ZX10R-tråden

ssimon

zx10r 04
Gick med
25 Feb 2011
Ort
västerås
Hoj
kawasaki zx10r 04
Nu har jag varit nere i garaget och prov-startat min flickväns ER-6:a och den gick igång direkt. jag har haft den stått på laddning undernatten bara, det är det ända jag har gjort.
okej vad bra, jag skulle åka och köpa batteri idag men dem hade inget, för min har stått i kallföråd så det har nog fryst sönder. så det blir ett nytt imorn, så då hoppas jag att den går igång
 

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Oslo
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Försöker påskynda våren lite i norra dalarna!:yoparty
 

Bifogat

  • DSC00610.jpg
    DSC00610.jpg
    245.4 KB · Visningar: 87
Last edited:

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Fick en ny innboende igår:)
 

Bifogat

  • Foto0017.jpg
    Foto0017.jpg
    124.6 KB · Visningar: 92

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Nix, Cl´s gamla!:D Jag tog över den igår. Så nu har man en buksvåger till:tungan
 

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Oslo
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Hej alla kawa åkare (04-05).

Jag har precis haft årets första utblåsning på min nya zx-10r. Otrolig motor och ljud! MEN... bromsarna?! Jag har läst om att dödgång på bromsen är ett problem på 04/05 men trodde inte det var såhär illa. Vad har ni gjort om ni har gjort något? läst lite om zx14 pump och så, är det någon med spesifika tips för förbättring? Då hällst inte nya brembo bromsar til 20k+..
Sen är det nästan svårt att få WOT, har ni bytt till snabbgas?

Jättetack till den som orkar hjälpa med tips!
 

Magnus A

Medlem
Gick med
29 Nov 2007
Ort
Norrköping
Hoj
ZX10R
Kör du bara gata så räcker det med stålomspunnet, det blir stor skillnad och byt bromsvätska. Jag tyckte bromsen blev helt ok då.
Lycka till.

QUOTE=Aleks86;5112819]Hej alla kawa åkare (04-05).

Jag har precis haft årets första utblåsning på min nya zx-10r. Otrolig motor och ljud! MEN... bromsarna?! Jag har läst om att dödgång på bromsen är ett problem på 04/05 men trodde inte det var såhär illa. Vad har ni gjort om ni har gjort något? läst lite om zx14 pump och så, är det någon med spesifika tips för förbättring? Då hällst inte nya brembo bromsar til 20k+..
Sen är det nästan svårt att få WOT, har ni bytt till snabbgas?

Jättetack till den som orkar hjälpa med tips![/QUOTE]
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Hej alla kawa åkare (04-05).

Jag har precis haft årets första utblåsning på min nya zx-10r. Otrolig motor och ljud! MEN... bromsarna?! Jag har läst om att dödgång på bromsen är ett problem på 04/05 men trodde inte det var såhär illa. Vad har ni gjort om ni har gjort något? läst lite om zx14 pump och så, är det någon med spesifika tips för förbättring? Då hällst inte nya brembo bromsar til 20k+..
Sen är det nästan svårt att få WOT, har ni bytt till snabbgas?

Jättetack till den som orkar hjälpa med tips!

Nissin bromsok från zx6RR -07-08 och zx14 (zzr1400) passar bolton, och lär göra under på hojen. Tociko från CBR1000 -04-07 passar, men du behöver 5mm distanser. R1, inte säker på åren tror -04-06 passar om du byter till större skivor, 310mm. Har själv testat min lite, och efter en säsong på 1098an är man ju ovanligt kräsen kanske, men dom var inget vidare.

Jag har köpt ett par nya Nissinok Brembopump o slangar på Ebay, men ej monterat ännu, lika bra o göra det ordentligt:D

Fast bromsarna var svampiga o svårdoserade höll jag på att stå på näsan flera gånger. Verkar vara en utmaning att få stopp på den här maskinen. Visste att framhjulet gärna hamnade i luften, men jag hade problem med att bakhjulet var uppe lite väl ofta.:va Inställd "by the book" förutom ett 190/55 bakdäck.

Någon mer som har problem att få ner bromskraften i marken utan att baken lyfter:confused:
 

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Oslo
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Nissin bromsok från zx6RR -07-08 och zx14 (zzr1400) passar bolton, och lär göra under på hojen. Tociko från CBR1000 -04-07 passar, men du behöver 5mm distanser. R1, inte säker på åren tror -04-06 passar om du byter till större skivor, 310mm. Har själv testat min lite, och efter en säsong på 1098an är man ju ovanligt kräsen kanske, men dom var inget vidare.

Jag har köpt ett par nya Nissinok Brembopump o slangar på Ebay, men ej monterat ännu, lika bra o göra det ordentligt:D

Fast bromsarna var svampiga o svårdoserade höll jag på att stå på näsan flera gånger. Verkar vara en utmaning att få stopp på den här maskinen. Visste att framhjulet gärna hamnade i luften, men jag hade problem med att bakhjulet var uppe lite väl ofta.:va Inställd "by the book" förutom ett 190/55 bakdäck.

Någon mer som har problem att få ner bromskraften i marken utan att baken lyfter:confused:

Tack för bra info, nu är det faktisk så illa at jag är tvungen o ha alla fingrar på bromsen om jag skall nypa till ordentligt även i läge "5" så svampig kan man nog trygt kalla dom. Har inte haft det problemet du har men det kanske kommer när man blir lite varmere i tröjan.. och vädret. Har åkt totalt 30 min på hojen.

Pump och ok är nödvändigt eller räcker det med nissin/zx14 ok? Kör du orginaldrevat? Styrdämpare? 55 profil ger dig väl nästan 1 cm mer i röven, kanske det har betydning. Vilka däck?
 

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Oslo
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Jag trodde faktisk jag hade det men så var det icke, var precis o kolla. Aja kanon, tack. Det blir första åtgärd iallafall så får jag se! Kör du styrdämpere? Snabbgas? Orginaldrevat? Själv klurar jag på en bitube styrdämpare, guld som i denna tråden på sida 50. grymt porrigt. 16t drev beställd

Kör du bara gata så räcker det med stålomspunnet, det blir stor skillnad och byt bromsvätska. Jag tyckte bromsen blev helt ok då.
Lycka till.

QUOTE=Aleks86;5112819]Hej alla kawa åkare (04-05).

Jag har precis haft årets första utblåsning på min nya zx-10r. Otrolig motor och ljud! MEN... bromsarna?! Jag har läst om att dödgång på bromsen är ett problem på 04/05 men trodde inte det var såhär illa. Vad har ni gjort om ni har gjort något? läst lite om zx14 pump och så, är det någon med spesifika tips för förbättring? Då hällst inte nya brembo bromsar til 20k+..
Sen är det nästan svårt att få WOT, har ni bytt till snabbgas?

Jättetack till den som orkar hjälpa med tips!
[/QUOTE]
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Tack för bra info, nu är det faktisk så illa at jag är tvungen o ha alla fingrar på bromsen om jag skall nypa till ordentligt även i läge "5" så svampig kan man nog trygt kalla dom. Har inte haft det problemet du har men det kanske kommer när man blir lite varmere i tröjan.. och vädret. Har åkt totalt 30 min på hojen.

Pump och ok är nödvändigt eller räcker det med nissin/zx14 ok? Kör du orginaldrevat? Styrdämpare? 55 profil ger dig väl nästan 1 cm mer i röven, kanske det har betydning. Vilka däck?

Här finns massor av info http://www.zx-10r.net/, bara att läsa några timmar. Jag har haft hojen en månad och bara testat den 2 korta repor. En del menar att problemet är oken och en del pumpen, båda har nog rätt. Det som verkar göra mest skillnad i bettet är oken, men känslan är fortfarande lite si o så. Lika bra o byta båda. RCS 19 Brembopump 2400:- på Carpimoto, och 200 dollar för ett par nya Nissinok med klossar från en ZX14 är väl investerade pengar. monterade ett par PP-tuning fotpinnar o en Cordona shifter så nu börjar det likna något:D Styrdämpare sitter det en Matris. Kör originaldrevat med en extra länk för att få bak hjulet lite, vilket skall göra en hel del för stabiliteten. Vet inte hur det fungerar, men det får vi se efter premiären på Knudan om en månad:yoparty

Däck får du välja efter körstil, jag kör nästan bara bana och använder Metzeler Racetech interact K3. Har haft dom några säsonger nu och är jättenöjd. Bra grepp vid dom flesta temperaturer t.om nu när det är kallt, men värdelösa när det regnar. Gata hade jag kört typ Michellin road,dunlop roadsmart, gata/bana Metzeler M5 m.fl.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tack för bra info, nu är det faktisk så illa at jag är tvungen o ha alla fingrar på bromsen om jag skall nypa till ordentligt även i läge "5" så svampig kan man nog trygt kalla dom. Har inte haft det problemet du har men det kanske kommer när man blir lite varmere i tröjan.. och vädret. Har åkt totalt 30 min på hojen.

Pump och ok är nödvändigt eller räcker det med nissin/zx14 ok? Kör du orginaldrevat? Styrdämpare? 55 profil ger dig väl nästan 1 cm mer i röven, kanske det har betydning. Vilka däck?

Jag bytte pump på min -06:a men jag märkte ingen större skillnad, det är tydligen oken som är problemet i stort. Har man råd så är det Brembos monobloc som gäller, sjukt bra grejer!!!!
 

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Oslo
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Här finns massor av info http://www.zx-10r.net/, bara att läsa några timmar. Jag har haft hojen en månad och bara testat den 2 korta repor. En del menar att problemet är oken och en del pumpen, båda har nog rätt. Det som verkar göra mest skillnad i bettet är oken, men känslan är fortfarande lite si o så. Lika bra o byta båda. RCS 19 Brembopump 2400:- på Carpimoto, och 200 dollar för ett par nya Nissinok med klossar från en ZX14 är väl investerade pengar. monterade ett par PP-tuning fotpinnar o en Cordona shifter så nu börjar det likna något:D Styrdämpare sitter det en Matris. Kör originaldrevat med en extra länk för att få bak hjulet lite, vilket skall göra en hel del för stabiliteten. Vet inte hur det fungerar, men det får vi se efter premiären på Knudan om en månad:yoparty

Däck får du välja efter körstil, jag kör nästan bara bana och använder Metzeler Racetech interact K3. Har haft dom några säsonger nu och är jättenöjd. Bra grepp vid dom flesta temperaturer t.om nu när det är kallt, men värdelösa när det regnar. Gata hade jag kört typ Michellin road,dunlop roadsmart, gata/bana Metzeler M5 m.fl.

Kanon, jag skall upp til bike demontering för lite deler till reg.besiktningen har man jävligt tur står det en zx14 med ok'ar;) Själv drevar jag ned 1 kugg fram men inte dumt och förlänga kedjan då hjulbasen är kort. Lite småfix för att få en grym bike riktigt bra. Aja lycka till på premiären!
 

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Oslo
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Jag bytte pump på min -06:a men jag märkte ingen större skillnad, det är tydligen oken som är problemet i stort. Har man råd så är det Brembos monobloc som gäller, sjukt bra grejer!!!!

tja, ok. samma elände på 06/07 alltså? aja jag tror jag har hittat 2 nya ok'ar ifrån en zx14 så då blir det + stålomspunnet i första hand:) cheers
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Jag bytte pump på min -06:a men jag märkte ingen större skillnad, det är tydligen oken som är problemet i stort. Har man råd så är det Brembos monobloc som gäller, sjukt bra grejer!!!!

Var det inte en annan pump på Gen2 ? Kan bara hålla med att Brembo är bromskungen, men kostar lite mer.:tummenupp

Har inte du rejsat med Gen1 Niklas? Vet inte om jag inbillar mig. Har ställt in sag, original rideheight bak, gafflarna 3mm ovanför kronan, höjde komp fram o retur bak o det blev lite bättre. Visserligen har jag 55-profil, men jag tycker den är lite väl lätt där bak:va
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Var det inte en annan pump på Gen2 ? Kan bara hålla med att Brembo är bromskungen, men kostar lite mer.:tummenupp

Har inte du rejsat med Gen1 Niklas? Vet inte om jag inbillar mig. Har ställt in sag, original rideheight bak, gafflarna 3mm ovanför kronan, höjde komp fram o retur bak o det blev lite bättre. Visserligen har jag 55-profil, men jag tycker den är lite väl lätt där bak:va

Jag hade Brembo på både RC8:an och 990 SMR:en. Det finns ingen skönare broms så är det bara:tummenupp

Nej jag har inte rejsat med Gen1 så du inbillar dig.:) Jag har dock kört den en del men jag hade en Gen2 (-06) som jag fibblade ganska mycket med vad det gäller chassi och fjädring. Om du upplever hojen lätt bak när du bromsar så låter det som att den sjunker för mycket fram. Har du justerat hänget?

tja, ok. samma elände på 06/07 alltså? aja jag tror jag har hittat 2 nya ok'ar ifrån en zx14 så då blir det + stålomspunnet i första hand:) cheers

Jupp, samma elände. Påpekades av Motorrad i deras 5000km test av Kawan (Gen 1) Kawasaki hade en massa luddiga förklaringar men inget konkret...
 
Last edited:

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Jag hade Brembo på både RC8:an och 990 SMR:en. Det finns ingen skönare broms så är det bara:tummenupp

Nej jag har inte rejsat med Gen1 så du inbillar dig.:) Jag har dock kört den en del men jag hade en Gen2 (-06) som jag fibblade ganska mycket med vad det gäller chassi och fjädring. Om du upplever hojen lätt bak när du bromsar så låter det som att den sjunker för mycket fram. Har du justerat hänget?


Jepp 32/22 fram, 27/12 bak. Har ett strap på gaffeln som stannar ca 20mm från botten av den blanka delen på innerbenet. Känns lätt o få in i kurvan bra stabilitet i och lätt att få med sig ur. Obs detta efter lite fegkörning på kall landsväg, så det riktiga testet får vänta till Knudan, men jag vill få hyfsade grundinställningar.

Funderar på att plocka bort brickan som sitter mellan ram och bakdämpare eller ta ner gaffelbenen dom sista 3mm så dom blir jämna med kronan:va Kompet fram var vid senaste testen 4klick ut så den är rätt hård, returen är 9 ut ganska snabb/mjuk.
Bak 3 varv ut på komp och höjde returen till 1,5varv ut för trögare retur bak.
Känndes som den lyfte lite väl snabbt bak, blev lite bättre. Trycker man på tanken ser den ut att gå ner o upp samtidigt. Verkar vara chyssta grundmått att jobba med.

Jag har 1098S som jämförelse vilket kanske är knasigt men det var ju senaste hojen. Den var stenhård bak med knappt 20mm sag, så det är kanske därför jag tycker det känns som den lyfter för mycket bak(innan hjulet lättar). Fan, utan riktig stoppkraft är det svårt att få förtroende för hojen:mad:

Tacksam för ideer.
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top