ZX9R-tråden

Nybliven ägare av en zx9r

Hej alla,

Köpte idag en zx9r av -98 års modell.
Hojjen är importerad från tyskland när den bara hade gått 100 mil enligt uppgifter jag fått.

Nu till frågan...
Denna hoj är helt utan zx9r märket och vad jag kan se är den inte omlackad eller nått sånt.
Men en bit under backspeglarna sitter ett klistermärke där det står "Superbike Edition" plus att där står lite reklammärken på med bland annat Dunlop.

Finns det nån sådan version och om så är fallet, vad är det som skiljer sig på den och "vanliga" zx9r.

Skulle vara tacksam om någon vet.
 
tjena!!
nu är värmen här!!

men jag tror jag har lite problem med tempen på hojen!
min tempmätare visar ingenting. hojen går som den ska och jag har kännt på kylarslangarna och tycker dom är varma... men tempvisaren visar bara sträck..
innan trodde jag bara det va att det va kallt ute men nu när värmen är här ska den ju upp i temp...
vanligt fel? vad ska man börja med? och vart hittar man billiga delar? förmodar att termostaten är kass... vad tror ni? hur felsöka?
(förväntar min inget svar förrens solen gått ner den dag som denna är väl alla ute och glider ;) )
Mvh / Joel

Nja, det verkar nog vara givaren till tempmätaren. Om termostaten vore paj och stängd så hade tempmätaren visat tempen iaf, vore den öppen så borde du ju fått lite temp efter ett tag.Tempgivaren sitter "före" termostaten, den gjorde iaf det på min -99. Iom att slangarna är varma så verkar den ju öppna/vara öppen.
 
Nja, det verkar nog vara givaren till tempmätaren. Om termostaten vore paj och stängd så hade tempmätaren visat tempen iaf, vore den öppen så borde du ju fått lite temp efter ett tag.Tempgivaren sitter "före" termostaten, den gjorde iaf det på min -99. Iom att slangarna är varma så verkar den ju öppna/vara öppen.

Låter faktiskt mer troligt! och kanske även billigare ;)
jag får helt enkelt ta mig en titt på det nu på måndag.
men det kan väl inte vara någon större fara att köra som det är nu om jag håller igen?
 
Låter faktiskt mer troligt! och kanske även billigare ;)
jag får helt enkelt ta mig en titt på det nu på måndag.
men det kan väl inte vara någon större fara att köra som det är nu om jag håller igen?

Borde inte vara någon fara. Fast OM den går varm så blir det ju svårt att upptäcka det= kan bli dyrt. Du får köra fort som satan för säkerhets skull..
 
Hejsan

Har precis köpt en ZX-9R -01 som gått ca 1150 mil.
Jättefin cykel men jag har upptäckt att det läcker lite olja från packningen mellan block och topp vänster fram (1:ans cylinder). Ventiljustering gjordes för 100 mil sedan.

Vad tror ni att det kan bero på?
Har packningen blivit skadad vid justeringen eller kan det kanske bero på att man inte dragit bultar i toppen i rätt sekvens (tar man av den vid ventiljustering?)?

Tacksam för svar eller uppslag till vad detta kan bero på?

Vill också passa på och tacka för en grym tråd!
 
Hejsan

Har precis köpt en ZX-9R -01 som gått ca 1150 mil.
Jättefin cykel men jag har upptäckt att det läcker lite olja från packningen mellan block och topp vänster fram (1:ans cylinder). Ventiljustering gjordes för 100 mil sedan.

Vad tror ni att det kan bero på?
Har packningen blivit skadad vid justeringen eller kan det kanske bero på att man inte dragit bultar i toppen i rätt sekvens (tar man av den vid ventiljustering?)?

Tacksam för svar eller uppslag till vad detta kan bero på?

Vill också passa på och tacka för en grym tråd!


tjena...
kolla så att det inte är ventilkåpan som läcker, den lyfter man nämligen av vid kontroll/justering ventilspel och det kan va lite svårt att få på den ordentligt om man slarvar med tillpassning/rengöring!!! bara att skruva loss, göra rent, kontrollera att packningen är hel (ev köpa ny packning) och återmontera RAKT och på RÄTT sätt i motsats till vad meken lyckades prestera... :gnissla

Att det helt plötsligt skulle börja läcka olja mellan cylinder och topplock efter en ventiljustering låter konstigt eftersom man inte är där och gräver och då skulle hojen förmodligen gå dåligt och läcka kylvätska samtidigt...men som sagt kolla ventilkåpan först...
 
Jag tänkte kolla om det möjligtvis finns någon kawa-mekaniker i GBG som kan som har lust att utföra ventiljustering på min zx9:a? självklart mot betalning!
mvh
 
Hej alla glada!

Min ZX9R -98 dog påväg till jobbet idag på motorvägen. Den starta perfekt hemma utan problem, men efter 5km så lade den av utan förvarning. Trodde det var bensinstopp, så vred till reserv, men det funkade inte alls.

När jag försökte starta den igen så var den väldigt halvseeg och efter tre försök, helt död. Det pep lite ur boxarna under sadeln. Batterier har varit laddat och den starta utan några som hellst tendenser av att batteriet skulle vara slut när jag körde hemmifrån.

Någon som har några ideér?
 
Hej alla glada!

Min ZX9R -98 dog påväg till jobbet idag på motorvägen. Den starta perfekt hemma utan problem, men efter 5km så lade den av utan förvarning. Trodde det var bensinstopp, så vred till reserv, men det funkade inte alls.

När jag försökte starta den igen så var den väldigt halvseeg och efter tre försök, helt död. Det pep lite ur boxarna under sadeln. Batterier har varit laddat och den starta utan några som hellst tendenser av att batteriet skulle vara slut när jag körde hemmifrån.

Någon som har några ideér?

Har kommit hem nu igen, verkar vara batteriet. Hojjen startar med startkablar från bilen, men tar jag bort den så startar den inte alls.

Tack till Kamikaze kid (Racerepairs.se) för telefonsupport :tummenupp
 
Borde inte vara någon fara. Fast OM den går varm så blir det ju svårt att upptäcka det= kan bli dyrt. Du får köra fort som satan för säkerhets skull..

tackar för hjälpen! dert va tempgivaren, efter jag pratat med en lokal mek i gbg sa han att det troligen va dålig kontakt, vilket det va! så nu funkar det igen!
nu kan jag känna mig lugn ¨på väg till oslo i helgen:tummenupp
 
tja på er. har en fundering. på länkaget till bakdämparen sitter det ett par smörj nipplar. vad för sorts fett ska man pumpa i dom??
 
Tja.
Har en zx9r -96:a försöker slanga/wheela med den men lyckas bara på ettan sedan går den ner på grund av motorbromsningen.
Tvåan känns för svag för att få upp denna tunga hoj med. Ettan går det både att gasa upp och koppla upp den med. Resten av växlarna vill inte riktigt.
Så min fråga nån som lyckats slanga/wheela med en 94-97:a eller är de för tunga och omöjliga? Då snackar vi orginaldrevningen.
 
Tja.
Har en zx9r -96:a försöker slanga/wheela med den men lyckas bara på ettan sedan går den ner på grund av motorbromsningen.
Tvåan känns för svag för att få upp denna tunga hoj med. Ettan går det både att gasa upp och koppla upp den med. Resten av växlarna vill inte riktigt.
Så min fråga nån som lyckats slanga/wheela med en 94-97:a eller är de för tunga och omöjliga? Då snackar vi orginaldrevningen.
Koppla upp på ettan är det som gäller.
 
Hej alla kawa fans!

Jag funderar lite på å byta hoj. Tjejen vill gärna åka med.
Tittat runt lite å fastnat lite för zx9r från 2000 å framåt.
Den verkar riktigt shysst å skjutsa med samt att den är sportig.
Finns de några banrsjukdomar på dom. Speciella fel på just den modellen etc.
Vad ska man välja i hojdjunglen?
Hjälp en som inte vet så mycket!
Vill gärna bli en Ninja jag med :rolleyes:
 
hean74 skrev:


Snacka om felläsning...finns väl en anledning till att man inte är med i menza! ;)
Sorry!

hehe det är lugnt..:tummenupp

Satte på ett nytt bakdäck idag.
Det blev ett Dunlop Roadsmart. Någon som har erfarenhet av detta däck?
Våtegenskaper och hållbarhet?
 
tjena alla!
idag när jag hoppade på hojen i solskenet för att starta den så sa det bara DONK och sedan gick inte motorn eller startmotorn runt igen :( då rullade jag igång hojen utan problem och nästa ggn starta den som vanligt. men detta har hänt 2ggr innan! att när jag ska starta den så säger det bara DONK!!

första ggn trode jag bara startmotorn "missa" men idag gick motorn runt 1 varv innan det small till!?!?! detta även med kopplingen intryckt?? hur kan startmotorn vägra gå runt när jag kopplar??

please help :S
Mvh / joel
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top