ZX9R-tråden

Tack för ett snabbt och uppmuntrande svar. Måste man plocka ur motorn eller kommer man åt ändå? Räcker det med en ny packning? Borde det inte mätas och planas och grejas?

Ja, motorn måste ur, men det är inte så jobbigt som det låter :)
Hur mycket som måste göras beror ju på. Ja, det är ju bra att mäta toppen så den är plan, mäta är inte så svårt. Att få den plan om det behövs är värre, det hade jag lämnat in för, kostar kanske 2000 eller nått.
 
Spyder :
Är du säker på att det är topplockspackningen som har gått ?
Inte så vanligt på dom där.
Så det inte är ventilkåpspackningen eller däromkring.
Har du kollat riktigt noga var oljan kommer ifrån ?
Gick hojen dåligt ?
 
Spyder :
Är du säker på att det är topplockspackningen som har gått ?
Inte så vanligt på dom där.
Så det inte är ventilkåpspackningen eller däromkring.
Har du kollat riktigt noga var oljan kommer ifrån ?
Gick hojen dåligt ?

Hojen går kanon men jag kände mig säker.. Men när du säger så där kanske man ska titta väldigt noga innan man river.

Ja, motorn måste ur, men det är inte så jobbigt som det låter :)

Det låter jättejobbigt:död
 
Last edited:
Hojen går kanon men jag kände mig säker.. Men när du säger så där kanske man ska titta väldigt noga innan man river.

Ja, när jag tänker efter så om toppackningen har gått så brukar det spruta kylarvatten om den när man gasar lite. Rinner det olja är det mer troligt topplockpackningen och den är mycket enklare att fixa, då behöver man inte riva ur motorn. Kolla som sagt var upp ordentligt vart det rinner ifrån.
 
Ja, när jag tänker efter så om toppackningen har gått så brukar det spruta kylarvatten om den när man gasar lite. Rinner det olja är det mer troligt topplockpackningen och den är mycket enklare att fixa, då behöver man inte riva ur motorn. Kolla som sagt var upp ordentligt vart det rinner ifrån.

Du menar inte topplockspackningen utan ventilkåpspackningen. :tummenupp
Men annars rätt :tungan
 
Förresten, motorn och kåporna på vänster sida om min 94a har blivit alldeles oljig, har nog lyckats härleda läckaget till kopplingsstången som går in i motorn. Kan jag dra ut stången utan att någonting händer inuti kopplingen och hur går jag lättast tillväga om jag måste byta någon packning, går det att göra någonting utan att lyfta motorn ur ramen?
 
Förresten, motorn och kåporna på vänster sida om min 94a har blivit alldeles oljig, har nog lyckats härleda läckaget till kopplingsstången som går in i motorn. Kan jag dra ut stången utan att någonting händer inuti kopplingen och hur går jag lättast tillväga om jag måste byta någon packning, går det att göra någonting utan att lyfta motorn ur ramen?

Inga problem att plocka ut tryckstången för kopplingen. Händer inget:)
Vissa packningar och packboxar kan man byta utan att lyfta ur motorn men det beror naturligtvis på vilken det är?
Men kika en extra gång var läckaget kommer ifrån. Låter märkligt att det skulle härledas till den sidan av kopplingen? Kika runt startmotorn om det inte är färifrån?
 
Inga problem att plocka ut tryckstången för kopplingen. Händer inget:)
Vissa packningar och packboxar kan man byta utan att lyfta ur motorn men det beror naturligtvis på vilken det är?
Men kika en extra gång var läckaget kommer ifrån. Låter märkligt att det skulle härledas till den sidan av kopplingen? Kika runt startmotorn om det inte är färifrån?

Härligt härligt, då kanske jag ska börja med att dra ut den och titta lite närmre.
Jag är 90% säker på att det är tryckstången oljan kommer ifrån, helt torrt ovan och oljan har sedan runnit ner via kåpan och in till drevet och tillslut ner till undersidan av motorn och på insidan av kåporna.

Har rådfrågat manualen och lyckades faktiskt finna att det sitter en extra kåpa över växelpetarmekanismen. Dock måste jag plocka bort vattenpumpen (inte överdrivet jobbigt men blött) men framförallt så står det att svingen måste loss på vänster sida för att kunna få bort kåpan som på ett väldigt dumt sätt går in bakom ramen och därtill hamnar olämpligt jobbigt nära svingarmen.

Självklart måste ju kedjan lyftas fri från slutaxeln vilket är hyfsat jobbigt utan att plocka bort bakhjul. Så det verkar som om det blir lite jobb ändå. Hade ju enkelt kunna blivit mycket lättare om tillverkarna inte hade smaskat på kaffe och bullar just vid det tillfället. :tungan
 
Ska en oo-a dra lite olja? Min har dragit ner till undre nivån på ca 130 mil? Om inte, isåfall vad är det för fel? Den läcker inget vad jag vet...
 
Ska en oo-a dra lite olja? Min har dragit ner till undre nivån på ca 130 mil? Om inte, isåfall vad är det för fel? Den läcker inget vad jag vet...

Det där låter inte normalt.
Om den inte läcker ut ur motorn läcker det antingen ut i kylarsystemet eller in i cylindrarna. (Dåliga kolvringar?)
 
Soppakran

Blir mer och mer förvirrad..

Har ett vred som antagligen kommer från en -95 och jag har en -98...

Så kranen/markeringarna är "upp och ner" och är väldigt osäker på vilket "håll" reserven ligger åt.

Är det framåt/vänster eller bakåt/höger som är reserv?

Tacksam för svar då jag börjar få lite ont i huvet. :gnissla :huvet

EDIT: Vet att jag frågade samma fråga förra säsongen men tappade den tråden.. :brinnerup
EDIT2: Framåt/vänster = På, Höger/bakåt = Res. Eller?
 
Last edited:
Det där låter inte normalt.
Om den inte läcker ut ur motorn läcker det antingen ut i kylarsystemet eller in i cylindrarna. (Dåliga kolvringar?)

Har kollat kylvattnet och den ser mycket fin ut så dit går den inte iallafall. Har inte märkt av ovanligt mycket vevhuskomp heller...väldigt skumt. Kanske jag inte har kollat ordentligt efter varmkörning..
Kan man se om kolvringarna är dåliga om man tar ett komptest?
Hojen går väldigt fint annars.
 
Fråga: Ni som plockat bort skjutspinnarna på en 99a, hur gjorde ni med upphängningen till ljuddämparen?
 
Köpte ett bättre begagnat drivpaket med 1 kugg mindre framdrev ikväll för 300:- och tänkte höra vad ni säger.

Blir hojjen så mycket roligare att man borde byta direkt eller köra slut på det man redan har?
Gör det stor skillnad och börjar den ligga å varva betydligt mer?
 
Köpte ett bättre begagnat drivpaket med 1 kugg mindre framdrev ikväll för 300:- och tänkte höra vad ni säger.

Blir hojjen så mycket roligare att man borde byta direkt eller köra slut på det man redan har?
Gör det stor skillnad och börjar den ligga å varva betydligt mer?

Jag har gjort det och kört ca 100 mil och tycker det är finfint.
Drar bättre på växlarna märkbart,
Varvar inte speciellt mycket mera,i lagliga farter,Retar mej lite på mäteren som visar exakt 10 för mycket i 90 mätt med gps,
Har 190-55 däck som är något högre och ger större omkrets kanske neutraliserar lite , kanske din visar mera fel än 10? vad vet jag.

Fråga, Vet någon var jag kan köpa Distanser som flyttar fotpinnarna mera uppåt bakåt,
 
Last edited:
Tjena!

Skönt med en tråd som det är lite liv i!
Jag är ägare av en ZXR från 92. har uppkörning om en vecka prick och har blivit galet sugen på en ZX9R. Vilken årsmodell respektiva sak ska man kolla på under "klämma, känna sparka däck" delen så att säga?
Efter att ha läst så verkar ju växel nummer 3 och 5 ganska utsatta så det får kollas under en fullgas-repa.

Vilken årsmodell ska man helst satsa på och vad är det för effekt i dessa maskiner?
Vissa man har kollat på blocket varierar effekten ganska mycket utan att det står något i annonsen om strypning.

MVH // Jonas förhoppningsvis snart ZX9R ägare (om jag får fightern såld)
 
Tjena!

Skönt med en tråd som det är lite liv i!
Jag är ägare av en ZXR från 92. har uppkörning om en vecka prick och har blivit galet sugen på en ZX9R. Vilken årsmodell respektiva sak ska man kolla på under "klämma, känna sparka däck" delen så att säga?
Efter att ha läst så verkar ju växel nummer 3 och 5 ganska utsatta så det får kollas under en fullgas-repa.

Vilken årsmodell ska man helst satsa på och vad är det för effekt i dessa maskiner?
Vissa man har kollat på blocket varierar effekten ganska mycket utan att det står något i annonsen om strypning.

MVH // Jonas förhoppningsvis snart ZX9R ägare (om jag får fightern såld)

142hk skall det vara orginal i första generationen ('94-'97) enligt uppgift. (fabrikssiffror) Och det kommer man väl nog rätt långt med som nyexaminerad förare tycker jag iaf, även om min är lite trimmad.

Jag är mycket nöjd med min '94, men självklart går utvecklingen framåt och en modernare cyckel bör ju vara bättre på mycket. Och äldre hojjar har också haft mer tid på sig att bli misskötta osv, första nian är dock en rätt lättmekad hoj. Vilken du väljer beror väl först och främst på vilken prisklass du letar.

Förutom växellåda så är det väl det vanliga, slitage delar som packboxar drivpaket, bromsar, osv är ju alltid bra att kålla på en begnagad hoj. Samt självklart lyssna efter missljud & känna efter att allt känns bra & distinkt.

(finns säkert mer)
 
Last edited:
Dom äldre 9r väger väl ca 235 kg dom nyare är lättare.
Således är det lättare att lägga ner hojen och skrapa knä med dom nyare:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top