ZX9R-tråden

Jag satte på ett mindre fram då jag ändå var tvungen att byta. Men en tanke som jag har är ju att ju mindre drev man har desto större blir ju "brytvinkeln" på kedjan. Tror personligen att det är bättre för grejorna att gå upp ett par kugg bak. Bara en tanke och resultatet blir ju det samma.

Ja man borde få samma resultat men om du kuggar ner 1 fram så borde det göra samma effekt som kanske 3-6kugg bak.
 
Är det någon här som erfarenhet av att ta av motorn (byta motor) på en zx9r, 95.ans modell?
Står i valet och kvalet att antingen försöka renovera toppen eller köpa en komplett motor (grisen i säcken-syndromet) och montera den istället.




Byt motor och sälj den gamla till mig. Kan hjälpa dig med bytet om du vill:tummenupp

Låter lockande de.
Tar gärna emot lite hjälp.
Även kunnig nog att serva den nya motorn? kolla ventiler och dyl?
 
Kollade på denna sida och den verkar ju okej. Sitter det bara 1 lampa i reflektorn. Alltså en Bi-Xenon H4?

Japp bara en lampa med hel/halv i samma sockel.
Du har helt rätt, förutom den lilla som är positionsljuset då, Men den räknas inte in i sammanhanget. Sen är det bara till att välja vilken Color Temperature du vill ha.
Själv valde jag 6000K. Lite penta måste det jue vara.:yoparty
Placering av ballasten satte jag framför batteriet. Finns ett litet utrymme där som passade ganska bra för min del. Tyvärr medförde det att jag var tvungen att skarva en del av kablarna till den medföljande kabelstammen. Fick även beställa en förlängningskabel mellan ballasten och lampan. Det tog ett par timmar att lödda och montera, men det var det värt för att kunna gömma ballasten.
 
Last edited:
Nån som kan tipsa om kraschkåpor till min zx9r - 95??

Pm:a mig om du har nåt som passar att sälja.
 
Last edited:
vad kan en storservice kosta? jag vet iaf att en ventil justering och förgasar synk behövs göras

när jag gjorde 2800 mil service ringde jag runt till ett par kawa återförsäljare.
Dom ville ha nånstans mellan 4500 och 5500. men gav själv 3500 med allt inräknat på Påarps MC. Helt godkänt.
 
Kort ljuddämpare

Någon som har monterat eller funderat på hur det skulle kunna se ut med en sådan där mordernare kort ljuddämpare på en gammal 9a? Om man rensar bakdelen på allt onödigt, monterar på enkelsitts (köpes vart till en 96a?).

Någon med bilder? riktiga eller photoshop:)

Man måste ju ha något att göra i vintermörkret
 
Japp bara en lampa med hel/halv i samma sockel.
Du har helt rätt, förutom den lilla som är positionsljuset då, Men den räknas inte in i sammanhanget. Sen är det bara till att välja vilken Color Temperature du vill ha.
Själv valde jag 6000K. Lite penta måste det jue vara.:yoparty
Placering av ballasten satte jag framför batteriet. Finns ett litet utrymme där som passade ganska bra för min del. Tyvärr medförde det att jag var tvungen att skarva en del av kablarna till den medföljande kabelstammen. Fick även beställa en förlängningskabel mellan ballasten och lampan. Det tog ett par timmar att lödda och montera, men det var det värt för att kunna gömma ballasten.


Tack för ditt svar! Såg att xenonkungen har ett kit till mc med förlängda kablar för 895:-. Kanske kan vara värt så att man får kablarna i rätt längd från början. Likaså så är den Ballasten betydligt mindre.
 
Kåpblinkers med lins i hojens färg...? Det låter ju riktigt fräckt! Bilder, bilder..:tummenupp
Vill också få bort skjutshandtagen men vet inte hur man fixar hålen som blir på ett snyggt sätt..
Bakljus med inbyggda blinkers i LED är grymt snyggt! Sitter på min och jag är hel-nöjd!
Förstår inte riktigt hur du menar med att du slår i knäna.. jag är inte längre än 175cm men det jag stör mig på är hur bred tanken är, man skrevar ju värre än sylvia saint i sina glansdagar.. :gnissla
Dock har jag en känsla av att man sitter uppe på hojen ist för i hojen om du förstår hur jag menar..?
Hur blev accet (hur stavas detta) med det mindre drevet?
Mvh

Här är blinkersen, de finns i LEd variant med:
http://cgi.ebay.com/Flush-Turn-Sign...hZ017QQcategoryZ35598QQtcZphotoQQcmdZViewItem

Jag tänkte täcka hålen med en bricka som lackas i hojens färg.

Här är en bild på hur jag menar med att jag slår i knäna:


A är hur man ska ha benen antar jag och B är så jag sitter för närvarande. Vi snackar skrevning, ja :hihi

Angående drevet så bytte jag tillbaka till ett i originalstorlek, det satt på ett som var en kugg mindre fram förut. Min personliga åsikt är att jag inte har någon nytta av ett mindre drev, jag kan ju köra på en lägre växel istället, det blir ju samma effekt av det. Men för de som verkligen måste ha ut den sista procenten i effektregistret vid acceleration i höga farter är det väl kanske bra och kanske också för de som kör i väldigt långsam stadstrafik, så de slipper slira på kopplingen lika mycket. För mina behov är dock originaldrev att föredra, utan tvekan.
 
Last edited:
Här är blinkersen, de finns i LEd variant med:
http://cgi.ebay.com/Flush-Turn-Sign...hZ017QQcategoryZ35598QQtcZphotoQQcmdZViewItem

Jag tänkte täcka hålen med en bricka som lackas i hojens färg.

Här är en bild på hur jag menar med att jag slår i knäna:


A är hur man ska ha benen antar jag och B är så jag sitter för närvarande. Vi snackar skrevning, ja :hihi

Angående drevet så bytte jag tillbaka till ett i originalstorlek, det satt på ett som var en kugg mindre fram förut. Min personliga åsikt är att jag inte har någon nytta av ett mindre drev, jag kan ju köra på en lägre växel istället, det blir ju samma effekt av det. Men för de som verkligen måste ha ut den sista procenten i effektregistret vid acceleration i höga farter är det väl kanske bra och kanske också för de som kör i väldigt långsam stadstrafik, så de slipper slira på kopplingen lika mycket. För mina behov är dock originaldrev att föredra, utan tvekan.

Gillade verkligen blinkersen, dom var riktigt snygga!
Fan, skulle sett dom innan jag köpte dyr-blinkarna som sitter på nu..
Bilderna var strålande :tummenupp :hihi
Förstår att det är något frustrerande med knäna över kanten.. om jag förstår rätt så vill du flytta ner fotpinnarna då så knävinkeln inte blir så skarp/hög..?
Samma som jag vill men jag har inte problem med knäna utan tycker att hälarna sitter vid skulderbladen för att överdriva lite milt.
Hmm... nya blinkers igen då kanske...fan
 
Tack för ditt svar! Såg att xenonkungen har ett kit till mc med förlängda kablar för 895:-. Kanske kan vara värt så att man får kablarna i rätt längd från början. Likaså så är den Ballasten betydligt mindre.

Nu vet jag inte riktigt hur stora dom är från xenonkungen. Men tyckte inte det fanns någon plats överhuvudtaget innanför toppkåpan. Den får inte ligga för nära kåporna eftersom ballasten kan bli ganska varma.
Jag köpte faktiskt förlängningskabeln från xenonkungen.
Men visst 900 kr är inte hela världen.
Vilken du än köper kommer du att bli helnöjd efteråt. Tro mig.
Lycka till.
 
vad kan en storservice kosta? jag vet iaf att en ventil justering och förgasar synk behövs göras

Jag ska göra storservice nu den 25:e och den kommer att gå på 6100 riksdaler på beviks i linköping. Den hade blivit dyrare men dom har 20% rabatt på alla servicar under vinter perioden för att dom ska ha någe att göra.
 
Förstår att det är något frustrerande med knäna över kanten.. om jag förstår rätt så vill du flytta ner fotpinnarna då så knävinkeln inte blir så skarp/hög..?
Samma som jag vill men jag har inte problem med knäna utan tycker att hälarna sitter vid skulderbladen för att överdriva lite milt.

Flyttar nog bak fotpinnarna, då kommer ju knäet längre ner också samt att nedläggningsvinkeln inte förändras. Jag har bland annat en Honda 125:a som jag kör på ibland och den är ganska liten för mig, så jag är rätt van med skarp benvinkel :hihi .
 
Jag ska göra storservice nu den 25:e och den kommer att gå på 6100 riksdaler på beviks i linköping. Den hade blivit dyrare men dom har 20% rabatt på alla servicar under vinter perioden för att dom ska ha någe att göra.

Fy fasen!! Det lät dyrt tycker jag. Fick ett pris här i Uppsala på mellan 3500-4000 kronor. Då är det med ventiljustering inräknat. Vad kommer dom att göra på din cykel? :va
 
Jag ska göra storservice nu den 25:e och den kommer att gå på 6100 riksdaler på beviks i linköping. Den hade blivit dyrare men dom har 20% rabatt på alla servicar under vinter perioden för att dom ska ha någe att göra.

när jag gjorde 2800 mil service ringde jag runt till ett par kawa återförsäljare.
Dom ville ha nånstans mellan 4500 och 5500. men gav själv 3500 med allt inräknat på Påarps MC. Helt godkänt.


Då låter ja den bågen va som jag tittade på, priset annars va 37.000 på den. Tackar för svaren
 
Japp bara en lampa med hel/halv i samma sockel.
Du har helt rätt, förutom den lilla som är positionsljuset då, Men den räknas inte in i sammanhanget. Sen är det bara till att välja vilken Color Temperature du vill ha.
Själv valde jag 6000K. Lite penta måste det jue vara.:yoparty
Placering av ballasten satte jag framför batteriet. Finns ett litet utrymme där som passade ganska bra för min del. Tyvärr medförde det att jag var tvungen att skarva en del av kablarna till den medföljande kabelstammen. Fick även beställa en förlängningskabel mellan ballasten och lampan. Det tog ett par timmar att lödda och montera, men det var det värt för att kunna gömma ballasten.

Har också konverterat till Xenon. :) Själv valde jag att placera ballasten under tanken. Då behövdes bara 12 v förlängningskablar till batteriets plus och minus pol.



http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=147763&page=6
 

Bifogat

  • ballast under tank.jpg
    ballast under tank.jpg
    114.4 KB · Visningar: 113
Fy fasen!! Det lät dyrt tycker jag. Fick ett pris här i Uppsala på mellan 3500-4000 kronor. Då är det med ventiljustering inräknat. Vad kommer dom att göra på din cykel? :va

Dom sa att dom skulle gå igenom den från framgaffeln och bakåt..... ventiljusteringar och rensa förgasarna osv osv osv. Jag tyckte oxå att det lät svin dyrt men efter att jag hade hört mig för lite(bla här) så fick jag den uppfattningen om att det var normal pris.
 
Är det någon här som har installerat en styrdämpare på sin ninja? Jag har lite funderingar på det. Vilken rekommenderar ni till en nybliven ninjaägare? Hade tänkt mig en billigare modell.
 
Dom sa att dom skulle gå igenom den från framgaffeln och bakåt..... ventiljusteringar och rensa förgasarna osv osv osv. Jag tyckte oxå att det lät svin dyrt men efter att jag hade hört mig för lite(bla här) så fick jag den uppfattningen om att det var normal pris.


Jag vet ju inte säkert, men det svar jag fick när jag frågade om "storservice" på min var som sagt mellan 3500-4000 kronor. Till det ingick det bla. kontroll/justering av ventiler.

Jag ville att han skulle gå igenom hela cykeln och kolla så att allt är schysst. Detta för att jag har 3 månaders garanti på cykeln sedan jag har köpt den från firma. Vill ju ha bekräftat att allt är okej från någon annan än den firma som man köper den ifrån så att det finns chans till att få alla fel åtgärdade innan garantitiden löper ut.
 
Jag vet ju inte säkert, men det svar jag fick när jag frågade om "storservice" på min var som sagt mellan 3500-4000 kronor. Till det ingick det bla. kontroll/justering av ventiler.

Jag ville att han skulle gå igenom hela cykeln och kolla så att allt är schysst. Detta för att jag har 3 månaders garanti på cykeln sedan jag har köpt den från firma. Vill ju ha bekräftat att allt är okej från någon annan än den firma som man köper den ifrån så att det finns chans till att få alla fel åtgärdade innan garantitiden löper ut.

Ok ja det kan ju diffa ganska mycket från ställe till ställe oxå. Men 4000 kontra 6100 är ju ganska mycket att spara in. Men men vad ska man göra måste ju få den där förbannade servicen gjord. Hoppas att du får en god hoj sommar :D

Jag har en övrig fråga till alla ninja ägare, är det någon som har ett bra tips på vart man skulle kunna handla schyssta fram mini blinkers till en -00:a ? (gärna infällda). Jag har letat och letat men hittar inget som faller i smaken tyvärr.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top