Zx9r -98

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja
Hej

Har inte varit särskilt aktiv på den här delen av forumet men nu känns det som att det börjar bli dags.
För intresserade så kan man kolla in bildgalleriet på Facebook: (Uppd. 080628)
http://www.facebook.com/album.php?aid=13682&l=da982&id=582197646
Album 2: http://www.facebook.com/album.php?aid=52159&l=86e91&id=582197646
(skrik till om bilderna inte funkar, tror jag har rätt inställningar men vet inte riktigt...)

Kommer nog uppdatera här så man kan se vad som händer nu när det äntligen börjar hända saker :hihi

I grova drag så har jag följande punkter kvar:

  • Få avgas svetsat.
  • Bygga klart plenum och tryckrör mm
  • Montera Megasquirt.
  • Få kopplingen förstärkt.
  • Byta till ställbara kammar och få dem ställda.
  • Få oljetillförsel till turbo och retur fixat.
  • Nya drev med annan utväxling.

Vad är då gjort:
  • Bytt till APEs Hayabusa cylinderdragstänger i motorn, sitter med 30mm M14 stålhylsor i blocket och aluminiumdistanser i toppen. En stång fick kortas då kamsensorn satt i vägen.
  • 2mm cylinderfotsdistans, hemmasnickrad av mig med packning som mall.
  • Hemmabyggt insug med spjällhus från GSXR 1000 -06.
  • Toppen portad av PA (DR Bike). Nu passar det till nya insuget, han har även fixat till förbränningsrummen och ställt ventilspel.
  • Fixat känt problem med 3:ans växel på ZX9R C1 & C2. Tog distanser ifrån 00:ans (E1) modell så att dreven greppar som de skall. Patrik på Racerepairs hjälpte mig med detta.
  • Snickrat ihop grenrör av tryckkärlsrör, fick hjälp av två Norrtäljebor som hittils velat vara anonyma, blev riktigt fint trots att vi svetsade i spöregn och inte måttade alls :hihi

MVH
/Leo
 
Last edited:
Kamaxeldreven går bra att pressa lös.

Med 2 mm distanspackning behövdes det på min motor vrida om insugsdrevet litegrann. Mät upp lobcenter. Pressa lös det, justera in och använd loctite och pressa på igen bara. Avgaskammen gick att kugga om en hel kugge så blev det helt rätt.

Ett tips är åxå att sen vid montering behöver du INTE förspänna auto kamkedjesträckaren 5 klick som i manualen. Räcker med 3 klick som grund. Eftersom kedjan blir mera sträckt med högre cylinderfot.

Hur skall du göra med alla givarna till MS ?
 
Hej

Tack för tipsen, har snackat med andra också och det där med att pressa av och sedan på igen verkar vara rätt melodi.

Tyvärr så har jag ju inte verktyg för det så om någon i Stockholmsområdet skulle kunna hjälpa till med att ställa mina kammar och pressa om dreven så vore jag väldigt tacksam!

När det gäller givare till MS så har jag tänkt använda originalgivaren för kylvätsketemp, nyinköpt lufttempgivare för insugstemp som kommer sitta i plenum, 3 bars mapsensor för tryck, vanliga vevaxelsensorn med 00:ans triggerjhul (mycket fler tänder) + kamaxelsensorn för att styra tändningen.
(har väl inte glömt ngt) :va

Var till Trendab i Nykvarn idag och handlade på mig ett par Setrab oljekylare också, tänkte som många andra på sistone köra med en sådan i plenum och en vid luftintaget under lyset.

Var förbi en mekanisk verkstad där jag fått lite hjälp och lämnade in mått på de distanser jag kommer behöva för att skruva fast toppen. (har för långa cylinderdragstänger) :hihi

MVH
/Leo
 
Bara en reflektion: Vad ska du med turbo till, vore det inte bättre om du höll dig på vägen istället?:D Solly kompis, jag var bara tvungen att retas lite.:D :D
Är det jag som ser i syne eller blir det inte ganska trång med oljefiltret där det sitter? Hur ser tidsplanen ut för bygget?:)
 
Bara en reflektion: Vad ska du med turbo till, vore det inte bättre om du höll dig på vägen istället?:D Solly kompis, jag var bara tvungen att retas lite.:D :D
Är det jag som ser i syne eller blir det inte ganska trång med oljefiltret där det sitter? Hur ser tidsplanen ut för bygget?:)

Har bara väntat på den där... :hihi
Min plan är självklart att hålla så hög fart att man inte åker ned i diket! :tummenupp

Oljefiltret skall nog flyttas, blir en vanlig adapter och filterhållare, däremot så vet jag inte riktigt vad det är för gänga, ngn som vet?

MVH
/Leo
 
Har bara väntat på den där... :hihi
Min plan är självklart att hålla så hög fart att man inte åker ned i diket! :tummenupp
MVH
/Leo

Smart... Tur att du inte blev besviken då...:D :D

Oljefiltret skall nog flyttas, blir en vanlig adapter och filterhållare, däremot så vet jag inte riktigt vad det är för gänga, ngn som vet?MVH
/Leo

Ska du låta specialtillverka adaptern? I så fall kan väll den som ska göra jobbet mäta gängan?:)
 
Ska du låta specialtillverka adaptern? I så fall kan väll den som ska göra jobbet mäta gängan?:)

Hade faktiskt hoppats på att kunna köpa en vanlig standardadapter, känns som det blivit en hel del special redan som det är... :näsblod
Ser ju ut att kunna passa med ex en sådan här: http://www.trendab.se/ShowProduct.aspx?prodid=371
Men visst, kan ngn tillverka en billigare så är jag självklart intresserad, är ju inte allt för avancerade grejer.

MVH
/Leo
 
Hej där skall bli intressant och se hur det kommer att funka med sprutet, har själv en zx-9 98 med turbo och har funderat på sprut i mellanåt.
Har ett switcher agg som ger 250 på bakhjulet vid 0.9 i tryck.
Tyvärr så inledde jag denna säsong med att bomba motorn eftersom en vevstake gick av och fixade ett skapligt håll i blocket.

jag har förövrigt också en 2mm spacer under cylinder foten och har inte ändrat kammarna då dom ändrar sig mycket lite.

Funderar också på att ev skaffa TD04 16 agg i stället för att få lite mindre mot tryck, tror iofs att det är ganska liten skillnad.

Jag har numera intercoolern i toppkåpan under lyset, vilket var mycket bättre på zx-9 än som från början när den satt framför kylaren.

Då blev den lite varm vid bankörning och fläktarna fick jobba mycket, nu är det aldrig något problem och tempen är som orginal.

// Björne
 
Hej

Tråkigt att höra att vevstaken gick, var det bara otur eller var det övervarv som orsakade det?

Låter intressant det där med 250 på bakhjulet också, är den portad då eller är det bara med 0,9 i ladd, oförändrade kammar och original förgasare?

När det gäller turbo så kommer jag köra på en TD04-16T med 7:ans raka avgashus, den är begagnad men känns med min begränsade erfarenhet ok i lager och ser inte helt kaputt ut.

Var förbi Sverull här i Södertälje idag för att handla ett par O-ringar till spjällhusen, döm om min förvåning när de hade en minimiorder på 200kr...
:huvet
Slutade med att jag inte köpte ngt, antingen sparar jag tills jag skall handla grejer för mer än 200kr eller så handlar jag ngn annan stans, känns ju inte särskilt välkommet som kund om de skall hålla på sådär.

Annars har jag inte hunnit göra ngt i helgen, vart en massa slipande på båt istället...

MVH
/Leo
 
Hej

Tråkigt att höra att vevstaken gick, var det bara otur eller var det övervarv som orsakade det?

Låter intressant det där med 250 på bakhjulet också, är den portad då eller är det bara med 0,9 i ladd, oförändrade kammar och original förgasare?

När det gäller turbo så kommer jag köra på en TD04-16T med 7:ans raka avgashus, den är begagnad men känns med min begränsade erfarenhet ok i lager och ser inte helt kaputt ut.

Var förbi Sverull här i Södertälje idag för att handla ett par O-ringar till spjällhusen, döm om min förvåning när de hade en minimiorder på 200kr...
:huvet
Slutade med att jag inte köpte ngt, antingen sparar jag tills jag skall handla grejer för mer än 200kr eller så handlar jag ngn annan stans, känns ju inte särskilt välkommet som kund om de skall hålla på sådär.

Annars har jag inte hunnit göra ngt i helgen, vart en massa slipande på båt istället...

MVH
/Leo

Hej där
jo toppen är portad av marklund och för att vara noga så lämnade den 246 vid 0,9 he he lätt att man rundar av uppåt ^^ och orginal förgasare och orginal kammar som jag ej har tajmat om.

Och det var inte övervarv utan jag drog till 9k på 4 och slängde i 5 och gav på igen och efter 2-3 sec så sa det pang......

Men vad jag och Erik har kommit fram till så var det nog utmattning av godset i vevstaken, det ser även ut som ett ev materialfel vid brottet men det är jag nog inte kompetent att säkerställa. Vevstaken gick av helt på mitten så den var perfekt vid lilländen och perfekt i storänden.

Men motorn hade gått ca 3000 mil innan turbo och iofs så byte jag vevlager och ramlager för 2 år sedan men den har gått ca 4500 mil med turbo så utmattning kan nog vara en förklaring.

Det skall bli intressant att följa ditt projekt för till vintern så kommer jag att montera tillbaks turbon igen misstänker jag.

// Björne
 
Tråkigt när det händer men samtidigt kul att höra att du inte ger upp. :tummenupp

Var iaf och hämtade mina aluminiumdistanser till cylinderdragstängerna idag på lunchen. Kommer nog inhandla Biltemas stora momentnyckel också då jag inte har ngn och garanterat kommer behöva det när jag skall dra toppen. (har hört att den skall funka ok)

Nu skall jag försöka ragga upp bränslerör med 10 respektive 8mm innerdiameter så att jag kan få en ny anslutning till tanken fräst. Tanken är att ha 10mm innerdiameter på röret för matningen och 8mm innerdiameter på returröret. Lutar nästan åt vanliga vattenrör i koppar ifrån Biltema där också...

Anslutningen blir nog i aluminium och sedan limma rören med JB Welds marin-epoxy som skall tåla allt mellan himmel och jord. :hihi

Beställde även nya drev och kedja idag, blev 17 fram (upp en storlek) och 36 bak (-5 kugg). Kommer varva ca 3700 varv på 6:an vid 110km/h. 2:an kommer räcka till lite drygt 200 och teoretisk toppfart blir 258km/h.
Valde att sänka utväxlingen så mycket då jag tyckte den varvade onödigt mycket redan innan, och nu när det blir mer effekt så finns det ju absolut ingen anledning att ligga och varva nästan 5k vid motorvägsfart.

Som det är nu så är mina största problem att få kammarna ställda, inklusive ompressning av dreven samt att få loss kopplingen så att jag kan få en stödring svarvad till den.

Dagens dilemma är dessutom om jag skall satsa på att köra 8 mindre spridare eller 4 större och plugga mina extrahål i spjällhuset. Fördelen med mindre spridare är ju att jag kan komma undan med ca 215cc/min per spridare.
Såg ett set om 8 sådana för 800kr. Nackdelen är att jag behöver två fuel rails, fler kontakter och mer slang/kopplingar.

Alternativ två är ju att köra på större spridare, då måste jag plugga spjällhusen, slipper en fuel rail och kopplingar men å andra sidan så måste jag nog köpa nya spridare då jag inte sett sådana begagnade ngn stans.

Slutnotan blir i så fall ca 1900kr för 8 spridare (spridar kontakter etc inräknat) och över 2500kr för alternativ två med 4 st större spridare. :va

MVH
/Leo
 
Langade upp två nya bilder:

http://www.facebook.com/album.php?aid=13682&l=da982&id=582197646

Lyckades få på cylinderblocket, vi var två st, ena höll i blocket och den andra petade in ringarna och såg till så att kolvarna gick in ordentligt i urfasningarna längst ned i cylindrarna. Leta meckigt men efter att alla sagt till mig att det skall vara jättebökigt så var jag glad att det gick så pass smidigt som det trots allt gick.

Lämnade in gamla soppakranen som mall för tillverkning av nya tankanslutningen också, tyvärr hittade jag inte bränslerör med 8mm innerdiameter för returen så det blir 12mm (10mm inner) kopparrör för hela slanten. Problemet är att vi bara har 22mm mellan packningarna, Pelle som fräser den skulle försöka trolla lite...:hihi

MVH
/Leo
 
Är det någon som har riktig koll på åtdragsmomentet för APE cylinderdragstänger?

Jag köpte Hayabusa stänger och muttrar ifrån APE (M10), det sitter Timecert insatsgängor i blocket och om man kollar på förpackningen så står det att det skall dras till 60 lbs.
Om man konverterar det till Nm så blir det ju över 81Nm! :va

MVH
/Leo
 
60 ft-lbs för M10 låter mycket, däremot för M12 låter det mer normalt. T.ex. APE's M10x1.25 för GSXR'en ska dras till 42 ft-lbs. Om inte annat, ring APE direkt och fråga för säkerhets skull.
 
Kollade vad som gäller för mina originalpinnar och de skall dras till 49Nm om de är begagnade och till 54Nm om de är nya.

Kollade också runt lite på deras sida och fann följande efter mycket letande:
http://aperaceparts.com/tech/cs1300stn.html

Där listas Hayabusa och CS1000GSX som skall dras med 60lbs och ZX14 som skall dras med 70lbs = 95Nm! :näsblod

Sedan hittade jag följande sida:
http://www.aperaceparts.com/tech/cs10mm.html
Där anges generella instruktioner och att ovanstående maskiner är undantag.
Åtdragningsmomentet rekommenderas till 36-42 lbs.

Bara av intresse, vad är det för gängor i ZX14 och Hayabusa som gör att de kan dras så satans hårt, stålinsatser från fabrik?:va

Hur som helst så lär jag nog satsa på att dra ca 57-60Nm och så får vi hoppas att det räcker vid 1 bars ladd.:hihi

Läste någonstans här på forumet om att man eventuellt skulle behöva efterdra efter ett par varmkörningar... Det är ju jordens meck eftersom jag måste ur med kammarna för att komma åt de här bultarna, hur pass viktigt är det att efterdra egentligen? :va

MVH
/Leo
 
Läste någonstans här på forumet om att man eventuellt skulle behöva efterdra efter ett par varmkörningar... Det är ju jordens meck eftersom jag måste ur med kammarna för att komma åt de här bultarna, hur pass viktigt är det att efterdra egentligen? :va

Det finns en genväg. Dra bultarna enligt anvisning, låt sen stå över natten och gå på dem en sväng till dagen efter. Dvs, lossa en mutter 1/2 varv och drag sen till angivet moment. Lossa inte alla på en gång utan gör dem en och en. Det är viktigt att du först lossar muttern 1/2 varv innan du drar åt den igen då muttern "fastnar" i toppens gods. Drar du utan att lossa få du ett för klent moment.
 
Det finns en genväg. Dra bultarna enligt anvisning, låt sen stå över natten och gå på dem en sväng till dagen efter. Dvs, lossa en mutter 1/2 varv och drag sen till angivet moment. Lossa inte alla på en gång utan gör dem en och en. Det är viktigt att du först lossar muttern 1/2 varv innan du drar åt den igen då muttern "fastnar" i toppens gods. Drar du utan att lossa få du ett för klent moment.

Fungerar det bra? Iom tanken med att efterdra är att motorn ska hinna bli kall/varm för att dragstängerna ska ändra sig och sedan få rätt moment vid efterdraging.

Jag vet såklart att du kan, men man blir ju nyfiken. :)
 
Fungerar det bra? Iom tanken med att efterdra är att motorn ska hinna bli kall/varm för att dragstängerna ska ändra sig och sedan få rätt moment vid efterdraging.

Jag vet såklart att du kan, men man blir ju nyfiken. :)

Det funkar utmärkt!
Särskilt idag då packningarna i princip bara består av tunna stålskivor, och inte som förr: En tjock klingeritskiva som "satte" sig rejält efter som du mycket riktigt påpekar - ett antal värmecykler.

Man besparar sig alltså i princip efterdragning helt med denna metod.
 
Det funkar utmärkt!
Särskilt idag då packningarna i princip bara består av tunna stålskivor, och inte som förr: En tjock klingeritskiva som "satte" sig rejält efter som du mycket riktigt påpekar - ett antal värmecykler.

Man besparar sig alltså i princip efterdragning helt med denna metod.

Kanoners! Ja tänk vad utvecklingen går framåt. /G.Ubbe

@ TS: Ska bli intressant att se det slutgiltiga resultatet! :tummenupp
 
Trouble in paradise! :huvet

Efter en trevlig kväll där både jag och motorn varit sams på alla sätt och vis så tog det nu tvärstopp och jag blir kanske tvungen att ta loss toppen igen...

Som jag redan skrivit så tog jag cylinderdragstänger med en längd som passar till Hayabusa eftersom jag har gott om plats i toppen och det inte fanns till ZX9. På detta har jag den vanliga brickan och en alu distans på 12mm för att kompensera den extra längden.

Hur som helst så var det såklart en plats jag INTE hade hur mycket marginal som helst på. Kamaxeltriggern består ju av en liten klump med en pigg längst ute på avgaskammen som roterar framför sensorn...

Lagen om alltings jävlighet säger ju att den skall ta i dragstången, 2-3mm till och jag hade klarat mig... Albumet är uppdaterat, kolla här för bilder: http://www.facebook.com/album.php?aid=13682&l=da982&id=582197646

Nu har jag egentligen två alternativ känns det som:

Alt. 1
Riva av toppen, få loss bulten, korta den ca 5-6mm, få ny distans svarvad som är tunnare samt plocka ihop allt igen.

Alt. 2
Gå loss på sensorns pigg och fila ned den ett par millimeter samt försöka montera kamsensorn lite djupare i sitt säte så att den fortfarande ger utslag.

Nu när jag är trött så känns det som jag skulle vilja göra alternativ 2, men i bakhuvudet så känns det ändå som jag måste plocka isär och göra det ordentligt.

Var iväg och handlade på AVA MC idag också, köpte 5 st ZX6R fjädrar ifrån en 04, har för mig att de skall vara hårdare och passa. Köpte också gummipackningarna till ventilkåpans bultar, 6st små packningar... a 50 spänn! Köpte något annat halvonödigt också, men minns faktiskt inte riktigt vad, vart 700kr fattigare iaf.

Igår köpte jag en bränslepump ifrån Biltema också, blev en 52-202 efter att ha läst om den på Sävarturbos forum: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=16701
Den skall pumpa mer än tillräckligt för mitt användningsområde, inte så illa för 500kr. :hihi

Tackar och bockar för tipsen om efterdragning förresten! :tummenupp

MVH
/Leo
 
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top