ZX9R-tråden

Halöö..

E det någon ZX9 ägare som byggt om sin bakdel til ZX10 eller ZX6 modell? Va det mycket jobb? Bilder?

Nån som bytt tändkablar och behållt orginal tändhattarna och tändspolarna? 94an har ej separata tändspolar på varje stift. Tydligen säljs kablarna bara tilsammans med nya tändspolar... Mucho dyrt... Kablarna ser ut att kunna skruvas av?!

Langar upp lite bilder snart på streetfightern.

Har en ZX6R bakdel -03 på min. Iofs en racingbakdel. Svetsa om en originalbakram inte så komplicerat? Bilder kan du se i min byggtråd (dock inte på svetsningen då detta var gjort innan).

Dom går att "skruva" av men jag begriper inte varför du vill behålla original tändhattar:va Byt hattar o kabel till röda NGK.
Den som söker han finner på ebay.co.uk:)

Skall bli kul att se bilder på ditt bygge:tummenupp

Har du förresten byggt om luftburken o begränsat luftflödet efter att ha monterat bort airductsen? Om inte så kommer den gå som en påse skit.
 
Tja.. Jag va nyss nere i garaget och delade på min zx-9r -00 motor..
Såg då att vevaxeln hade gått tvärt av, mycket märkligt tyckte jag, men förstog dock varför den inte gick runt längre=)

Men min stora fråga just nu är om någon vet ifall vevaxeln från en 98ans motor med samma motornr skulle passa i rakt av? Har nämnligen en fräsch sådan ligger men orkar inte med jobbet ifall det inte skulle passa..
Och kan samtidigt passa på att fråga om någon vet ifall alla drev och axlar passar från vxl-lådan från 00an ner i 98an?

Mvh/P

Ja veven passer. På nyere årsmodeller er rotoren til tandingen annorlunda men man kan sette den gamle på.

Jeg har vax-lådan fra en z1000 -07 modell på min ZX9. Passer rett i.

Jeg har en va
 
Hej kamrater! Såg här såg min zx9 ut förra veckan :-/





Nu råkade jag köra ner i ett dike och framgaffeln och ramen fick sig en smäll :död

Känns rätt typiskt, hade nyss bänkat hojen i höstas innan jag ställde undan den och den gick kanon. Nu måste jag lämna zx9r-ägar klubben ofrivilligt :mad:

Följaktligen är allt på hojen till salu, t.ex. Motor, stötdämpare, bromsar, undertail, LED baklyse med inbyggda blinkers, instrumentering, elektronik. Högstbjudande får det, så får jag som högst ett bud på 10kr för motorn så går den för 10kr.
 
Last edited:
Hur gick det med din låda? Fixat?
Låter som samma problem som jag hade med min 3:a. Vid gaspådrag ryckte hela hojen till precis som om kedjan hoppade. Jag plockade ner min låda och bytade själv. Bilder finns i mitt Garage.
Det var inte så svårt som jag trodde det skulle vara. Har aldrig delat en motor förr, men med lite tålamod så gick det bra.
När jag hörde mig för ville dom ha ca 10.000 för att plocka ur motorn, fixa lådan och sätta tillbaka den igen (Ja, motorn måste ut). Mig kostade det ca 5000 med reservdelar, lite nya verktyg och lite annat smått och gott.

Nix, har inte blivit av att åtgärda något ännu.
Har faktist inte märkt av det efter den gången men jag bör se över det iallafall. Blir det inte värre så kör jag förmodligen med "felet" och tar tag i det efter denna säsongen. Det får bli mitt vinterprojekt så då kommer jag nog bomba dig/er med frågor. :gnissla :tungan
 
Hej kamrater! Såg här såg min zx9 ut förra veckan :-/





Nu råkade jag köra ner i ett dike och framgaffeln och ramen fick sig en smäll :död

Känns rätt typiskt, hade nyss bänkat hojen i höstas innan jag ställde undan den och den gick kanon. Nu måste jag lämna zx9r-ägar klubben ofrivilligt :mad:

Följaktligen är allt på hojen till salu, t.ex. Motor, stötdämpare, bromsar, undertail, LED baklyse med inbyggda blinkers, instrumentering, elektronik. Högstbjudande får det, så får jag som högst ett bud på 10kr för motorn så går den för 10kr.

Usch, fan va tråkigt.
Klarade sig någon av de främre kåporna?
 
Usch, fan va tråkigt.
Klarade sig någon av de främre kåporna?

Nä. Jag hade en tur och klarade mig utan knappt ens ett skrubbsår, trots att jag hade mitt "vinterskinnställ", ett gammalt stort skinnställ från typ -85 som helt saknar hårda skydd som jag använder när det är kallt för att jag får in massa tröjor under.

Men hojen gled ner i diket och planterade antagligen framhjulet i en grop när den gled, sen la den sig fridfullt till vila på ena sidan. Kåporna sprack på båda sidorna fram.

Trafikförsäkring is a bitch...
 
Är det någon som kan tala om hur tutan ska sitta på en -01a? Efter att ha haft isär hela motorn är tutan det enda jag inte vet hur den ska sitta :)
 
Är det någon som kan tala om hur tutan ska sitta på en -01a? Efter att ha haft isär hela motorn är tutan det enda jag inte vet hur den ska sitta :)

Min sitter fast i samma skruv som kylet gör. (övre höger)

själv vill jag veta hur kopplingsvajern är dragen får inte till det riktigt efter att min hoj vart isärmonterad.
 
Nix, har inte blivit av att åtgärda något ännu.
Har faktist inte märkt av det efter den gången men jag bör se över det iallafall. Blir det inte värre så kör jag förmodligen med "felet" och tar tag i det efter denna säsongen. Det får bli mitt vinterprojekt så då kommer jag nog bomba dig/er med frågor. :gnissla :tungan

Jag kunde kör ca en halv säsong med det sen gick det inte mer. Höll oxå på gradvis i början, men blev värre och värre. Du är välkommen att fråga på när det är dax. Ska försöka hjälpa dig så mycket jag kan.
 
Växellåda 3, 5 växlar

Tja, tänkte höra om någon vet nått om 01ans växellåda?
Har hör mycket om strul med 3an och 5ans växlar på årsmodeller före 00
men att det blev åtgärdat på senare modeller med undercutting av växeldreven.
Tänkte därför höra om det är någon annan som har samma fenomen som jag på dessa växlar på den nyare växellådan dvs att när man lägger i 3an eller 5an så är det inte alltid de klickar i lika lätt som de andra växlarna vet inte om rassla i är rätt benämning , men ibland känns det annorlunda när man lägger i just 3an och 5an dock inte alltid bara ibland som sagt, men de hoppar aldrig ur eller känns konstigt att köra i de växlarna jag har även vid ett fåtal tillfällen kommit i friläge kommer dock inte ihåg mellan vilka växlar, men det var inte mellan 1an och 2an då givetvis , dessa saker kanske är normalt på zx9an har ej kört nån annan 9a så det är svårt att jämföra då.
Tack på förhand!
 
själv vill jag veta hur kopplingsvajern är dragen får inte till det riktigt efter att min hoj vart isärmonterad.

Kopplingen är ju hydralisk? :va

Edit: kanske är annorlunda på din '98 än på min '94 iofs, men förstår inte varför man skulle gå från hydralisk till vajjer riktigt....
Vill du kan jag nog se om jag kan fixa en sprängskiss på hur det skall se ut dock, jag har en rätt bra bok för sådant nämnligen...?


Jag har skruvat om min nia i vår, kylsystem renoverat & tätt, kåpornas fästen har flyttats/fixats så dom sitter som dom skall, även ramairen vart lite mer på rätt, nytt K&N filter, annat blås, om justerade föggar, lite allmän service, och nytt double bubble kåpglas. :) (glömde säkert något nu, känns det som...)
Nu gåren iaf som en dröm! :yoparty
 
Last edited:
Kopplingen är ju hydralisk? :va

Edit: kanske är annorlunda på din '98 än på min '94 iofs, men förstår inte varför man skulle gå från hydralisk till vajjer riktigt....
Vill du kan jag nog se om jag kan fixa en sprängskiss på hur det skall se ut dock, jag har en rätt bra bok för sådant nämnligen...?

ja jo det är ju vajer från handtaget ner till armen. men om jag ser hur dragningen e där emellan på en sprängskiss verkar lite lurigt.
men gör jag det så gärna bild.
vill veta om den ska över eller under hållare för intrumenten sen över eller under insuget till luftburken. eller är det helt fel väg?
 
ja jo det är ju vajer från handtaget ner till armen. men om jag ser hur dragningen e där emellan på en sprängskiss verkar lite lurigt.
men gör jag det så gärna bild.
vill veta om den ska över eller under hållare för intrumenten sen över eller under insuget till luftburken. eller är det helt fel väg?

Är hydraliskt hela vägen på min, och det är draget direkt från styret igenom ramen, under luftboxen, mellan föggarna och ned för ovan/baksidan av motorn till slavcylindern.

Men bevisligen så är det ju inte samma på '98:an som på min, så hjälper väl föga... :/
 
Kopplingsvajern skall gå ÖVER instrumenthållaren och sedan UNDER airducten på höger sida:tummenupp

1994-97 har hydraulisk koppling men sitter på andra sidan så dom är således inte ens jämförbara:)
 
Kopplingsvajern skall gå ÖVER instrumenthållaren och sedan UNDER airducten på höger sida:tummenupp

1994-97 har hydraulisk koppling men sitter på andra sidan så dom är således inte ens jämförbara:)

Anade väl lite det jo.

Har dock alldrig skruvat på en nyare, därav mitt första inlägg. :)
 
Är hydraliskt hela vägen på min, och det är draget direkt från styret igenom ramen, under luftboxen, mellan föggarna och ned för ovan/baksidan av motorn till slavcylindern.

Men bevisligen så är det ju inte samma på '98:an som på min, så hjälper väl föga... :/

Kopplingsvajern skall gå ÖVER instrumenthållaren och sedan UNDER airducten på höger sida:tummenupp

1994-97 har hydraulisk koppling men sitter på andra sidan så dom är således inte ens jämförbara:)

Tackar!! :klappar Ska se om jag får till det, nu vet jag hur det ska vara i allafall.
Och fick lära mig att det heter airduct :)
Nu får jag ut och mecka:hoppa
 
Bitter start på året. Vänster fot har vid några resor blivit lite mystiskt fuktig. En slick på dojan avslöjar en bismak av Castrol. Riva kåpor och en småfuktig framsida av en motor blottas. Apropå det saknades ett par skruvar till kåporna, bara att bita i det äpplet också och köpa svindyra orginalpinaler eller handlar experter på annat håll? Nåväl efter lite avtorkning och en repa bygden avslöjas en obehaglig flytning vid toppen. Gah. Orka med detta!? Vad kostar en toppackningsoperaton hos den lokale bedragaren? Klarar man detta själv med slägga, spett och sena nätter hängandes på sporthoj? Någon som kan ge en ekonomisk vink? Dags och satsa på en CB400.
 
Bitter start på året. Vänster fot har vid några resor blivit lite mystiskt fuktig. En slick på dojan avslöjar en bismak av Castrol. Riva kåpor och en småfuktig framsida av en motor blottas. Apropå det saknades ett par skruvar till kåporna, bara att bita i det äpplet också och köpa svindyra orginalpinaler eller handlar experter på annat håll? Nåväl efter lite avtorkning och en repa bygden avslöjas en obehaglig flytning vid toppen. Gah. Orka med detta!? Vad kostar en toppackningsoperaton hos den lokale bedragaren? Klarar man detta själv med slägga, spett och sena nätter hängandes på sporthoj? Någon som kan ge en ekonomisk vink? Dags och satsa på en CB400.

Låter inte kul alls. Kostar säkert runt 7000 att lämna in för ett toppackningsbyte. Du fixar det själv utan slägga och spett :) Det du behöver är en lång 8mm insex och SH. Jag har för mig att det är 8mm till toppen, kan vara 10mm. Det finns flera här som kan hjälpa dig. Jag har själv haft nere hela motorn i vinter och ska ha isär den igen till helgen. En reparationshandbok kan vara bra att ha.
 
Jag har en service manual och låna om du vill...bara du inte kladdar ner den..;)
 
Tack för ett snabbt och uppmuntrande svar. Måste man plocka ur motorn eller kommer man åt ändå? Räcker det med en ny packning? Borde det inte mätas och planas och grejas?

Jag har en service manual och låna om du vill...bara du inte kladdar ner den..;)

Man bugar. Det går alltid att ta lite kopior men kan kladda ner om man har det behovet. Ska bara samla mig och komma över det mentala hindret.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top