Z800e reagerar inte vid vrid av nyckeln

Johan96m

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Linköping
Hoj
-13 Kawasaki z800e
Tjenare alla pigga och glada!

Till att börja med kan jag meddela att jag är inte särskilt mekaniskt kunnig. Njuter mest av åkandet, och får panik när det inte fungerar som det ska. :hihi

Problemet då. Riktigt fint väder idag så tänkte ta premiärturen idag, men det ville inte min Kawasaki z800e. Det känns som att det är något rookie misstag t.ex. en enkel kill switch som är på alternativt att batteriet är dött. Men om jag inte minns fel ska väl ändå displayen/lysen/blinkers fungera så fort man vrider nyckel?

Någon som har några idéer på vad boven kan vara? Helst innan kylan kommer tillbaka :)

Värt att nämna är att den fungerade prima innan jag la in det för hösten. Hyfsat ny hoj (3 år).
 
Ok. Har du koll på var det finns laddare att köpa? Bara att vandra in på biltema och fråga eller?
 
Troligtvis batteriet om du inte har laddat det under vinter .

Får du bara igång hojen & ska köra en sträcka kommer batteriet att laddas under tiden du kör , så har du tillgång till bil & startkablar räcker det .
 
Batterier som varit så djupurladdade att de är helt döda och inte ens får displayen att tändas upp eller lamporna att glöda lite lätt är ofta bortom all räddning, i synnerhet om det sått under en hel vinter.

Om de är batteriet, förbered dig på att byta det, kan funka men sannolikt så kommer det vara för dåligt efter den stått ett tag eller bara att det är kallt på morgonen, lika bra att byta om du vill ha ett problemfritt ägande annars montera en fast laddkabel med snabbkontakt till laddaren så du kan sätta på laddning när du parkerar, så körde jag banhojen det sista innan jag bytte batteri.

Kollas enklast med startkablar, funkar det så är det batteriet, om inte kollar du säkringar, brukar sitta en huvudsäkring i närheten av batteriet.
 
Nej inga batterier är utom räddning.. Är batteriet helt dött sätt på en dum laddare som inte har styrt laddschema sedan får den stå o knö några timmar då hoppar dom flesta batterier i gång. Funkar inte det provar man att byta till färsk syra i batteriet.. Sista alternativet är att polvända laddningen och tar det inte laddning på dessa sätt finns andra trix som gemene man inte skall hålla på med.. Jag har inte köppt vad jag minns ett bly batteri till annat än 600 o den hade stått i 12 år utan laddning av batteriet.
 
Batterier som varit så djupurladdade att de är helt döda och inte ens får displayen att tändas upp eller lamporna att glöda lite lätt är ofta bortom all räddning, i synnerhet om det sått under en hel vinter.

Om de är batteriet, förbered dig på att byta det, kan funka men sannolikt så kommer det vara för dåligt efter den stått ett tag eller bara att det är kallt på morgonen, lika bra att byta om du vill ha ett problemfritt ägande annars montera en fast laddkabel med snabbkontakt till laddaren så du kan sätta på laddning när du parkerar, så körde jag banhojen det sista innan jag bytte batteri.

Kollas enklast med startkablar, funkar det så är det batteriet, om inte kollar du säkringar, brukar sitta en huvudsäkring i närheten av batteriet.
Tack för tipset! Har som tur var tillgång till startkablar så får testa så fort jag kommer hem.
 
Nej inga batterier är utom räddning.. Är batteriet helt dött sätt på en dum laddare som inte har styrt laddschema sedan får den stå o knö några timmar då hoppar dom flesta batterier i gång. Funkar inte det provar man att byta till färsk syra i batteriet.. Sista alternativet är att polvända laddningen och tar det inte laddning på dessa sätt finns andra trix som gemene man inte skall hålla på med.. Jag har inte köppt vad jag minns ett bly batteri till annat än 600 o den hade stått i 12 år utan laddning av batteriet.

Du har rätt i det där med en dum laddare.
Så jag föreslår så TS kan se läget, vilken spänningen batteriet har, når under laddning.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/
Och en dummm laddare
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...or/Batteriladdare-612-V-400500-mA-2000017815/
Funkar hur bra som helst !
Men man får ju själv stänga av laddningen när batterispänningen är på ca 14,3 till 14,5Volt
 
Troligtvis batteriet om du inte har laddat det under vinter .

Får du bara igång hojen & ska köra en sträcka kommer batteriet att laddas under tiden du kör , så har du tillgång till bil & startkablar räcker det .

Nej inga batterier är utom räddning.. Är batteriet helt dött sätt på en dum laddare som inte har styrt laddschema sedan får den stå o knö några timmar då hoppar dom flesta batterier i gång. Funkar inte det provar man att byta till färsk syra i batteriet.. Sista alternativet är att polvända laddningen och tar det inte laddning på dessa sätt finns andra trix som gemene man inte skall hålla på med.. Jag har inte köppt vad jag minns ett bly batteri till annat än 600 o den hade stått i 12 år utan laddning av batteriet.

Med tanke på att TS inte verkar så enormt insatt i det elektriska så kanske det är lämpligt att varna lite om man inte ska ha bilen igång när man kör med startkablar, och om man ska köra med en dum laddare så bör man lossa batteriet från hojen innan laddningen sätts igång.
 
Med tanke på att TS inte verkar så enormt insatt i det elektriska så kanske det är lämpligt att varna lite om man inte ska ha bilen igång när man kör med startkablar, och om man ska köra med en dum laddare så bör man lossa batteriet från hojen innan laddningen sätts igång.
Tack för tipsen. Du har mycket rätt i att jag inte är insatt, så dessa "nybörjartips" kommer till användning.:tummenupp
 
Jag vet inte hur de ser ut på just Z800 men se till att inte pluskablen nuddar någonting (testa på en zx6r och tanken kom emot så de slog en liten gnista) Just därför jag informerar om kawa har tänkt liknande även på z800 i batteri placering
 
Men är det inte så att även om batteriet är tipp-topp så händer det inte så mycket när man vrider om nyckeln på en Kawa Z800 ändå? :D
Baha....Skoja bara..

Mer kräm till batteriet!
 
Men är det inte så att även om batteriet är tipp-topp så händer det inte så mycket när man vrider om nyckeln på en Kawa Z800 ändå? :D
Baha....Skoja bara..

Mer kräm till batteriet!
Huehue!:7peta Mer än tillräckligt för mig. Spännande uppgradering från en yzf r125.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...or/Batteriladdare-612-V-400500-mA-2000017815/
"Lämplig för blybatterier med fri elektolyt. Min batterikapacitet 1,75 Ah."

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...illbehor/Batteriladdare-612-V-4-A-2000031642/
"Mångsidig modell för moped, motorcykel och de flesta bilar. För traditionella batterier samt Gel- och AGM-batterier. "

Vilken bör jag välja? Det jag vet om batteriet är att de är slutet, men ungefär där tar det stopp... Men eftersom att det är helt dött som sagt och inte ens får displayen att lysa bör jag alltså välja den första?
 
Last edited:
Med tanke på att TS inte verkar så enormt insatt i det elektriska så kanske det är lämpligt att varna lite om man inte ska ha bilen igång när man kör med startkablar, och om man ska köra med en dum laddare så bör man lossa batteriet från hojen innan laddningen sätts igång.

Hjälp killen så han blir insatt och förklara varför också.
 
Med tanke på att batteriet är helt dött måste du ha en dummmladdare typ
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...or/Batteriladdare-612-V-400500-mA-2000017815/
Nu när den gått upp i pris med 30% sedan jag köpte min måste den ju vara ännu bättre ?
En multimeter för att kontrollera hur laddningen går
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/
Och så tar du ur batteriet och tar hem det.
För det kan ta ett dygn eller två och få ingång batteriet. Om du lyckas.
Och om du inte lyckas så måste du ändå ta ur batteriet för att sätt i det nya.
 
Last edited:
Med tanke på att batteriet är helt dött måste du ha en dummmladdare typ
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...or/Batteriladdare-612-V-400500-mA-2000017815/
Nu när den gått upp i pris med 30% sedan jag köpte min måste den ju vara ännu bättre ?
En multimeter för att kontrollera hur laddningen går
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/
Och så tar du ur batteriet och tar hem det.
För det kan ta ett dygn eller två och få ingång batteriet. Om du lyckas.
Och om du inte lyckas så måste du ändå ta ur batteriet för att sätt i det nya.
Tack för hjälpen. Vad är det jag kollar efter med multimetern? Så att jag vet när det är dags att sluta ladda tänkte jag. Bör väl bara behövas tillräckligt för att få lite liv i den och sen sköter generatorn resterande?
 
Last edited:
Tack för hjälpen. Vad är det jag kollar efter med multimetern? Så att jag vet när det är dags att sluta ladda tänkte jag. Bör väl bara behövas tillräckligt för att få lite liv i den och sen sköter generatorn resterande?

En multimeter är alltid bra att ha, och de kostar inte många pengar. Speciellt bra när du har batteristrul, och faktiskt kan använda den för att mäta och se om batteriet är friskt, vilket det inte behöver vara även om du får det att ta laddning. Du kan ha kraftigt försämrad CCA, och Ah, även om Ah inte spelar så stor roll sålänge det räcker för att veva runt motorn några varv. Det kan också ha tagit skada så att vilospänningen ligger lågt, vilket inte heller är skoj.
 
Tack för hjälpen. Vad är det jag kollar efter med multimetern? Så att jag vet när det är dags att sluta ladda tänkte jag. Bör väl bara behövas tillräckligt för att få lite liv i den och sen sköter generatorn resterande?

Vad du kollar med multimeter är vilken spänningen batteriet har. Du ställer multimetern på 20VDC och mäter med Röda på + och Svarta på -.
Då ser du batterispänningen, tex 12,8 Volt på ett friskt batteri. Om du gör tvärtom Svarta på + och röda på - så visar -12,8 Volt på samma friska batteri. För att driva den behövs ett 9Volt batteri finns på biltema för ca 25 kr samma utseende som det här
http://www.biltema.se/sv/Kontor---T...Batteri/Batteri-till-brandvarnare-2000020128/
men lite onödigt dyrt tycker jag.....
För att sätta in batteriét i Multimetern behöver du en liten "stjärnskruvmejsel" / "krysspårmejsel" för att öppna Multimetern.
Om du inte redan har en liten "kryssspårmejsel."
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...l/Precisionsmejselset-sparPH-7-st-2000028398/

Vad man använder Multimetern till?
Jo den använder man för att kolla batterispänningen !
Så första åtgärden när du kommer ner till hojen blir att kolla batterispänningen !
Den bör vara nånstans mellan 12,7 Volt upp till 13,1 Volt för friska laddade "blybatterier"
Att spänningen inte är exakt lika beror på att rent bly går inte att använda för mjukt.
Utan allt bly är legerat med andra metaller, selen, kalcium, antimon.
Legeringsmetallerna påverkar batterispänningen.
Det andra är att batterispänningen påverkas också av koncentrationen på svavelsyran i batteriet, mera svavelsyra och mindre vatten i blandningen höjer också batterispänningen.

Men jag gissar att spänningen när du mäter på ditt batteri i hojen ligger nånstans mellan 0,5 Volt och 10 Volt...
Är spänningen över 12 Volt, ja då behöver batteriet laddas och du har nått annat fel än urladdat batteri.
Sedan när du plockat ur batteriet, tagit hem det, kollat att batteriladdaren står på 12 Volt (liten knapp)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...or/Batteriladdare-612-V-400500-mA-2000017815/, kopplat till batteriet
med röd sladd till + och svart sladd till - OCH SEDAN satt laddaren i vägguttaget.
Ja då använder du Multimetern för att mäta hur spänningen utvecklas under laddning.
Genom att mäta nån gång i timmen. Och skriva upp klockslag och spänning.
Så du har koll på hur spänningen utvecklas.
Ligger batteriet från början på under 1 Volt så kommer det ta tid, 1 dygn innan det kommer upp i 13 till 14 Volt under laddning.

När du kommer upp till 14 Volt så går det normalt snabbt till 14,3 Volt. Då du slutar ladda.
Men segar det och du efter två dygn inte är uppe i 14,3 Volt.

Tar ändå bort laddaren, först ur väggen, sedan från batteriet för att undvika "kortis" mellan laddningsklämmorna.
Nu kommer sanningens ögonblick.
Sjunker batterispänningen till under 12,7 Volt inom ett dygn.
När batteriet står utan laddning. När du mäter med Multimetern.
Då är min uppfattning att batteriet är räddningslöst förlorat.
Du har kortslutningen i nån av de 6 cellerna.
Och behöver ett nytt batteri.
Och när du fått hem det batteriet, det nya, ja då är det samma sak.
Det ska alltid laddas till 14, 3Volt under laddning innan det sätt i hojen.
Så det är 100% fullladdat.
Och är batteriet verkligen fulladat när du köpt det, ja då är det, uppe i 14,3 Volt under laddning på några minuter till 1 timme.
Med den billiga laddaren.
Slut för ikväll.
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top