Zweitakt für Alle

Stånkamotorer i räserramar kan mycket väl vara framtiden. SOS as we know it kanske är mera forntid, dock. De nya crossmotorerna är rätt långt ifrån XT600- och XTZ660-motorer.

ecce skrev:
Jo men visst, men inte kl 0800 :fatta!

Ska man köra träning kl 09:00 eller 09:30 som ofta är fallet för 125R så är det nödvändigt att varmköra kl 08:00 om man gjort justeringar kvällen innan. Tror inte det är många som gör det på pin kiv.

Dessutom är det inte tvåtaktsförarnas fel att alla Rookie600/1000 åkare är bakfulla på morgonen. :tungan

Jag har en gammal RM250 cross som jag fuskar med ibland. Har även provat en modern KTM 500 fyrtakt och det jag kan säga är "damn vad lättkört!" Kraft överallt bara att mosa på! Men fy f-n vad tråkigt! Ingen karaktär som i en hysterisk tvåtaktare som det är en utmaning att köra. När avgasventilen kickar in sprider sig smilet, så är det! Kan bara drömma om hur en maxad TZ,RS eller RSW känns, mums!!!
Alla borde testa någon gång.

magnus_moss skrev:
Ser i ett par månader gammalt nummer av "Road Racing World" en bild från en japansk mässa där Yamaha "shows the future by showing a 4-stroke
1-cylinder 450 to replace the current 125 class i Grand Prix racing". Det var alltså en 450-crossmotor i ett TZ125 chassi... :yoparty

Fräckt! Vad får vi se som ersättning av 250-klassen? Borde bli tvåcylindriga fyrtaktare runt 5–600 cc.

Men det lär dröja många år innan svenska amatörer får tillgång till sådana maskiner. Tills dess är vi hänvisade till dagens tvåtaktare och innan dessa försvinner borde fler prova på!

Mattias skrev:
Stånkamotorer i räserramar kan mycket väl vara framtiden. SOS as we know it kanske är mera forntid, dock. De nya crossmotorerna är rätt långt ifrån XT600- och XTZ660-motorer.

Det kommer ju troligen bli något åt det hållet men jag tror på fler cylindrar än en. Gärna små fyr/fem/sex/cylindriga 250-400 kubikare som varvar hysteriskt. Dyrt men roligt.

ecce skrev:
VA HÅLLER DU PÅ MED :fatta! VEM FAN SKA JAG KÖRA OM SISTA I SISTA KURVAN DÅ :mad:.

Kan Miinin så kan jag, ja dubblera alltså, det blir R600 + eventuellt 125-400cc på B-racet fast köra om mig kommer du inte göra trots att du har en trimmad/lättad supersporthoj medan jag släpar runt på en blyklump (182kg torrvikt) från 1997 med orörd motor. :arsele

Goodstuff skrev:
Jag blir ändå sist så du är så välkommen så.

Nu är du lite väl neg, eller hur? :7peta

Putterossi skrev:
Håller med. Tycker att det e fullt tillräckligt att kränga däck osv. Skulle jag bli tvungen att öppna motorn efter varje pass för att kontrollera att blandningen blivit rätt skulle jag nog sluta snabbt. Om det nu kommer insprutning så man slipper dessa bitar så kanske det kan övervägas. För det ser himla fränt ut att kunna gå in i kurvorna sådär fort.

För övrigt tycker jag att munstyckesjusterandes 2-taktskillar borde bjuda hela depån på öronproppar. :tungan

Är du på konsert så får du räkna med att det låter. Det tråkiga är bara att man inte får varmköra när man är klar sisådär runt ett två på natten... Det går för övrigt bra på EM ner i Europa. Även om jag som väluppfostrad nordbo låter bli.

Precis som Strandelin så vill jag också prova, så om någon har en/ vet någon som har en 250 räser att hyra ut till B-rejset på Sviestad så hojta till! Hade varit kul att köra två klasser! :banana

Putterossi skrev:
Håller med. Tycker att det e fullt tillräckligt att kränga däck osv. Skulle jag bli tvungen att öppna motorn efter varje pass för att kontrollera att blandningen blivit rätt skulle jag nog sluta snabbt. Om det nu kommer insprutning så man slipper dessa bitar så kanske det kan övervägas. För det ser himla fränt ut att kunna gå in i kurvorna sådär fort.

För övrigt tycker jag att munstyckesjusterandes 2-taktskillar borde bjuda
hela depån på öronproppar. :tungan

Öronproppar kan jag fixa! Bara att säga till :fyllisar

oscar skrev:
Precis som Strandelin så vill jag också prova, så om någon har en/ vet någon som har en 250 räser att hyra ut till B-rejset på Sviestad så hojta till! Hade varit kul att köra två klasser! :banana

Det är ju om någon A-förare kommer ha en hoj till salu vid den tidpunkten och kan tänka sig en provförsäljning kanske? Vet att Nr12 här på forumet ville sälja sin Honda i våras i varje fall, han är ju Skauning.

Nordgren skrev:
Är du på konsert så får du räkna med att det låter. Det tråkiga är bara att man inte får varmköra när man är klar sisådär runt ett två på natten... Det går för övrigt bra på EM ner i Europa. Även om jag som väluppfostrad nordbo låter bli.
Just. Motorljud är väl rimligen en naturlig del av motorsport?

Goodstuff skrev:
Det är ju om någon A-förare kommer ha en hoj till salu vid den tidpunkten och kan tänka sig en provförsäljning kanske? Vet att Nr12 här på forumet ville sälja sin Honda i våras i varje fall, han är ju Skauning.

Kanske det! Har i vilket fall inte tänkt skaffa en räser denna säsongen så ett köp blir det inte frågan om, och om han vill hyra ut till någon som inte alls tänkt köpa är tveksamt!
Jag kan väl få låna din, du har ändå inget att hämta... :tungan

Nyteknik skrev:
Äh, lägg av med det där självömkandet! Du ska ju köra ifrån både mig och Teddy på B-racet – basta!

Passa dig så att jag inte bannar dig från Racingforumet! Jag ömkar hur mycket jag vill. :fatta!

oscar skrev:
Sluta nu bråka flickor och bestäm er för vem som ska låna ut sin hoj!!! :fatta!

Precis. Ska ni inte själv köra så kan ni ju låna ut. Jag har lånat ut min hoj några gånger och delar ofta. Tyvärr har jag inte haft tid att fixa i ordning min gamla hoj annars ska den lånas ut.

oscar skrev:
Sluta nu bråka flickor och bestäm er för vem som ska låna ut sin hoj!!! :fatta!

Under juli månad tänker jag försöka åka på några träningar/bandagar på karlskoga i juli. Anordnar Miinin någon av sina superba träningsdagar, kommer jag inte ha ork att köra alla pass själv ändå. Då kan min cykel få provköras under devisen "you break it you buy it/fix it".
Min hoj kommer till 99% vara till salu efter SM på knutstorp.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026