också.

Fel:
Vissa ZXR750 93or (Svensksålda) var avsedda för Franska marknaden och var strypta med kammar kolvar trottlar mm.
Har en kompis som köpte en ny 93 och försäljaren övertygade att den endast var stypt i trottlarna (blev inskrivet i kontraktet) men när vi skulle fulleffekta den så visade det sig att den var strypt med kammar kolvar trottlar, detta kalas kostade mc-försäljaren ca 20k....

tmp skrev:
Nej, endast 91/92 hade denna strypning. 93- var försäkringstrypta via trottlarna.

Toktrimma inte en ZXR750, du får inget mellanregister om du trimmar för hårt, min Kwack 93:a har 143 på hjulet men är stendöd under 9K.

GSXR1100R skrev:
Toktrimma inte en ZXR750, du får inget mellanregister om du trimmar för hårt, min Kwack 93:a har 143 på hjulet men är stendöd under 9K.

Oj... låter inge vidare... fattar inte så mycket med register... men man ska väl ha ett bra mellan register?

Pelvan skrev:
Vem betalar 48 papp för en hojj med kulhål i tanken som måste spacklas??? :arsele Nej spar din unika ZXR istället!!!

faen vad snygg zxr750 in är aså :yoparty
en sån skulle man haft :)

o just ja, har ju en sån..har kört den ca 200m allt som allt..längtar till sommarn :banana

om man kikar på min trottlar så lyfter dom hela vägen..
är väl inte strypt då va? :va

Last edited:
ozeo skrev:

o just ja, har ju en sån..har kört den ca 200m allt som allt..längtar till sommarn :banana

Hm borde dom väl inte vara.... :)

Kolla så att det inte är hål i trottlarna.

ozeo skrev:

Superbike Roger skrev:
Kolla så att det inte är hål i trottlarna.
innebär det isf att den e strypt :(
måste kolla.
motorn komma från ett skrot o har legat ett antal år :rolleyes:

den borde inte va strypt..går som faen..går mycke bättre än min gammla cbr 600 o den skulle va på lite över 100 på pappret iaf.
ahh måste kika innan sommarn komma :)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...