Yzr 500 rd

Faan vad fin den blir :tummenupp
Nyss fått hem en sliten orginal RD 500.
Kollade vatten,olja,bensin och gnista..Ladde batteriet och den startade på ca 20 kicken och gick på alla burkar...Men..
Ur den högra främre cyl. som jag skulla kalla 2 men som boken kallar 4 så blåser han ur sig massa växelådsolja!!
Nån som vet om det bara är 2 packboxar per vev??Man behöver i så fall ej pressa isär dom vid byte?
Ursäkta OT men här verkar det finnas massa kunskap.
 
Det sitter bara en packbox/vev och det finns två sätt att byta dessa på.
Det korrekta sättet är att riva motorn och sära på vevhushalvorna för att komma åt dem.
Det snabba sättet, som jag själv gjort en gång för länge sedan, är att vålda ut de gamla packboxarna och sedan knacka in ett par nya.
Det höll i många tusen mil, faktiskt längre än vad originalpackboxarna höll..
Man kommer åt packboxarna genom att plocka bort kopplingskorgen.

Originalen har en fläns som passas in i blocket, men kör man snabbvarianten så köper man packboxar som saknar denna.

Smällde själv en av packboxarna i somras och står i begrepp att byta dem. Kommer göra på det korrekta sättet den här gången då jag ändå vill passa på att kontrollera motorn lite bättre samt byta allt vad packningar heter. Motorn legat orörd sedan jag köpte den för femton år sedan, så egentligen skulle jag gjort detta redan innan jag stoppade den i ramen, men ibland vinner otåligheten över förnuftet. :)
 
Så hette han ja! Undrar vad som hände med den cykeln. Minns att det inte var en helt enkel operation att flytta över motorn. Har för mig att han var tvungen att flytta på den utgående axeln osv. Inget jag gjort hemma i garaget precis..




Som nämnts ovan så hade det nog inte varit några större bekymmer att åka ifrån dieslarna även i kurvorna med den cykeln. Landgren var väl en herre i femtioårsåldern (som jag som tjugoåring minns det) som bara körde lite på hemmabanan för att det var kul. Inte riktigt mannen för att tampas med de testosteronfyllda tjugoåringarna om pallplatserna.

Nåja, känns som om vi åter igen är inne och saboterar Tommys eminenta byggtråd med annat snack. Hoppas på överseende. :Bugar


Jag köpte den för många år sen av en annan kille som hängde på RD500 forumet. Aron hette han. Då var det bara ett rullande chassie samt motorblocket jag köpte. Blocket var anpassat för ramen på det sätt att kickfunktionen och oljepumpens fästpunkt var borttaget, nya fästhål borrade bak samt främre fästpunkter ditsvetsade, ganska enkelt.
Jag hade redan en RD500 med Stan stephens Steg 3 cylindrar, Nikon Pipor, marvic hjul, fireblade bromsar och lite annat smått som jag hade tänkt plocka motor och annat från. Men jag sålde av allt när jag fick ont om pengar och en massa andra problem.
Killen som köpte ramen skulle ha den till ett SoS bygge. Den såldes på blocket för några år sen med en 600 stånka i. Såg rätt rolig ut.
 
Hej igen!

Har spenderat nån timme eller två i garaget ikvälll. Jag ville provmontera motorn mm och efter mycket om och men kunde jag ta dessa bilder...
 

Bifogat

  • Yzrr 001.jpg
    Yzrr 001.jpg
    181.8 KB · Visningar: 527
  • Yzrr 002.jpg
    Yzrr 002.jpg
    211.6 KB · Visningar: 579
  • Yzrr 003.jpg
    Yzrr 003.jpg
    177 KB · Visningar: 571
Jag instämmer med föregående talare!
Satan vad snygga piporna är, och motorn ser ju ut att vara sprillans ny om inte nyare!
 
Den modifikationen hade jag en dröm om att göra på den tiden jag hade min 350...
 
Med tanke på dom senaste bilderna du fått upp så börjar man se helheten som kommer bli... dock en bit kvar men jäklar va snyggt de kommer bli... Riktigt FET 2-takts RÄÄÄSER.... :kär :tummenupp
 
Tack för all respons! Nu väntar jag på mer delar från Alviks MC på Alnö utanför Sundsvall. Jag har plågat Johan där med frågor om delar som han tålmodigt har letat fram åt mig (stort tack) Jag ska göra ritningar till distanser till svingen och lämna till Anders på EMV för tillverkning. Jag ska se om det går att göra den ena justerbar för enklare montering. Jag har även pratat med SFRO och jag ska åka till Östersund nån gång i januari med hojen och göra en bygg besiktning för att se om den kan bli godkänd för väg.. Nu vart man ju taggad att få den klar till sommaren då man pratar om en tvåtakts träff på Sviestad

Ha de!
 
Tack för all respons! Nu väntar jag på mer delar från Alviks MC på Alnö utanför Sundsvall. Jag har plågat Johan där med frågor om delar som han tålmodigt har letat fram åt mig (stort tack) Jag ska göra ritningar till distanser till svingen och lämna till Anders på EMV för tillverkning. Jag ska se om det går att göra den ena justerbar för enklare montering. Jag har även pratat med SFRO och jag ska åka till Östersund nån gång i januari med hojen och göra en bygg besiktning för att se om den kan bli godkänd för väg.. Nu vart man ju taggad att få den klar till sommaren då man pratar om en tvåtakts träff på Sviestad

Ha de!

Har sagt det förut och säger det igen. Mycket bra jobbat! Tycker att hela bygget verkar gå med rasande fart.

Om det blir en tvåtaktsträff måste jag bara komma och titta. Har ju tyvärr ingen egen tvåtaktare längre. Missade en RD500 i höstas. Letade även upp min gammla RS250 som var kanon fin när jag sålde den. Hittade och var och tittade på den. Nu vart den vurpad och allmänt misskött. Så det blev inget återköp.....

Jag får fortsätta leta :)
 
Det vart nån timme i garaget i kväll. Håller på att passa in bakdelen på hojen och alla som har hållit på vet att det är inte bara!! Fick den hjälpligt på plats och kom sen på att VFR400 tanken måste kapas ca 5 cm för att överhuvudtaget gå att använda ( Det här blir ingen stor hoj ). På bilden ser den nästan klar ut men det återstår massor av jobb ännu... Ha de bra i julstöket. //Tommmy
 

Bifogat

  • YZR rear end 011.jpg
    YZR rear end 011.jpg
    149.7 KB · Visningar: 239
  • YZR rear end 010.jpg
    YZR rear end 010.jpg
    132.2 KB · Visningar: 217
Yamie! Nu är underdelen på motorn klar. Nya lager i vevarna, alla p-boxar och packningar, nya lameller, stålskivor och kopplingsfjädrar (hårdare än orginal) Nya lager i växellåda. Friktions dreven på vevarna samt "cuschion rings clutch" samt drivningen och tvåtakts oljepumpen borttagna enl TSI modifieringarna. De finns de som kör utan balans axel och även utan oljepumpen för växel lådan!! Det funkar tydligen ändå men jag behåller de tills vidare. Framdrev från Yamaha R1 för 520 kedja "Afam" samt att jag skurit bort delar av drevkåpan för att lättare kunna komma åt drevet. Sakta men säkert går det framåt..
Gott nytt år!
 

Bifogat

  • YZRmotor 008.jpg
    YZRmotor 008.jpg
    188.3 KB · Visningar: 256
  • YZRmotor 005.jpg
    YZRmotor 005.jpg
    178.5 KB · Visningar: 264
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top