ZX10R generator haverier????

Ninjaboy skrev:
Jag vet att generatorn är liten till diametern för viktens skull och därför är uppväxlad till dubbla hastigheten för att ge tillräckligt med ström. Det är den onormalt höga hastigheten som ger lagerproblem, vi är helt överens om det.

Men varför skrev du inte det på en gång, i andra inlägget i den här tråden istället för att svara med en motfråga ? :kocko
Det hade ju varit lite mer konstruktivt, så hade det kanske inte behövt dröja så länge innan vi kommit till pudelns kärna.

Last edited:
Pejo skrev:
Men varför skrev du inte det på en gång, i andra inlägget i den här tråden istället för att svara med en motfråga ? :kocko
Det hade ju varit lite mer konstruktivt, så hade det kanske inte behövt dröja så länge innan vi kommit till pudelns kärna.
Han kanske skaffade mera fakta att fäktas med :rofl

Pejo skrev:
Jag har redan i ett annat inlägg förklarat varför jag ställde en motfråga. Det verkade ju dessutom som att frågeställaren redan var bekant med problemet så varför skulle jag beskriva vad det beror på, frågan var ju vad Kawa gjort åt det? För övrigt är det väl inte jag som fört oss från pudelns kärna, eller hur?

Tror inte du kan jämföra bandagstempo med Kim Rääs tempo, ligger du på fullvarv runt en RR bana med en 10:a så kör du som en gud, 10:an har sjukt mycket effekt och är allt annat än lättkörd i högt tävlingstempo, dessutom har ju RR hojar inget lyse och tjafs, hur det påverkar generatorn vettetusan men sönder går den iaf.

/GSXR1100R på Mr K:s konto
Jag har nog knappt normalt bandagstempo tyvärr men jag tror fortfarande att jag utsatt min generator för lika mycket högvarv under säsongen som honom på en helg. Om det nu gick en generator på en helg? Det har ju ingen kunnat svara på, bara att han hade "en hög med generatorer". Men hur många bytte han? Det borde ju vara främst tiden på högvarv som sliter lagringen, hur mycket effekt man tar ur den kan väl inte spela någon roll.

Ninjaboy skrev:
Jag har redan i ett annat inlägg förklarat varför jag ställde en motfråga. Det verkade ju dessutom som att frågeställaren redan var bekant med problemet så varför skulle jag skriva det? För övrigt är det väl inte jag som fört oss från pudelns kärna, eller hur?

Jag har nog knappt normalt bandagstempo tyvärr men jag tror fortfarande att jag utsatt min generator för lika mycket högvarv under säsongen som honom på en helg. Om det nu gick en generator på en helg? Det har ju ingen kunnat svara på, bara att han hade "en hög med generatorer". Men hur många bytte han? Det borde ju vara främst tiden på högvarv som sliter lagringen, hur mycket effekt man tar ur den kan väl inte spela någon roll.
Ett lager tål övervarv kortare intervaller, men kör man hela tiden på övervarv så går lagret varmt och nyper.

www.skf.se

Mr K skrev:
Ett lager tål övervarv kortare intervaller, men kör man hela tiden på övervarv så går lagret varmt och nyper.

www.skf.se
Nu börjar vi komma nån vart :tummenupp , då är det ju inte frågan om slitage längre. Du kör väl ERF va? Hur gick det för Br. Hörberg eller vad de hette som vann ERF-serien med en 10:a, fick de byta generatorer? De borde väl ha kört på höga varv under långa tider.

Ninjaboy skrev:
Nu börjar vi komma nån vart :tummenupp , då är det ju inte frågan om slitage längre. Du kör väl ERF va? Hur gick det för Br. Hörberg eller vad de hette som vann ERF-serien med en 10:a, fick de byta generatorer? De borde väl ha kört på höga varv under långa tider.
Japp det stämmer, dom klarade sig från generatorbekymmer under ERF:et, kolla med Bröderna Hörberg, dom vet nog svaret.

Inte visste jag att detta ämne skulle uppröra alla märkestrogna...
Har själv åkt Kawa ZXR750R ex Pär Johanssons superbike, kan bara säga att det var en hoj med själ (fast man fick skruva en hel del med den) inget kan jämföras när den ylade vid 14000....
Bara att inse att detta har varit och förmodligen är ett problem med ZX10an vid konstant högvarv.
Men min fråga var ju vad (om) de har gjort något åt det.

Superbike Roger skrev:
Inte visste jag att detta ämne skulle uppröra alla märkestrogna...
Har själv åkt Kawa ZXR750R ex Pär Johanssons superbike, kan bara säga att det var en hoj med själ (fast man fick skruva en hel del med den) inget kan jämföras när den ylade vid 14000....
Bara att inse att detta har varit och förmodligen är ett problem med ZX10an vid konstant högvarv.
Men min fråga var ju vad (om) de har gjort något åt det.
Saxat från internet: The compact, clutch-driven alternator spins at twice engine revs for high output even when the motor is idling and the internal oil feed is through grooves machined into the crankcase mating surfaces, eliminating the plumbing and complexity of conventional oil feed systems.

Generatorn drivs av en koppling som ser till att den går på fullvarv även på tomgång :va

Ninjaboy skrev:
Det är just en diskussion med lite fakta jag försöker föra här. Flera har postat saker som "jag har hört" utan att ange om det är någon de känner väl, vem det är, om det är ett tidningstest o s v. Sedan anses det tydligen bättre att vi som faktiskt har hojen håller oss borta från diskussionen för vi är inte neutrala och då ska vi vara tysta. Om jag skulle köpa hoj skulle jag helst prata med dem som kört hojen, äger hojen o s v, inte de som sprider hörsägen som inte stämmer så bra med omdömen från professionella testare.
Till skillnad mot många andra föredrar jag att skriva "jag har hört" "jag har läst" "jag tror" osv när det är just det jag har gjort, det hela är en öppen fråga och är någon annan av avvikande åsikt är det bara att komma med den, jag sätter inte punkt.

Sen håller jag inte alls med om att det är lika med alla hojar, det tycks gå bra att diskutera de övriga (utom ett märke till) och deras eventuella brister.
Och som du märker var jag inte ensam om den saken och du kan lita på att många inte skriver nåt alls i en sån här tråd efter som de vet hur det blir.

Men nog om det, han har fått svar på sin generatorfråga tycker jag så det är ingen idé att spamma vidare för min del.

Poacher skrev:
Till skillnad mot många andra föredrar jag att skriva "jag har hört" "jag har läst" "jag tror" osv när det är just det jag har gjort, det hela är en öppen fråga och är någon annan av avvikande åsikt är det bara att komma med den, jag sätter inte punkt.

Sen håller jag inte alls med om att det är lika med alla hojar, det tycks gå bra att diskutera de övriga (utom ett märke till) och deras eventuella brister.
Och som du märker var jag inte ensam om den saken och du kan lita på att många inte skriver nåt alls i en sån här tråd efter som de vet hur det blir.

Men nog om det, han har fått svar på sin generatorfråga tycker jag så det är ingen idé att spamma vidare för min del.
Om du vill debattera debatteknik så kan vi göra det via PM i stället så att det inte blir ytterligare OT i denna tråd. :pannkyss

GSXR1100R skrev:
Saxat från internet: The compact, clutch-driven alternator spins at twice engine revs for high output even when the motor is idling and the internal oil feed is through grooves machined into the crankcase mating surfaces, eliminating the plumbing and complexity of conventional oil feed systems.

Generatorn drivs av en koppling som ser till att den går på fullvarv även på tomgång :va

Jag tolkar det som att de menar "high electrical output" redan vid tomgång. Den lilla generatorn är förmodligen inget problem strömmässigt vid höga varvtal utan det är väl främst vid låga varvtal den ger för lite och därför har man växlat upp den. Bäst vore om den kunde gå med dubbla varvtalet till sådär 7000 rpm då och sedan följa motorns varvtal. :va :)

Ninjaboy skrev:
Om du vill debattera debatteknik så kan vi göra det via PM i stället så att det inte blir ytterligare OT i denna tråd. :pannkyss

Jag tolkar det som att de menar "high electrical output" redan vid tomgång. Den lilla generatorn är förmodligen inget problem strömmässigt vid höga varvtal utan det är väl främst vid låga varvtal den ger för lite och därför har man växlat upp den. Bäst vore om den kunde gå med dubbla varvtalet till sådär 7000 rpm då och sedan följa motorns varvtal. :va :)

Bara som en appendix här, den gamla CBX 6:an från -79 gjordes med så lätta interna delar som möjligt för att den skulle varva upp lätt, bland annat så satte dom slirkoppling på generatorn för att den inte skulle hämma accelerationen, kanske vore något för Kawwa? :)

Ninjaboy skrev:
Min har hållit 800 mil så antingen är det åtgärdat eller så är det rätt överdrivet.
...din slutledning enl ovan + det mesta annat i dina inlägg genomsyras iaf av ung 10.000 volt "tål inte kritik mot min MC".

PS
Kawan är en skitläcker assnabb cykel, ...helt ny modell, är väl inte så konstigt om det skulle finnas någon barnsjukdom !

Zoidberg skrev:
...din slutledning enl ovan + det mesta annat i dina inlägg genomsyras iaf av ung 10.000 volt "tål inte kritik mot min MC".
Jag tycker själv att det var ett rätt så relevant "svar" på frågan och det tycker jag fortfarande. Vi vet fortfarande inte vad han skulle ha sin eventuella 10:a till. Han postade inte i Racing-forumet så man kan väl inte ta för givet att han skulle tävla med den och då riskera de enda haverier jag hört talas. Jag svarade efter bästa förmåga utifrån den information jag hade. Hade det verkligen gjort så stor skillnad om jag skrivit "en kompis har en och har kört 800 mil..."? Nu när det är min hoj så är jag märkesbög och tål inte kritik m m.

Nu har vi i alla fall i rätt många inlägg diskuterat grundfrågan och kommit en bra bit skulle jag vilja säga, jag är glad att som ägare ha fått mer info om problemet. Du har postat två gånger i den här tråden och båda har varit påhopp på mig som person och inte haft ett dugg med ämnet eller ens motorcyklar att göra.

Skicka pm om du vill fortsätta detta i stället för att posta här.

Last edited:
Per har inte nämnt några generatorfel för mej iaf.

verkar som d e fel på min maskin...rassel från motorn var inne på kwak i löddeköpinge idag.... o de sa att ja skulle köra hem o ställa hojen o vänta till 1 april då de ska kolla motorn.... de trodde att det var generatorn eller nått med den.. den varvar tydligen dubbelt så mycket som motorn sa de... vet inte så mycket om sporthojar så ja lyssnar på dem... plus att den är under garanti så de får fixa d gratis... uppdaterar så fort ja vet vad som orsakade missljudet,,, gått 140mil ca. 2005 års modell... kommer ändå alltid älska kwaken för dess bestialiska natur!! = )

Last edited:
Haverierna är ett faktum jag har haft det 2ggr på min 04a! Första gången vid 500mil å andra 700mil senare. Vid andra haveriet så blev det så stora skador så motorn böts ut till en -05a på garantin. Sålde sen hojen å han som har den nu har kört över 1000mil med den så det verkar som om dom fått till det på 05orna.
Så det är inte bara snack dom havererar!! :)

verkar som d e fel på min maskin...rassel från motorn var inne på kwak i löddeköpinge idag.... o de sa att ja skulle köra hem o ställa hojen o vänta till 1 april då de ska kolla motorn.... de trodde att det var generatorn eller nått med den.. den varvar tydligen dubbelt så mycket som motorn sa de... vet inte så mycket om sporthojar så ja lyssnar på dem... plus att den är under garanti så de får fixa d gratis... uppdaterar så fort ja vet vad som orsakade missljudet,,, gått 140mil ca. 2005 års modell... kommer ändå alltid älska kwaken för dess bestialiska natur!! = )

:trumvirvel

May I present to you, Goba, the trådlyftare of the week! :tummenupp

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!