Zero FX-21 (elektrisk motorcykel)

  • Thread starter Thread starter Zeromannen
  • Start date Start date
ang laddning. går det ladda den på ladstation, om nu vill köra längre sträckor
Det går att ladda men det tar tid isf., typ 15km/timme. Laddaren är bara på 650W så det är ingen hoj man åker in och laddar på en laddstation.

Fördelen (om man nu kan kalla det så) är att den laddas med en vanlig C13 skrivarkabel. Har en med mig liggandes i ramen så om det skulle krisa när man är ute så kan man stjäla lite ström från vilket enfas-uttag som helst.

Vill man ha snabbladdning så är det dom större cyklarna från Zero som gäller, då tar det cirkus en timme att ladda fullt med 12kW-laddning.
 
Äntligen hade vägarna torkat upp så man kunde köra en sväng utan att skita ned både sig och hoj. Lite läskigt hur snabbt man glömmer vad 106Nm innebär på en 136kg lätt hoj efter typ 4 månaders uppehåll.

Men det är bara att inse att man är 2 mån för tidig. Att åka hoj i februari är ingen höjdare. Trots vinterhandskar, 5 plusgrader och 50/70-väg så frös jag som f-n!
 
Hur tror du den skulle funka som pendlarhoj fem mil enkel väg, mest tvåfilig 100-väg och resten köer köer köer?
 
Hur tror du den skulle funka som pendlarhoj fem mil enkel väg, mest tvåfilig 100-väg och resten köer köer köer?
Min personliga uppfattning är att åka +100 med en hoj utan kåpor och upprätt körställning är rena pesten. Samma förutsättningar bidrar till att batteriet tar slut ganska fort. Så jag skulle inte välja en FX för det ändamålet.
 
Min personliga uppfattning är att åka +100 med en hoj utan kåpor och upprätt körställning är rena pesten. Samma förutsättningar bidrar till att batteriet tar slut ganska fort. Så jag skulle inte välja en FX för det ändamålet.
Jag tycker 100 knutar i friska luften är schysst i och för sig.
 
Äntligen hade vägarna torkat upp så man kunde köra en sväng utan att skita ned både sig och hoj. Lite läskigt hur snabbt man glömmer vad 106Nm innebär på en 136kg lätt hoj efter typ 4 månaders uppehåll.

Men det är bara att inse att man är 2 mån för tidig. Att åka hoj i februari är ingen höjdare. Trots vinterhandskar, 5 plusgrader och 50/70-väg så frös jag som f-n!
Min skruvdragare har 200Nm. Inte snabb när jag driver ett fordon med den.
 
Min personliga uppfattning är att åka +100 med en hoj utan kåpor och upprätt körställning är rena pesten. Samma förutsättningar bidrar till att batteriet tar slut ganska fort. Så jag skulle inte välja en FX för det ändamålet.
Personligen så kör jag nakenhoj till jobbet just för att det ska vara jobbigt att köra alldeles för fort. Lagliga hastigheter är inget problem för mig, och då har jag en såndär skitful äventyrshjälm med keps för pendling för att jag alltid kör motsols. Hemskt oljud och fartvinden drar i hjälmen betydligt mer än mina sporthjälmar.
Klart bättre än att pendla med en literklubba. :hihi
 
Blir de inte nästan 0 kr om man laddar via solcell paneler en solig dag..?
Skillnaden kanske inte är så mycke mellan 0 å 7 kr då... Alltid någe iaf..
Ja så är det naturligtvis, även om man har en initial kostnad för att sätta upp solcellerna.

Jag närmar mig 350 mil sedan jag köpte den, runt 200kr i el har gått åt. Motsvarande bensinhoj kanske snittar 0,5L/mil, 3500-4000kr i bensin med dagens soppapris. Så driftskostnaderna i sammanhanget är ganska överkomliga ändå :)
 
Idag blev det en trip på 9,4 mil. Lite väl långt för min smak (känns i dom bakre regionerna) och dessutom blev det väldigt kallt när man kom in i skogen. Rimfrost på yttre delen av vägen.

Det tog ganska exakt 1tim 30min så snittfarten hamnade på 63km/h. Vid hemkomsten hade batteriet 7% och 11km kvar.
 
Last edited by a moderator:
Ja så är det naturligtvis, även om man har en initial kostnad för att sätta upp solcellerna.

Jag närmar mig 350 mil sedan jag köpte den, runt 200kr i el har gått åt. Motsvarande bensinhoj kanske snittar 0,5L/mil, 3500-4000kr i bensin med dagens soppapris. Så driftskostnaderna i sammanhanget är ganska överkomliga ändå :)

Har man inte solcells paneler så blir de dyrt att bara köpa de för att ladda hojen bara..

Själv har jag solcells paneler å beställt en stark Varg för att kunna puttra runt hemma vid i skogen. .
 
Kul med en FX tråd!

Jag köpte en Zero FX -18 i februari 2019 och har kört ca 1200mil sedan dess. Är jättenöjd med hojen och har inte haft några problem alls. Vid normal körning kommer jag 80-90km.
Tog hojen till jobbet idag, helt underbart!
 
Va roligt med en ”modellkompis” :) ! Våra hojar är ju inte direkt vanliga, har bara sett 1 Zero i trafik vid ett tillfälle vad jag kan minnas.
Jag är också supernöjd med min. Den enda issue’n jag har är att den tappar lufttrycket i däcken över tid, typ 0,1-0,2 bar på nån månad. Tydligen flera som upplever samma sak. Annars är det bara att ladda och köra, superrolig hoj!
 
Va roligt med en ”modellkompis” :) ! Våra hojar är ju inte direkt vanliga, har bara sett 1 Zero i trafik vid ett tillfälle vad jag kan minnas.
Jag är också supernöjd med min. Den enda issue’n jag har är att den tappar lufttrycket i däcken över tid, typ 0,1-0,2 bar på nån månad. Tydligen flera som upplever samma sak. Annars är det bara att ladda och köra, superrolig hoj!
Alla hojar tappar väl ett hekto eller två per månad? Mina gör det i vart fall. Tror inte det har med Zero att göra då de sannolikt inte tillverkar däck och slang själva.
 
Oktober 2021: Fram 2,2 Bak 2,4

Mars 2022: Fram 2,2 Bak 2,4

Tappar man tryck läcker det någonstans.
 
Oktober 2021: Fram 2,2 Bak 2,4

Mars 2022: Fram 2,2 Bak 2,4

Tappar man tryck läcker det någonstans.
Den slutsatsen verkar rimlig :)
Har samma fenomen på mina cyklar.
Hondan med originalslangar håller sig konstant hela tiden.
Yeah, no.

Finns inte ett 100% tätt däck i världen. Kan ni förklara vilket material däcken är gjorda av som är helt tätt? Jag jobbar en del med trycktester av plast och gummi och behöver förslag.

Slanglösa däck läcker också naturligtvis mer än med slang. Förklaringen där är att gummiblandningen i däcken är mindre tät än gummiblandningen i slangen samt att du har en stor tätningsyta mellan fälg och däck.

Med er logik ska man kunna fylla ett däck och köra på det tills man får punka eller byter däck. Nope. Däck med större luftvolym och lägre lufttryck ”håller bättre”. Dels pga att det lägre trycket ger mindre läckage och den större luftvolymen kräver mer luftläckage innan det syns på mätaren. Därför kan man inte säga rakt av att X bar tappar alla hojar under en given tid.

Punktering eller trasig ventil kan det omöjligt vara tal om när man tappar ett helto eller två per månad, då är det materialet i sig som läcker igenom. Vissa sorter är bättre än andra men läcker gör de.
 
Back
Top