ZX7R - lättare sving, bakhjul, batteri och... drev?

Har du samma storlek på bakdrevet som förut? Större diameter på drevet = Längre kedja...

- Från original är det +1 bak och -1 fram. Borde inte påverka negativt när originalkedjan är 110 länkar och den här är 120-länkars.

- - - Updated - - -

- - - Updated - - -

Men kedjan ska väl inte vila mot kedjeskyddet på svingen...eller?
 
Nu är "mysteriet" löst - både nya och gamla kedjan är ca 175 cm långa. Alltså är det ingen 120-länkars jag köpt, vilket jag trodde när det stod "Standard length" och på ett annat ställe "120 link chain" : (

Vet inte hur många länkar det är på en 520-kedja som är ungefär 175 cm, men jag ser när jag lägger på den att det saknas sådär två länkar för att det alls ska gå att få på den.

Får beställa en ny, och frågan är vad jag ska ta för längd räknat i länkar då?
 
Är ju bara att räkna hur många länkar som fattas med nuvarande(för korta)kedja.Det är inte raketforskning direkt...
 
Gå ner en kugg till i fram och alternativt tillbaka till original bak?
 
Är ju bara att räkna hur många länkar som fattas med nuvarande(för korta)kedja.Det är inte raketforskning direkt...

- Som jag skrev ovan så ser det ut att saknas ungefär 2 länkar för att få på kedjan. Det är ju inte nödvändigtvis den optimala längden på kedjan bara för att den går att trä på dreven.
 
Akta dig för att bara räkna länkarna på den gamla kedjan. Är den gamla sliten så kan den nya bli för kort trots samma antal länkar.

- Ja jag mätte bara totallängden på de båda kedjorna för att se vad varför i helsefyr den nya kedjan - som då antogs vara längre - inte räckte till. Antal länkar vet jag inte, men jag vet att de är ca 175 cm båda två.
(den nya är då försträckt)
 
Gå ner en kugg till i fram och alternativt tillbaka till original bak?

- Ja om det nu inte var så att jag köpt ett drivpaket komplett, och dessutom är extra lätt. Får nog bli ny kedja istället så jag kan behålla den settingen.
 
Och skippa bakdrev i aluminium det är mest dyrt och förkortar livslängd på hela paketet
 
Och skippa bakdrev i aluminium det är mest dyrt och förkortar livslängd på hela paketet

- Detta drivpaket är vad jag har köpt: "1 DID VX2 Super Heavy Duty Gold X-Ring Chain

1 AFAM Hard Anodised Alloy Rear Sprocket (+1 Tooth size) - AFAM alloy rear sprockets are the best aftermarket alloy sprockets you can buy. Manufactured from high quality T6 surface hardened 7075 aluminium with a unique tooth profile, AFAM alloy sprockets are significantly lighter than original equipment (OE) steel sprockets.

1 AFAM Steel Front Sprocket (-1 Tooth size)
AFAM front sprockets are manufactured from high spec case hardened alloy steel to the same exacting standards as AFAM steel rear sprockets, incorporating the same unique AFAM tooth profile. This makes them the perfect match for AFAM's Rear sprockets and completes the package when it comes to getting the best lifespan out of a chain and sprocket kit.
 
Jag kontaktade MC-service här i Kalmar som är "specialister" på just Kawasaki, och han tyckte det var märkligt att inte en 120-kedja räckte till en sving som är enbart dryga centimetern längre än original.

För en stund sedan var jag ute o kollade svingen, kedjan och dämparen igen och tog ett par bilder.

Funderade på om kedjan ska ligga så pass mot kedjeskyddet/plasten, som den gör nu när hojen är lyft påställ under svingen. Den hänger alltså inte löst, utan har sin egenvikt mot lyften. Ser ut som en liten "knäck" på kedjan där den går från framdrevet och upp på plasten - alltså hänger inte fritt där.
View attachment 427834

Och eftersom det ser ut som att den låga vinkeln på svingen orsakar att kedjan hänger mot plastskyddet, tog jag en bild på hur dämparen är inställd i höjd. Kan någon av er se om den är för högt ställd, eller standardhöjd?
View attachment 427835

Om det inte är något fel på svingvinkeln, så är det obegripligt att kedjan inte räcker, med tanke på att den är längre än originalkedjan..

Höjden kan ju bli fel om infästningen sitter olika på nya swingen jämfört med original så det beror ju inte bara på vilken höjd stötdämparen är monterad i övre fästet.

Hoppas det löser sig.
 
Höjden kan ju bli fel om infästningen sitter olika på nya swingen jämfört med original så det beror ju inte bara på vilken höjd stötdämparen är monterad i övre fästet.

Hoppas det löser sig.

- Ja nu visade det sig att kedjan inte var 120-länkars, så jag tror att just det problemet löser sig med nya kedjan. Höjden är en annan femma jag ska kolla upp ja.
 
- Ja nu visade det sig att kedjan inte var 120-länkars, så jag tror att just det problemet löser sig med nya kedjan. Höjden är en annan femma jag ska kolla upp ja.

Jag tycker det ser ut som att kedjan ligger för mycket mot svingen, den sjunker ju ihop lite nör den står på hjulen men kommer det verkligen att räcka?

Har du läst om någon som bytt till denna sving på en zx7r?
 
Jag tycker det ser ut som att kedjan ligger för mycket mot svingen, den sjunker ju ihop lite nör den står på hjulen men kommer det verkligen att räcka?

Har du läst om någon som bytt till denna sving på en zx7r?

- Jag har läst om ett antal sådana här byten ja. Både från ZX6, ZX9 och ZX10. Här nedan är några exempel på länkar där man bytt antingen enbart sving, eller även framgaffel för att spara vikt och/eller förbättra väghållningen.

http://www.zxforums.com/forums/zx-7r-forum/137145-documenting-rear-swingarm-swap.html
http://www.kawiforums.com/zx-7r/168431-zx7r-weight-reduction-1996-a.html
http://www.kawiforums.com/zx-9r/201849-zx9r-swinger-swap-fork-swap.html
http://www.zx-9r.net/phpBB2/viewtopic.php?t=49853&sid=2d97d1f90a6d9481c67f9bea7e567db6
 
Så fick jag hem nya kedjan, och den räcker och blir över.
Nu är frågan om det blir billigare att låta kapa den på mc-verkstad eller köpa ett kedjekit på Biltema?

nykedja.jpg
 
Kapa den gör du med en vinkelslip eller om du vill ha snygga biceps en fil....

Men skall du nita den och inte ha clipslås så bör du använda specialverktyg.
 
Last edited:
Kapa den gör du med en vinkelslip eller om du vill ha snygga biceps en fil....

Men skall du nita den och inte ha clipslås så bör du använda specialverktyg.

- Tack o bock, jag kommer slipa ner den. Är det vettigt att kapa kedjan där den möter andra änden på drevet på bilden, med det lilla "hänget"...alltså 5 länkar?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top