Zweitakt für Alle

oFFkeFF skrev:
Under juli månad tänker jag försöka åka på några träningar/bandagar på karlskoga i juli. Anordnar Miinin någon av sina superba träningsdagar, kommer jag inte ha ork att köra alla pass själv ändå. Då kan min cykel få provköras under devisen "you break it you buy it/fix it".
Min hoj kommer till 99% vara till salu efter SM på knutstorp.

Om jag kan komma dit så är jag lätt med på det!

Nordgren: Om du behöver hjälp/sällskap :kär att skruva ihop den andra hojen så säg till, jag bor i Lund... :)

Jag kan också tänka mig att låna ut hojen om jag inte kör själv men B-racet på Sviestad är inte aktuellt för då ska jag köra själv.

Nordgren skrev:
Jag och Anders ska göra ett ryck i helgen, så får vi se hur mycket vi hinner.
Vi borde kunna hitta en träningsdag att testa i Knutstorp, kanske.

Hell yeah, men det hade varit kul att testa på allvar också! :rock

Tvåtaktare i all ära men egentligen är det väl den superlåga vikten och helt sanslöst knivskarpa chassit jag uppskattar. Om det inte vora för att en fyrtaktare är dyrare i drift skulle jag inte ha något emot en sån.

Det kan komma sig så att jag har en dammsamlande 125 racer stående i slutet av säsongen, då kan nån få låna den om intresse finnes.Seriöst intresserade juniorer har företräde.

Strider skrev:
Jag har ställt en öppen fråga. Den lämnar fältet fritt för den som vill förklara. Jag inte avfärdat någonting, det är din tolkning inget annat.

Vad vet du om mina kunskaper om tvåtaktracing?

Ta du dina egna fördomar och komplex och behåll dem för dig själv.

Typiskt när någon kommer och vill göra en seriös tråd utan den ständiga pajkastningen så kommer en dieselfanatiker och hugger direkt....

Din uppenbara motvilja måste ju komma sig av att du testat racerhojar. Alltså "vissa gillar det andra inte".

Nyteknik skrev:
Fräckt! Vad får vi se som ersättning av 250-klassen? Borde bli tvåcylindriga fyrtaktare runt 5–600 cc.

Men det lär dröja många år innan svenska amatörer får tillgång till sådana maskiner. Tills dess är vi hänvisade till dagens tvåtaktare och innan dessa försvinner borde fler prova på!

Aprilia hade ju nån tvin 4-takt på 450cc tyckte jag fanns i nån bike nyligen

ja fan det vore griskul att prova, men inte bara tvåtakt, ska köpa nått till nästa år som är olika allt jag åkt på tidigare.
så om nånn vill låna ut sin hoj på några halvlugna varv så blir jag zyperglad.

johanrehn80 skrev:
Aprilia hade ju nån tvin 4-takt på 450cc tyckte jag fanns i nån bike nyligen

Ur mitt perspektiv har Aprilias tvåcylindriga 450 inget uppenbart användningsområde. Visst vore det skoj om de lanserade en ny typ av racehoj som kunde köpas billigt och som FIM tillät tävla mot 250 cc tvåtaktare eller i en helt ny serie. Men det verkar inte som Aprila har muskler att genomföra ett sådant projekt.

Nyteknik skrev:
Ur mitt perspektiv har Aprilias tvåcylindriga 450 inget uppenbart användningsområde. Visst vore det skoj om de lanserade en ny typ av racehoj som kunde köpas billigt och som FIM tillät tävla mot 250 cc tvåtaktare eller i en helt ny serie. Men det verkar inte som Aprila har muskler att genomföra ett sådant projekt.

är väl bara intressant om det blir en hel serie...........sen måste de ju produceras några år så det blir ett större antal att slakta på grejer.

Kolvar som nyper och smälter, avgasportar som rasar, lager som måste bytas ständigt.. det är nog de som avskräcker 4-taktsåkaren.

Aaahh, the smell of tvåtakt in the morning!

Måste man välja? Jag gillar både tvåtakts- och fyrtaktsracing. Jag kan dock förstå att Gammalteknik och de andra punktaktsförarna vill ragga fler förare till sina klasser och det är ett lovvärt initiativ. Vore otroligt synd om tacte de deux försvann, men frågan är om det är fler 30-årsrookies som behövs. Tycker de som vill sälja blåröksrejsingen ska gå ut föreläsa på högstadieskolorna. De tackar inte nej till någon som kan sälja ämnet Teknik och då kan man ju passa på att smyga in tanken om rejsing i de ungas sinnen...

Jag började från andra hållet jag, körde tvåtakt i hum, 10år innan jag gav mig in på fyrtaktare. Det första jag tänkte å fortsatte tänka i några veckor var vart i helvete var karaktären!? Första gången jag testade en riktigt kraftfull 4taktare så handlade det om en fazer på 140hk. (detta var rätt tidigt i fyrtaktkarriären) Skitskraj som man var efter att ha varvat 9000 vred man på ända upp till varvstoppen. Vart var den där våldsamma slutklämmen!?

Nuförtiden har man lärt sig uppskatta den där botteneffekten å den där till en början hemska motorbromsen, saknar man tvåtakt? Ja kanske lite...

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026