Yzr 500 rd

Hej igen!

Puhh! Idag fick jag kolvar, ALLA vevlager, Tändstift från England. Kändes lite osäkert ett tag om jag skulle få några grejor. Man har inte vant sig att handla på nätet ännu. Är ju grymt sugen på Jim Lomas systemet som jag nämde tidigare och jag håller på att försöka lösa det ekonomiska. Jag har ju en Suzuki SV650 -06a till salu.. Hjälp mig!!
 

Bifogat

  • Delar!.jpg
    Delar!.jpg
    201.2 KB · Visningar: 246
Hej igen!

Puhh! Idag fick jag kolvar, ALLA vevlager, Tändstift från England. Kändes lite osäkert ett tag om jag skulle få några grejor. Man har inte vant sig att handla på nätet ännu. Är ju grymt sugen på Jim Lomas systemet som jag nämde tidigare och jag håller på att försöka lösa det ekonomiska. Jag har ju en Suzuki SV650 -06a till salu.. Hjälp mig!!



hmmm ÄR LOMAS pipor avstämda för TSI portningen o modifieringen av förbränings kammaren? annars kan det ju vara att kasta pengarna i sjön.'

Bara en tanke.

mvh
 
Hej!

Väntar nu tålmodigt på ett Lomas system till mitt bygge. Jag har haft kontakt med Wolfgangh och hans motor med ett likadant system är modifierat väldigt nära "TSI" motorn så jag bedömmer att det kan användas.. Dessa system ska va nåt utöver det vanliga och jag lägger in bilder så fort jag fått det.:tummenupp
 
Hej!

Väntar nu tålmodigt på ett Lomas system till mitt bygge. Jag har haft kontakt med Wolfgangh och hans motor med ett likadant system är modifierat väldigt nära "TSI" motorn så jag bedömmer att det kan användas.. Dessa system ska va nåt utöver det vanliga och jag lägger in bilder så fort jag fått det.:tummenupp


:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty

:banana:banana:banana:banana:banana
 
Som jag nämnde tidigare så har jag ett papper med lite info som jag fick med TSI-ritningarna en gång i tiden.

Kanske inte jättemycket nytt, mest sunt förnuft för en erfaren trimmare, men tänkte kladda ner det ändå. Du har kanske nytta av något av det. Just den här infon har mig veterligen aldrig funnits på nätet då jag aldrig lade upp den ihop med ritningarna när det begav sig. Blev aldrig klar med den websidan.

Nåja:

Pistons

For standard replacement piston use Wiseco part number 236, for racing piston use Wiseco part number 512.
Remember to double check the ring locating pin location so it does NOT fall into a port. If so, take it to a machine shop and have it moved to a safe location, there is lots of material on the piston so don't worry about weakening it.

Head

If you machine off between 2.5 to 2.8mm you MUST use race fuel. If the machine is for the street, take of no more than 1.0mm and recut the squish band. Use the highest octane pump gas you can find.

Ports

A straight and smooth port will produce more power than one that is hogged out. Higher velocity produses better throttle response than sheer volume. A 80 grit finish is perfect for the intake and transfers, and polishing the exhaust slows down buildup, but isn't neccesary. Don't forget to check chamfering on the ports after boring, it extends ring life and reduces the chance of a snag.

Clutch

The best plates are OEM Yamaha (47X-16321-00)
EBC (CK2230)
then Vesrah (VP2040)
For clutch springs use EBC number CSK14. You need about 300lbs of preassure on the clutch to make sure it never slips. Weak springs is the number one killer of Yamaha clutches. 300 diveded by six springs is 50. You neeed 50-60lbs per spring at the installed height. You also need 3mm of travel before crush. Double check all your work. I found that 2mm machined of the post gave me an installed height of 25mm and a spring preassure of 55lbs, with about 4mm before spring crush.
 
Julafton!

Den 12 maj var det julafton i Garaget! Snygga Jim Lomas pipor har anlänt från tjeckien. Synd att man inte har hojen klar att montera det på men det är ett förbannat snyggt hantverk:Bugar:D
 

Bifogat

  • Maj -11 003.jpg
    Maj -11 003.jpg
    199.1 KB · Visningar: 388
  • Maj -11 004.jpg
    Maj -11 004.jpg
    189.8 KB · Visningar: 524
  • Maj -11 005.jpg
    Maj -11 005.jpg
    171.4 KB · Visningar: 575
Ruggigt snygga pipor, kan inte vara lätt att få alla fyra pipor avstämda likadant då rördragningarna är så olika.:tummenupp

Tjänar man något på att keramikbehandla piporna eller ställer man bara till det med avstämningen när dom behåller värmen bättre?
 
Den 12 maj var det julafton i Garaget! Snygga Jim Lomas pipor har anlänt från tjeckien. Synd att man inte har hojen klar att montera det på men det är ett förbannat snyggt hantverk:Bugar:D

Fasen, där får du köra kåplöst så att man ser underverken :tummenupp
 
Riktigt tjusiga pipor! Ser fram emot fortsättningen!
 
HI Tommy,

Yes we should be okay for end of July.

I have made all of the individual sections of your frame which will be
welded on the jig in about 2 weeks when the current frame (which is on the
jig) comes back from heat treatment.

I have made a small start on the rear-sets and I only need another week or
so on them!!!

KUL!!!
 
HI Tommy,

Yes we should be okay for end of July.

I have made all of the individual sections of your frame which will be
welded on the jig in about 2 weeks when the current frame (which is on the
jig) comes back from heat treatment.

I have made a small start on the rear-sets and I only need another week or
so on them!!!

KUL!!!

Ser fram emot bilderna på ramen. Kommer bli grymt! :tummenupp
 
Den 12 maj var det julafton i Garaget! Snygga Jim Lomas pipor har anlänt från tjeckien. Synd att man inte har hojen klar att montera det på men det är ett förbannat snyggt hantverk:Bugar:D

Men det är väl bara att snickra ihop ett motorstativ och dummy-montera allt i vardagsrummet!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top