Z800e reagerar inte vid vrid av nyckeln

Wow. Du anar ej hur tacksam jag är. :yoparty

Åkte genast till biltema med den här handlingslistan och när jag kom hem så upptäckte jag att det var precis som du misstänkte; den låg på 5 volt. Nu är dumladdaren monterad och den kör på. Får mäta om ett tag och se så att det händer något.

Vad är 14,3 för någon magisk siffra? Och ser det likadant ut för de flesta motorcykel batterierna och det är därför du har sån exakt koll eller?

Update: Finns det risk att jag överladdar den? Börjar lägenheten brinna då?:gnissla

Last edited:

Åkte genast till biltema med den här handlingslistan och när jag kom hem så upptäckte jag att det var precis som du misstänkte; den låg på 5 volt. Nu är dumladdaren monterad och den kör på. Får mäta om ett tag och se så att det händer något.

Vad är 14,3 för någon magisk siffra? Och ser det likadant ut för de flesta motorcykel batterierna och det är därför du har sån exakt koll eller?

Update: Finns det risk att jag överladdar den? Börjar lägenheten brinna då?:gnissla

14,3 är en standardsiffra för batterier i motorcyklar, och lite annat.
Har du en dumladdare finns det en risk för att överladda. Överladdar du batteriet skadas det garanterat.
http://www.ctek.com/sradmin/ARCHIVE/Support/Battery_Knowledge/Folder_Battery_Knowledge_SV.pdf

Jag har köpt 3 st sk intelligenta laddare # själv och mätt på en Ctek Zafir 45.
Alla har avbrutit laddningen i området 14,3 till 14,4 Volt över batteriet.

Biltemas enkla dumladdare har ingen begränsning. Så den kan teoretiskt ladda upp mot 15 Volt eller ännu högre (jag har missat att avbryta laddningen vid ca 14,3 Volt, inte kollat spänningen tillräckligt ofta med multimeter så jag har sett 15,0 Volt över batteriet.....)

En enkel laddningsbegränsare består av 4 st likriktardioder i en kopplingslist / " sockerbit" som de populärt kallas.
Varje diod minskar högsta batterispänning under laddning med ca 0,5 Volt.
Vilken slutspänningen blir beror givetvis på vilken spänning man har i väggkontakten.
Som ju kan variera omkring 230 Volt växelström, tex från 220 volt till 235 Volt.

Man kopplar in dioderna mellan pluskrokodilklämman från batteriladdaren och batteriet.
Om det behövs 3 dioder eller 4 dioder för att begränsa spänningen till högst 14,5 Volt,
ja det provar man sig fram till. Det är ju bara att flytta krokodilklämman.
I praktiken kan man börja med en Diod inkopplad.
När batterispänningen gå över tex 14,0 Volt kopplar man in två dioder.
Då sjunker batterispänningen.
När den på nytt passerar 14,0 Volt kopplar man in den tredje dioden (som på fotot)
Och när batterispänningen når 14,3 Volt med 3 dioder inkopplat, ja då är batteriet fulladat.
Och vill man få in ännu mer laddning, ja då kan batteriet stå några timmar till med 4 dioder inkopplade.
Batteriet kommer inte att överladdas.
Och kan man inte kolla laddningsspänningen med Multimetern på flera timmar, tex över natten. Koppla in 4 (fyra) dioder.
http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/halvledare/dioder/diod-1n5400-p90033
http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/montering/kopplingslist-0-5-2-5-mm--p39072
EnkelReglering.jpg

# En följde med när jag sålde SV650, en har jag här i Gbg och en hemma är hos :tuttar.
Men jag har kvar dummladdaren för säkerhets skull.
Den är ju så liten, lätt ta med på hojen i tankväskan.

Vilken laddningsspänning har du kommit upp till ?

Det är ingen risk det börjar brinna ! Det är Lithiumbatterier som brinner !
Blybatterier också kallade blyackumulatorer brinner inte.

Last edited:
Bra idé att ha med den, ifall batteriet skulle svika en när man är på turné hade det inte varit lika roligt utan. Fiffigt hemmabygge med dioderna! Jag kör på den enkla varianten att koppla ur under natten, så fortsätter jag imorgon när jag kan övervaka lite mer. Vill inte riskera att överladda. Den är på 11,7 volt just nu.
14,3 är en standardsiffra för batterier i motorcyklar, och lite annat.
Har du en dumladdare finns det en risk för att överladda. Överladdar du batteriet skadas det garanterat.
http://www.ctek.com/sradmin/ARCHIVE/Support/Battery_Knowledge/Folder_Battery_Knowledge_SV.pdf
Tack för länken, lärde mig ett och annat.

Last edited:
Nu kommer sanningens ögonblick.
Sjunker batterispänningen till under 12,7 Volt inom ett dygn.
När batteriet står utan laddning. När du mäter med Multimetern.
Då är min uppfattning att batteriet är räddningslöst förlorat.
Du har kortslutningen i nån av de 6 cellerna.
Och behöver ett nytt batteri.
Och när du fått hem det batteriet, det nya, ja då är det samma sak.
Det ska alltid laddas till 14, 3Volt under laddning innan det sätt i hojen.
Så det är 100% fullladdat.
Och är batteriet verkligen fulladat när du köpt det, ja då är det, uppe i 14,3 Volt under laddning på några minuter till 1 timme.
Med den billiga laddaren.
Slut för ikväll.
Hmm.. Batteriet gick ner till 13.5 på bara några sekunder... :(

Dags att inhandla nytt batteri då antar jag. Några förslag på vad för något?

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025