Yzr 500 rd

Mig veterligen är det ingen skillnad på YPVS-enheterna på de olika 350-årsmodellerna, men har aldrig ägt någon själv och kan inte svära på det.
Tog för givet att det var den första generationens TZR som har kompatibel YPVS-enhet då motorn i den i stort sett är en halv RD500-motor, samma kolvar och portningen är snarlik. Men nu när du frågar är jag inte 100% säker. Skall läsa igenom YPVS-kapitlet i Martin Kieltsch bok igen.
Blev visst lite vaga svar...
 
Finns ingen brytare för stödet, åtminstone inte på de svenska modellerna.
Har något vagt minne om att det skiljer något på just stödet mellan olika länder. Tror att det endast var att stödet åker upp automatiskt när man inte belastar det på vissa marknader. Kan inte minnas att jag hört något om en killswitch där på någon version.

När min YPVS-motor stod och ryckte lite fram och tillbaks härledde jag felet till att det låg en sten mellan de nedre cylindrarna som gjorde att YPVS:n där inte kunde öppna helt. Nu tror jag ju inte att du har någon sten eller annat som hindrar där, men kanske är en av vajrarna för hårt spänd? Finns det något annat som skulle kunna göra att motorn inte kan snurra ut i ändlägena?
Missminner jag inte mig hade den även lite spasmiska ryck när mitt batteri var dåligt, men det bör ju inte heller vara fallet för dig.

Tyvärr är min cykel inte ihopsatt än, så jag kan inte bara springa ut i garaget och koppla bort YPVS-styrenheten för att se om den startar utan, men jag tror inte att den bör påverka. Körde ett tusental mil med min 500, med YPVS:en urkopplad utan problem. Minns tyvärr inte om jag endast kopplade ur motorn eller om jag tog bort hela boxen den gången.
Styrboxarna från både RD350 och TZR250 fungerar fint på 500:an om du snabbt behöver hitta en ny box. Man får byta ut kontakterna och färgerna på sladdarna stämmer inte, men jag har info om hur det skall kopplas om det blir aktuellt. TZR-boxen skall t.o.m. fungera bättre än originalboxen då den öppnar något senare och ger mer vrid i motorn på mellanregistret.

Här har vi ju en grym sniklösning för en knapp som gör att motorn får olika effektkurvor, två boxar och en switch mellan:D:banana
 
Tack för tipset. Jag har fått kontakt med en RD500 ägare här i stan som jag har lånat en tändspole av då jag ochså tror felet sitter där. Tänkte kolla det ikväll men regnet ÖSER ner och jag har ingen kickstart utan måste rulla den. Vad gäller YPVS boxen så är det glapp i den och när jag knackar på den så funkar det ett tag.

Något som fungerar bra är http://www.zeeltronic.com/page/yamaha.php kör själv med en cdibox från dom
 
Nu hade du ju förvisso signal från cdi'n , men de är allmänt kända för att strula på rd. Glappar o har sig. De är även extremt eftertraktade på begagnatmarknaden just därför. Ett bonne-tips för att kolla om cdin spökar är att klämma ihop den o se om de gör nån skillnad. Vi gjorde det på en rd350 för många år sedan efter tips på rd-forumet. En tving mitt på han och dra ihop . Sen startade hojen så fint.
På den cdi'n fanns också signal innan, men den levde dock sitt eget liv.
 
Det är TZR250 2MA/1KT vars YPVS-styrenhet fungerar väl på 500:n. Dvs den från slutet av åttiotalet.
Den öppnar vid 7500rpm istället för 6500rpm.

För att citera författaren av boken jag har: "In my special midrange test (Wheelie when shifting from first to forth gear) the TZR control unit performed very well and therefore I still use it on my bike."

Som redan nämnts så lär ju Zeeltronic ha bra prylar annars, omprogrameringsbara styrboxar för både YPVS och CDI.
 
Det är TZR250 2MA/1KT vars YPVS-styrenhet fungerar väl på 500:n. Dvs den från slutet av åttiotalet.
Den öppnar vid 7500rpm istället för 6500rpm.

För att citera författaren av boken jag har: "In my special midrange test (Wheelie when shifting from first to forth gear) the TZR control unit performed very well and therefore I still use it on my bike."

Som redan nämnts så lär ju Zeeltronic ha bra prylar annars, omprogrameringsbara styrboxar för både YPVS och CDI.

Tack! Men jag har idag varit hos min kompis som ochså har en RD500 och vi pluggade in min cdi box och den startade direkt så det är inge fel på den. YPVS boxen är glapp men har funkat dvs att den drar runt ventilen fram/tillbaka när man vrider på tändningen. Jag har lånat en orginal tändspole som jag mätt upp och är helt korrekt, tom tagit bort tändhatten och kört in stiften i tändkabeln, kollat generator, pickupspole, signal från cdi till tändspole,
jord, allt OK men ingen tändgnista, testat flera nya tändstift orginal samt b10h. Det jag inte har är orginal instrument, kontrollerna på styret samt lysen mm så nånstans måste det finnas nåt som styr detta??:huvet:huvet:huvet
 
Det finns ju en dödare i högra kontrollen. Men den borde vara i läge på när den är urkopplad. Kan ju vara värt att kolla upp dock.
Men det verkar väldigt konstigt att du har signal fram till spolen men ändå ingen gnista. Jag kommer itne ihåg hur det ser ut vid svänghjulet men jag har för mig att det finns en jordkabel där som hade gått av på min, nånstans runt framdrevet. Har för mig att hojen gick ändå iofs.
 
Det måste vara ett jord fel nånstans ändå. Ska bygga om det ikväll.

se upp med trådarna till "varvräknaren" som du inte har.

för en av dom funkar som dödare åxxå......(den jordar ner tändspolarna)
 
OK. Kan du utveckla ditt svar?

tråden som siter med en stjärnskruv "högst upp" på varvräknaren är (ger pulserna till varvräknare)
den är det viktigt att vara nogran med så den inte kommer i kontakt med jord....

(jag tog ut signalen från den till min Digatron avgastemp en gång i tiden)

obs har inte nåt elschema där jag är men jag ska söka rätt på färgen på den senare!!!!!!
 
tråden som siter med en stjärnskruv "högst upp" på varvräknaren är (ger pulserna till varvräknare)
den är det viktigt att vara nogran med så den inte kommer i kontakt med jord....

(jag tog ut signalen från den till min Digatron avgastemp en gång i tiden)

obs har inte nåt elschema där jag är men jag ska söka rätt på färgen på den senare!!!!!!



dom TRE trådarna bör var grå . brun och svart (alla har kabelskor) med typ 3mm hål

se sidan 7-1 i för elschema...

mvh Pär (som editerar igen)
 
OK!
Nu har jag ju ingen varvräknare överhuvudtaget just nu och den translogic jag ska koppla in tar signalen från en kabel på tändspolen. Jag har nu kopplat egen jord till cdi och t-spole och nu har jag iallafall en svag gnista. Idag har jag lämnat in hojen till URM igen för att modifiera avgassystemet en aning. Det ser dock väldigt mörkt ut att hinna få den körbar till träffen i Linköping.
dom TRE trådarna bör var grå . brun och svart (alla har kabelskor) med typ 3mm hål

se sidan 7-1 i för elschema...

mvh Pär (som editerar igen)
 
Hej!

Nu har jag hämtat hojen från URM igen och nu efter några små justeringar så sitter avgassystemet som det ska:tummenupp Stort tack till Urban på URM racing som aldrig
är omöjlig, Det han inte svetsar finns inte. Han är gammal roadracingförare som tävlade på 80 talet. Stort tack ochså till Anders på EMV i Nedansjö för att han tillverkat en ny "kickmojäng"
som gör det möjligt att använda kicken.:tummenupp Nu är det bara att kämpa på i garaget så ska en provkörning inte vara långt borta.
 

Bifogat

  • Juli -12 041.jpg
    Juli -12 041.jpg
    247.5 KB · Visningar: 280
  • Juli -12 031.jpg
    Juli -12 031.jpg
    257.1 KB · Visningar: 407
Fy fan vad snyggt avgassystemet är! Man blir lite till sig i trasorna!!!
 
Hej!

Nu har jag hämtat hojen från URM igen och nu efter några små justeringar så sitter avgassystemet som det ska:tummenupp Stort tack till Urban på URM racing som aldrig
är omöjlig, Det han inte svetsar finns inte. Han är gammal roadracingförare som tävlade på 80 talet. Stort tack ochså till Anders på EMV i Nedansjö för att han tillverkat en ny "kickmojäng"
som gör det möjligt att använda kicken.:tummenupp Nu är det bara att kämpa på i garaget så ska en provkörning inte vara långt borta.

filmar du inte första uppstarten och delar med dig, så kommer blir det spöstraff.. ny tråd kommer startas :D
 
Tändgnista fixad!:tummenupp Nu är det bara att få dit elsystemet på plats och jag behöver en fingängad skruv som får ta "thermo unitens" plats då jag använder en universal instr panel. Sen kan jag fylla kylsystemet och sedan lite bränsle i förgasarna så ska jag se om det vill tända!!
 
Bilder!
 

Bifogat

  • Juli -12 034.jpg
    Juli -12 034.jpg
    191.3 KB · Visningar: 306
  • Juli -12 012.jpg
    Juli -12 012.jpg
    217.2 KB · Visningar: 356
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top