Yzr 500 rd

Som jag förstått det enligt tidigare inlägg kör du med standard CDI och tändspolar?
Dom förgasarna du har är ju inget fel på till den motorn. Det kan ju däremot vara så att lågfart munstycket är förlitet vilket gör att den rusar? en gissning...

Jag hade börjat så med så simpel felsökning som möjligt.

Nr1 Komp på alla cylindrar - vad får du för värden?
Nr2 Fin gnista har du uppenbarligen - men på alla cylindrar?
nr3 Bensinen når till alla förgasarna - Kopparna släpper in tillräckligt?
nr4 Munstyckena är identiska/rena - har du några riktlinjer med munstyckena?

När du gått igenom dessa så borde ju du inte ha några konstigheter om det inte är så att du har tex dåliga reeds eller vevhus/topplocks läcka eller liknande. Men problemet verkar ju högst troligt ligga i förgasarna då det är efter du bytte som detta problem uppstod, korrekt?
 
Last edited:
Tack för hjälpen! Nu efter en ordentlig genomgång av allt samt att jag tillverkade distanshylsor till trottlarna för att förspänna fjädrarna lite, så funkar det som det ska. Nu har jag provkört den igen.. :D Många timmar vart det för gasvijern gick av och det kan ochså va en orsak att det var svårt att ställa in allt då vajern var på väg att gå av.... Nu hoppas jag närmast att bänkkörningen går bra
Ha de!
 
Spännande!! Men bänkning alltså.
Skönt att det funkar nu!
 
Hej!

Som det ser ut nu så kommer jag åka på Bike week på gelleråsen i juli och prova hojen
och då passar mc tidningen Bike på att göra ett reportage om bygget
 
Kommer det några fler blårykare till Karlskoga på Bikeweek??
Någon intresserad av en tvåtaktsträff där??

MVH Tommy
 
Jag bygger för långsamt för att jag ska hinna :rolleyes:
 
Hej! Bänk körningen är bokad:tummenupp 14/5 kl 12:00
Har redan fjärilar i magen...

Hoppas det bli bra.
 
Hej! Bänk körningen är bokad:tummenupp 14/5 kl 12:00
Har redan fjärilar i magen...

Hoppas det bli bra.

Det gör det säkert.

Men se det såhär.

Bänkkörning är ju bara ett kvitto på om det man gjort blev bra från början eller om det ev behöver omarbetas lite. Bättre att veta än att tro!

En bänkkörning borde alltid göras på alla motorer efter att dom skruvats med. Om inte annat bara för att kontrollera att allt är ok :)
 
Ja, då var det gjort! Denna eftermiddag gick åt hos Junggrens motorteknik som har bänkat min hoj. Efter laborerande med tändning som är justerbar på denna enligt TSI modifieringarna, orginal är inte justerbar. Och jag fick montera större huvud munstycken och vi kom fram till att 360/340 huvud munstycken och tändning förställd 4 grader så går den helt ok!:tummenupp Vi läste av 98,89 hk din på bakhjulet vid 9776 varv:):D Helt ok på en motor som i standard har ca 88 hk i motorn. Ett problem dök upp och det är att varvräknaren på hojen inte hänger med över 7000v utan då börjar den bete sig konstigt. Ska kolla på det o försöka lista ut va det kan vara men jag är rädd att det kan vara cdi boxen. Jag ska låna en sån av en kompis och se vad som händer.. Sen ska det bli intressant att prova den på bana i sommar. Oj glömde skriva att vridet var som bäst 77,59 n-m. Mätt i en DYNOmite bänk med en lambdasond per cylinderpar. Riktigt intressant.

//Tommy
 

Bifogat

  • 017.jpg
    017.jpg
    237.4 KB · Visningar: 288
  • 019.jpg
    019.jpg
    248.4 KB · Visningar: 266
100 bakhjulshästar är ju helt ok, ligger väl rätt hyfsat i paritet med vad TSI-trimmet skall ge.
Grattis! Sugen på att ta mig upp till Bike week endast för att kika på ditt alster med egna ögon.
 
Tommy Var ligger Junggrens? Har glömt..
Mäter dom avgastemp eller nått annat?
Vad hade du för AF?
 
Tommy Var ligger Junggrens? Har glömt..
Mäter dom avgastemp eller nått annat?
Vad hade du för AF?
Junggrens håller till i Bergom utanför Sundsvall. Ingen avgastemp, bara lambda, AFR= 12,76. AFR2= 12.70
De följer varann bra hela vägen.

//Tommy
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top