Tack för hjälpen. Vad är det jag kollar efter med multimetern? Så att jag vet när det är dags att sluta ladda tänkte jag. Bör väl bara behövas tillräckligt för att få lite liv i den och sen sköter generatorn resterande?
Vad du kollar med multimeter är vilken spänningen batteriet har. Du ställer multimetern på 20VDC och mäter med Röda på + och Svarta på -.
Då ser du batterispänningen, tex 12,8 Volt på ett friskt batteri. Om du gör tvärtom Svarta på + och röda på - så visar -12,8 Volt på samma friska batteri. För att driva den behövs ett 9Volt batteri finns på biltema för ca 25 kr samma utseende som det här
http://www.biltema.se/sv/Kontor---T...Batteri/Batteri-till-brandvarnare-2000020128/
men lite onödigt dyrt tycker jag.....
För att sätta in batteriét i Multimetern behöver du en liten "stjärnskruvmejsel" / "krysspårmejsel" för att öppna Multimetern.
Om du inte redan har en liten "kryssspårmejsel."
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...l/Precisionsmejselset-sparPH-7-st-2000028398/
Vad man använder Multimetern till?
Jo den använder man för att kolla batterispänningen !
Så första åtgärden när du kommer ner till hojen blir att kolla batterispänningen !
Den bör vara nånstans mellan 12,7 Volt upp till 13,1 Volt för friska laddade "blybatterier"
Att spänningen inte är exakt lika beror på att rent bly går inte att använda för mjukt.
Utan allt bly är legerat med andra metaller, selen, kalcium, antimon.
Legeringsmetallerna påverkar batterispänningen.
Det andra är att batterispänningen påverkas också av koncentrationen på svavelsyran i batteriet, mera svavelsyra och mindre vatten i blandningen höjer också batterispänningen.
Men jag gissar att spänningen när du mäter på ditt batteri i hojen ligger nånstans mellan 0,5 Volt och 10 Volt...
Är spänningen över 12 Volt, ja då behöver batteriet laddas och du har nått annat fel än urladdat batteri.
Sedan när du plockat ur batteriet, tagit hem det, kollat att batteriladdaren står på 12 Volt (liten knapp)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...or/Batteriladdare-612-V-400500-mA-2000017815/, kopplat till batteriet
med röd sladd till + och svart sladd till - OCH SEDAN satt laddaren i vägguttaget.
Ja då använder du Multimetern för att mäta hur spänningen utvecklas under laddning.
Genom att mäta nån gång i timmen. Och skriva upp klockslag och spänning.
Så du har koll på hur spänningen utvecklas.
Ligger batteriet från början på under 1 Volt så kommer det ta tid, 1 dygn innan det kommer upp i 13 till 14 Volt under laddning.
När du kommer upp till 14 Volt så går det normalt snabbt till 14,3 Volt. Då du slutar ladda.
Men segar det och du efter två dygn inte är uppe i 14,3 Volt.
Tar ändå bort laddaren, först ur väggen, sedan från batteriet för att undvika "kortis" mellan laddningsklämmorna.
Nu kommer sanningens ögonblick.
Sjunker batterispänningen till under 12,7 Volt inom ett dygn.
När batteriet står utan laddning. När du mäter med Multimetern.
Då är min uppfattning att batteriet är räddningslöst förlorat.
Du har kortslutningen i nån av de 6 cellerna.
Och behöver ett nytt batteri.
Och när du fått hem det batteriet, det nya, ja då är det samma sak.
Det ska alltid laddas till 14, 3Volt under laddning innan det sätt i hojen.
Så det är 100% fullladdat.
Och är batteriet verkligen fulladat när du köpt det, ja då är det, uppe i 14,3 Volt under laddning på några minuter till 1 timme.
Med den billiga laddaren.
Slut för ikväll.