Yzr 500 rd

...det första jag associerar "lättare & styvare" med, är "hårdare & sprödare". Och det i kombo med "ny metod" & "mer pengar" ringer lite varningsklocka för mig.

Men han har kanske full koll. :)
 
Jag har hört ryktas att det ska finnas ett mick costin chassi i sverige redan men enligt mick är jag den förste från sverige att beställa ett. Annars finns det närmast i England och Österrike. Nån som vet?
 
Hej! Kunde inte hålla mig från att provmontera ihop för att se hur det kommer bli...
 

Bifogat

  • Mars -11 2 021.jpg
    Mars -11 2 021.jpg
    227 KB · Visningar: 789
  • Mars -11 2 016.jpg
    Mars -11 2 016.jpg
    144.3 KB · Visningar: 562
Stiligt värre! V4:an gör sig verkligen i silver. Nästan så jag funderar på att snygga upp en och ha som prydnad i mitt bilbanerum tills jag har råd att renovera den. :o)

Känner till en Spondonram i landet, men har inte hört talas om någon lokal Costin.
 
Hej igen!

I Fredags lämnade jag in cylindrarna till Sundwalls motor renovering i Sundsvall. De ska borra den sämsta cyllen först för att kolla vilka kolvar jag ska beställa. De finns i överdimensioner om 0,25 mm/ steg. Sen kollade jag igenom vevarna lite mer och jag har kommit fram till att jag vill byta alla lagren 4 st per vev. De jag har hemma nu är bara ytter lagren. De inre finns inte att köpa hos Yamaha utan man får köpa halva veven som kostar 7700:- + moms st. Jag har hittat en firma i england som säljer alla 4 lagren i en sats för 1100:- per vev! :tummenupp Sen när detta är klart så ska jag kolla vad Junggrens motor i Matfors ska ha för att utföra "TSI" modifieringarna i motorn, http://www.rzrd500.com/500tsi/ Känns som det är mycket kvar innan denna är klar men detta är bland det roligaste jag gjort och ännu ångrar jag mig inte!!!

Kollade även den främre veven till den andra motorn jag har. Den som inte har skurit, ett av vevlagren den inre hade spruckit rakt av! Då bestämde jag mig för att byta alla. Jag kommer att ha dubbelt av de yttre lagren så om nån behöver så PMa.
 
Kom på att jag har lite kompletterande text till TSI-trimmet. Fick det i samband med att jag fick ritningarna. Lade aldrig upp den texten på min hemsida i samband med att jag digitaliserade ritningarna så den har aldrig cirkulerat där ute än.
Hittade pappret när jag gick igenom mina gamla pärmar för någon vecka sedan.

Skall skriva av och skicka över det till dig vid tillfälle.
 
Riktigt fint bygge, du bygger min och troligen många andras drömhoj!

Vad blästrade du motordetaljerna med? Har du tänkt ytbehandla motorn?
 
Hej! Sundwalls har hört av sig. Det blir 1 mm överdimensionskolvar, Mitaka. Hoppas de är bra, de är beställda från england tillsammans med vevlagerna. Jag har haft kontakt med Jim Lomas en känd byggare av 2 takts avgassystem. Jag känner till via ett annat forum att han har byggt avgassystem till en sån här hoj förut och nu visar det sig att han har ett system i rostfritt med kolfiberljuddämpare liggande:tummenupp
sån tur kan man inte ha men jag skulle få ta det till bra pris. Det är väl bara att slå till eller...? Bifogar en bild på ett sådant Jim lomas system.
 

Bifogat

  • yzr4.jpg
    yzr4.jpg
    158.3 KB · Visningar: 553
Lomas är riktigt bra grejer, köp!:tummenupp
 
Det är ju inget att tveka på! Lomas system är ju både bra och "billiga".*

Är systemet byggt enligt hans standardmått, men anpassat till ett Costinchassi, eller är det även omgjort för ett annat effektuttag?

Har nämligen ett vagt minne av att det system som byggdes till Wolfganghs cykel även anpassades för hans specifika motor, men det är kanske ingen nackdel om du nu funderar på att TSI-trimma den.


*Frågade för skojs skull om det gick att endast köpa de nedra piporna från Jolly Moto, då R6-svingen på min cykel kräver GP-style på systemet. Nuvarande Jollypipor tar i svingen på vänster sida. Kostade nästan lika mycket att endast köpa de två nedre som ett komplett system från JL..
 
Trevlig filmsnutt, även om musiken lämnade övrigt att önska..
När man ser tillverkningsprocessen på film börjar man faktiskt tycka att färdigbygda expansionskammare är ganska billigt..

Tänk om de tagit lika mycket betalt i förhållande till jobb och materialåtgång som tillverkare av populära fyrtaktssystem gör..

Vi hade pratat 100.000:- plus för ett system till en V4..
 
Åh riktigt fint det här!!

Som någon frågade tidigare hur har du gjort för att få motorn så grann och fin?
 
Åh riktigt fint det här!!

Som någon frågade tidigare hur har du gjort för att få motorn så grann och fin?

Trollat! Nä skämt och sido, tror du mig om jag säger att jag först tog bort all svartfärg med färgborttagningsmedel, sen provade jag att måla med silver motorfärg och fick ett resultat över förväntan. Hoppas att det håller bara.:D
 

Bifogat

  • Mars -11 2 020.jpg
    Mars -11 2 020.jpg
    159 KB · Visningar: 497
Trollat! Nä skämt och sido, tror du mig om jag säger att jag först tog bort all svartfärg med färgborttagningsmedel, sen provade jag att måla med silver motorfärg och fick ett resultat över förväntan. Hoppas att det håller bara.:D

Satan va rent det är i din verkstad! Häur gör man? Eller är det :tuttar som tröttna på brötet och städa?

Motorn ser sjukt fin ut. Lite färg kan verkligen göra underverk, mina motorkåpor blev som nya med lite färg och klarlack.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top