ZX9R-tråden

Jag köpte också en ninja igår!! testade den hela kvällen och den är ju helt underbar!

Utrustning:
Fjärrstyrt Spyball larm med immobilizer
Yoshimura helsystem
Dyno-jet
K&N filter
Ensitskuts lackad i cykelns färg
Tonat kåpglas
Tonat skyddsglas för strålkastaren
Lackad hugger
Lackad undertail
Miniblinkers
Lackade skruvar till kåporna


Härligt Speedy. Bra val. :tummenupp
 
Trevligt med en levande ninja-tråd :D
Jag har en liten fundering. Jag och min brorsa satt båda på ninjan igår och då slog bakdämparen igenom väldigt lätt. Så om jag nu ska köra runt på honom någongång bör jag då ändra inställning på stötdämparen? isf är det lätt/svårt? Jag vill ju inte att det ska slå egenom i varje litet gupp.


Är ni väldigt tunga ?
Jag har haft c.a 160 kg på och det har inte slagit igenom. Ganska mjuk dock.
Kanske kolla inställningen på dämparen. Kan vara helt fel.
Börja med lite hårdare än grundinställning.
När du sen skjutsar så ökar du kompressionen nästan till max.
Om den är slut kan du få köpa en shysst beg-98 av mig. PM:a

Halloj!!

Och så var det min tur att hoppa in i denna tråd.

Böt till mig en -01 för några veckor sedan och måste säga att jag är skitnöjd. :tummenupp Åker riktigt skönt på denna cykel, snygg som få, går som två. =)

En fråga.. Hur fort går era hojar?


Dom går väldigt fort. Särskilt dom gröna. :tummenupp
Häng med på körningarna så får du se.
 
Last edited:
Hej Hej!

Åhejsan! här är en ninja ägare till! fattar inte att jag missat denna tråd tidigare!

kul att den finns iallafall! :yoparty

Kör en ZX9R-01
har en 95:a med kass växellåda igaraget.
 

Bifogat

  • benets.JPG
    benets.JPG
    117.9 KB · Visningar: 252
Hur kan man missat denna suveräna tråd :huvet
 
Någon som vet om man kan kolla nivån på oljan i framgafflarna samt justera den när dom sitter på plats lr måste dom demonteras?

Det går att kolla oljan med gafflarna "monterade", dock måste dom va avlastade... själva jobbet blir i regel lättare/smidigare och du får ett bättre resultat om du monterar ur dom då dom inte sitter särskilt svåråtkomligt. (fyra skruv på varje + hjulaxeln...):tummenupp
 
Har kört ninja de senaste 5 åren.
Ett par bilder på min nuvarande hoj, en blå zx9r från -98. Min första 9:a var en -96:a, som var blytung jämfört med denna.

Har ständigt en massa oavslutade "stylingprojekt" som pågår till denna hoj. Började i våras med att tillverka en undertail men har fortfarande inte haft tid att avsluta det.

Har även haft planer på att uppgradera frontpartiet till en 00:a, pga att denna fronkåpa är mycket snyggare i min mening.

Det senaste som jag har gått och funderat på är att ta bort det extremt fula kåpstaget och sätta dit ett från en 02:a (med viss modifikation). Kawasakiförsäljaren ville ha 1800sek för detta så det får nog bli att leta begagnat istället eller tillverka ett eget.

En hugger är även på gång om man bara kunde bestämma sig för vilken man vill ha (väljer mellan Powerbronze eller Ermax).
 

Bifogat

  • zx9r-1.JPG
    zx9r-1.JPG
    126.5 KB · Visningar: 247
  • zx9r-2.JPG
    zx9r-2.JPG
    115.2 KB · Visningar: 259
En bild på min undertail. Får väl se om jag nånsin avslutar detta projekt.

För de som är intresserade av att tillverka en själva så kan jag tala om att materialet som jag har använt är 4mm:s polykarbonat (Makrolon) som förövrigt fungerar alldeles utmärkt att bocka med hjälp av en värmepistol.
 

Bifogat

  • Undertail_zx9r_1.jpg
    Undertail_zx9r_1.jpg
    114.9 KB · Visningar: 305
tjena!
lägger väl in en bild på min me....(som för övrigt gjorde bra ifrån sig på Gelleråsen i onsdags) :yoparty
 

Bifogat

  • kawa9 vä miniatyr.JPG
    kawa9 vä miniatyr.JPG
    20 KB · Visningar: 180
Last edited:
Hallå alla ninja-åkare!

Har lite frågor om en zx9r 95:a.
Några generella problem som man bör kolla om man ska köpa? Växellåda tyckte jag att det stod nånstans.
Serviceintervaller? Ventiljustering osv, när måste det göras?
Ser mest nyare hojar 99->, är det mycket skillnad mot 95-96?

Vad bör man betala för en 95:a som inte gått särskilt långt (~1600)
Även om den är kort körd så är den ju gammal. :)

Tack för hjälpen!
 
Hallå alla ninja-åkare!

Har lite frågor om en zx9r 95:a.
Några generella problem som man bör kolla om man ska köpa? Växellåda tyckte jag att det stod nånstans.
Serviceintervaller? Ventiljustering osv, när måste det göras?
Ser mest nyare hojar 99->, är det mycket skillnad mot 95-96?

Vad bör man betala för en 95:a som inte gått särskilt långt (~1600)
Även om den är kort körd så är den ju gammal. :)

Tack för hjälpen!


vad jag vet så är det växellådan på de tidiga modellerna från 95-96 som brukar krångla. så det måste du kolla.
sen är det självklart drivpaketet, oljan (vissa ninjor dricker olja), packboxarna, styrlager, dämpare. Om du skall kolla på en ninja så se om där är gjort någon ventiljustering och isåfall hur länge sedan det är gjort. Starta och lyssna om den tickar väldigt mycket både som kall och varm.
Om den är i bra skick och är väldokumenterad så är 30 000 - 35 000 rimligt pris. Lycka till :tummenupp
 
vad jag vet så är det växellådan på de tidiga modellerna från 95-96 som brukar krångla. så det måste du kolla.
sen är det självklart drivpaketet, oljan (vissa ninjor dricker olja), packboxarna, styrlager, dämpare. Om du skall kolla på en ninja så se om där är gjort någon ventiljustering och isåfall hur länge sedan det är gjort. Starta och lyssna om den tickar väldigt mycket både som kall och varm.
Om den är i bra skick och är väldokumenterad så är 30 000 - 35 000 rimligt pris. Lycka till :tummenupp

Hur är den att köra? Blir man mycket störd av att den väger så pass mycket som den gör? Får väl inverstera i ett par robusta kraschpuckar. :D
Har kört en YZF600 Thundercat (225 pannor) och tycker att det är nemas problemas.

Tackar för snabbt svar! :tummenupp
 
En bild på min undertail. Får väl se om jag nånsin avslutar detta projekt.

För de som är intresserade av att tillverka en själva så kan jag tala om att materialet som jag har använt är 4mm:s polykarbonat (Makrolon) som förövrigt fungerar alldeles utmärkt att bocka med hjälp av en värmepistol.

Var har du fått tag på polykarbonatskivan nånstans??? ja har letat över i princip halva sverige och endast ett företag ville sälja till privatperson och d ligger i staffanstorp....lite långt från skövde...
Har kollat med elfa också och dom hade bara 500 mm långa...

Hallå alla ninja-åkare!

Har lite frågor om en zx9r 95:a.
Några generella problem som man bör kolla om man ska köpa? Växellåda tyckte jag att det stod nånstans.
Serviceintervaller? Ventiljustering osv, när måste det göras?
Ser mest nyare hojar 99->, är det mycket skillnad mot 95-96?

Vad bör man betala för en 95:a som inte gått särskilt långt (~1600)
Även om den är kort körd så är den ju gammal. :)

Tack för hjälpen!


Kolla så att den inte drar onormalt mkt soppa, eller om den är svårstartad när den är varm... att 2:ans växel hoppar ur när du drar på är jättevanligt eller att lammellerna slirar... i övrigt som föregående talare!!! :)
 
Last edited:
Hur är den att köra? Blir man mycket störd av att den väger så pass mycket som den gör? Får väl inverstera i ett par robusta kraschpuckar. :D
Har kört en YZF600 Thundercat (225 pannor) och tycker att det är nemas problemas.

Tackar för snabbt svar! :tummenupp

Den är enkel att köra. Man kan lätt handskas med den på kurviga vägar trots att den väger lite. Jag är inte van vid så breda bakdäck så jag hade lite problem några dagar att få den att lägga sig men man kommer fort in i hur hårt man ska använda motstyrningen. Man sitter lite "uppe på" hojen typ. Den är bekväm i körställningen, inte så extrem.

Ps när du kollar växellådan så dra upp den till 7000-8000 varv och så släpp gasen fort och gasa på igen direkt. Är lådan kass så hoppar den ur växel.
 
Last edited:
vad jag vet så är det växellådan på de tidiga modellerna från 95-96 som brukar krångla. så det måste du kolla.
sen är det självklart drivpaketet, oljan (vissa ninjor dricker olja), packboxarna, styrlager, dämpare. Om du skall kolla på en ninja så se om där är gjort någon ventiljustering och isåfall hur länge sedan det är gjort. Starta och lyssna om den tickar väldigt mycket både som kall och varm.
Om den är i bra skick och är väldokumenterad så är 30 000 - 35 000 rimligt pris. Lycka till :tummenupp


Topparna brukar väl bli krokiga på dom också, samt att vattenpumparna kan börja läcka, dom är dyra som as också.

Ja vet inte om det är bara jag men skulle jag betala 35000:- för en gammal ZX9 vill jag att ramen ska vara av guld eller nåt sånt. Tycker det är en skithoj, 98+ är mycket mycket bättre.
 
Topparna brukar väl bli krokiga på dom också, samt att vattenpumparna kan börja läcka, dom är dyra som as också.

Ja vet inte om det är bara jag men skulle jag betala 35000:- för en gammal ZX9 vill jag att ramen ska vara av guld eller nåt sånt. Tycker det är en skithoj, 98+ är mycket mycket bättre.

Finns det något som förvarnar om krokig topp och trasiga pumpar? Luktar soppa i expansionskärlet?

Men en 98+ kostar 4ggr mer att försäkra så det går bort.
Vad skulle du ge för en 95/96 i fint skick?
 
Finns det något som förvarnar om krokig topp och trasiga pumpar? Luktar soppa i expansionskärlet?

Men en 98+ kostar 4ggr mer att försäkra så det går bort.
Vad skulle du ge för en 95/96 i fint skick?

Jag skulle aldrig köpa nån. Kolla om det bubblar och luktar/ser ut som bensin i expansionskärlet och om pumpen fuktar.

Kolla efter svensålda 98:or som är reggade som 55kW. Jag hade en sån men ingen tror mig när jag påstår att jag inte betalade för fulleffekt :D
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top