ZX7R - lättare sving, bakhjul, batteri och... drev?

Såhär ser det ut med allt som följde med hjulet+mitt gamla hjuls hylsor/distanser.
Hylsordistanser.jpg

Och här har jag valt den som passar i navet. En hylsa med två olika diametrar i varsin ände, varav den ena sidan passar perfekt in i navet.
Hylsan.jpg

Såhär sitter den perfekt på plats, med sin mindre diameter inpressad i navet, men frågan är då om det ska till ytterligare någon bricka...eller om det är distansen nästa?
Hylsan på plats.jpg
 
Såhär ser det ut med allt som följde med hjulet+mitt gamla hjuls hylsor/distanser.
View attachment 427627

Och här har jag valt den som passar i navet. En hylsa med två olika diametrar i varsin ände, varav den ena sidan passar perfekt in i navet.
View attachment 427628

Såhär sitter den perfekt på plats, med sin mindre diameter inpressad i navet, men frågan är då om det ska till ytterligare någon bricka...eller om det är distansen nästa?
View attachment 427629

Det där är fel. Ta bort drevhuben, stoppa i distansen du har använt i drevhubben, fast från andra hållet så den sitter mellan drevhub och fälg. Stoppa tillbaka drevhuben. Sen tar du den största av distanserna (den längst upp i mitten på bilden) och stoppar i den utifrån.

Den distansen du använt som ska in i drevhuben, ska vändas. Långa änden, den som nu är mot hjullagret i drevhuben, ska vara mot hjullagret i drevhuben, fast innifrån.
 
Last edited:
- Om det stämmer, hur du nu lyckades reda ut det åt mig - tackar o bockar jag ner till golvet : )

Går ut nu direkt i garaget och provar.

Jag är bara 99% säker på den där inre distansen när det gäller åt vilket håll den ska vändas, men vänder du den fel får du inte tillbaka drevhuben ordentligt, så det är ett problem som löser sig självt. Få fast hjulet nu!:banana
 
Såhär blev det:
nya distansen.jpg

..med den andra distansen ipressad:
på plats.jpg

Den distansens insida (sidan mot navet) har lite mindre innerradie än utsidan. Är det direktkontakt mot svingarmen där då alltså, eller ytterligare någon bricka emellan?
 
Såhär blev det:
View attachment 427637

..med den andra distansen ipressad:
View attachment 427638

Den distansens insida (sidan mot navet) har lite mindre innerradie än utsidan. Är det direktkontakt mot svingarmen där då alltså, eller ytterligare någon bricka emellan?

Jag minns ärligt talat inte just nu om den större eller mindre innerdiametern skulle vara mot hjullagret. Den andra änden ska vara mot svingen, sen går axeln igenom sving, kedjespännare, sen brickan och sedan "castle nut"

På andra sidan ska det sitta en distans som har en "krage" på sig. Den ska vara 16mm tjock. Tror det är den till höger om distansen du precis använt på din distansbild.
 
Kan någon förklara det geniala i att hålla på och byta en massa prylar på en tung gris för att spara vikt?

Du kommer inte för rimliga pengar att kunna göra något som ger en kännbar skillnad i prestanda. Så spara pengarna och bygg något som ser häftigt ut.

Määhh.
Dumsnut.

Man lättar ju för att hojen ska väga samma som original när man monterat turbon.
Förstår du väl.
:rolleyes:
 
Någon som vet vilken ände av den här distansen som ska in i navet/lagret, och vilken som ska vara ut mot svingen? Den har alltså - som synes på bilden - två olika diametrar i respektive ände.

nya%20distansen.jpg
 
Kick då? Nä jag ba skämtar så klart. Nåt många tänker på är väl den odämpade vikten. Alltså allt som inte stötdämparna plockar upp. Fälgar e ju dock dyra. O man vill ju ha en bra låg tyngdpunkt. Så det hade kanske slutat med att om man inte får bort lite uppe med så får man dålig balans?
Olika typer av drev kan göra jätteskillnad. självklart kuggar. Men även material.

Du har helt rätt i att den ofjädrade vikten spelar stor roll på hur en motorcykel beter sig. Dock är det en vanlig missuppfattning, som jag själv haft, att låg tyngdpunkt är det absolut bästa. Detta stämmer bra in på bilar, även om man kan gå över gränsen där med, men på motorcyklar vill du ha "rätt" tyngdpunkt. I och med att du lutar hojen in och ur kurvor så vill du helst ha en flytande tyngdpunkt. Därför motoGP förare hänger så förbannat långt ut från sadeln. Tyngdpunkten hör snarare hemma i mitten av ekipaget än i botten.

Sen kan vi gå in på området stötdämpning, anti-dive, hossack gafflar etc. Bifogar lite intressant, om än gammal läsning.
 

Bifogat

Någon som vet vilken ände av den här distansen som ska in i navet/lagret, och vilken som ska vara ut mot svingen? Den har alltså - som synes på bilden - två olika diametrar i respektive ände.

View attachment 427645

Jag får det till att vara mindre diametern mot svingen. Det borde finnas någon typ av streck/märke av "här har dammskyddet suttit i 262 år"-typen, få det att liva upp mot dammskyddet så är du hemma.
 
De här brickorna/distanserna/muttrarna är vad som ingår i navfästet mot svingen på en ZX6R -98:

navfästen alla.jpg


Vilken bricka är egentligen dammtätare mot lagren?
 
Last edited:
92049a är tätningen och sitter på plats i drevhuben.
92521a är distansen du undrade om vilken sida ska vara mot svingen. Om man följer hur det är ritat så ska sidan med liten innerdiameter på den distansen vara mot svingen. Annars är de som enrosabil skrev, dammtätningen brukar ge nåt märke på distansen där den har suttit, så kika på den till att börja med
 
92049a är tätningen och sitter på plats i drevhuben.
92521a är distansen du undrade om vilken sida ska vara mot svingen. Om man följer hur det är ritat så ska sidan med liten innerdiameter på den distansen vara mot svingen. Annars är de som enrosabil skrev, dammtätningen brukar ge nåt märke på distansen där den har suttit, så kika på den till att börja med

- Den distansen jag har med olika diametrar, härrör nog från ZX7:an istället. På bilden där för ZX6:an, ser den snarare ut som ett rakt "rör" med samma diameter i båda ändar. Tror att jag har den också bland alla brickor och distanser. Tackar för all input, eftersom jag verkligen vill ha det hela monterat snart : )
 
Aldrig får man vara riktigt glad..

Verkar som kedjan är en länk för kort :(

Kortkedja.jpg


Går det förlänga kedjan med ett extra lås, nitlås, eller måste jag köpa ny dyr jäkla kedja?
 
Last edited:
En grej jag tycker är märklig är att en 120-länks kedja inte räcker på min hoj. Visserligen är ju svingen bytt, men en ZX9-sving är väl bara typ 1,5 cm längre än ZX7:ans? Det låter som att en 120-länks är väl tilltagen för standarduppsättningen o borde "tåla" några centimeter extra avstånd.
I mitt fall är den t.om. mycket för kort...som kan ses på bilden ovan
 
Jag kontaktade MC-service här i Kalmar som är "specialister" på just Kawasaki, och han tyckte det var märkligt att inte en 120-kedja räckte till en sving som är enbart dryga centimetern längre än original.

För en stund sedan var jag ute o kollade svingen, kedjan och dämparen igen och tog ett par bilder.

Funderade på om kedjan ska ligga så pass mot kedjeskyddet/plasten, som den gör nu när hojen är lyft påställ under svingen. Den hänger alltså inte löst, utan har sin egenvikt mot lyften. Ser ut som en liten "knäck" på kedjan där den går från framdrevet och upp på plasten - alltså hänger inte fritt där.
kedjeskydd.jpg

Och eftersom det ser ut som att den låga vinkeln på svingen orsakar att kedjan hänger mot plastskyddet, tog jag en bild på hur dämparen är inställd i höjd. Kan någon av er se om den är för högt ställd, eller standardhöjd?
dämparhöjd.jpg

Om det inte är något fel på svingvinkeln, så är det obegripligt att kedjan inte räcker, med tanke på att den är längre än originalkedjan..
 
Ställ den på hjul, mät sadelhöjden och jämför med original. Då ser du om den är lagom eller för hög
 
Har du samma storlek på bakdrevet som förut? Större diameter på drevet = Längre kedja...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top