Yzr 500 rd

Brembo

Nån som vet om det finns nåt brembo ok helst monoblock som passar R6 -06 gaffeln 108 mm mellan fästena?? Eller nåt annat eftermarknadsok?
 
Last edited:
Last edited:
Fan vad snyggt det blir!
Var tror du att du landar i torrvikt på hojen när den är komplett?
 
Jag funderar på att köpa en iten ultraljudstvätt på Kjell o co för att rengöra förgasarna samt smådelar med. Nån som har erfarenhet? Om man vill Eloxera? framgaffel benen mm
nån som vet var man vänder sig?
 
I senaste Performance Bikes har de ett knäck på en RD500 i TZR250-ram. Jävligt ball maskin.

Jag skulle nog vilja hävda att det låter ballare än vad det är.

För typ 10 år sedan körde jag RGV250 och hade en halvdan RD500-motor liggandes och köpte en TZR250 för ett sånt projekt. Men efter några åkturer på TZRen så insåg jag att det chassit var inte värdigt att få en 500-motor i sig. I jämförelse med RGVn så var TZRen som att komma till stenåldern. Så jag la ner det projektet.
 
Jag funderar på att köpa en iten ultraljudstvätt på Kjell o co för att rengöra förgasarna samt smådelar med. Nån som har erfarenhet? Om man vill Eloxera? framgaffel benen mm
nån som vet var man vänder sig?

Har en sådan tvätt. Allt ligger i vilken vätska du har och vilken temp du kör på. Hyffsat rent blir det, men förvänta dig inte underverk på 2 min.
 
Hej! Jag väntar på prisuppgifter på TSI modifieringarna. Jag har beställt följande: Racetanklock, Framskärm, Alu skruv motor, Kopplingshandtag,
mm. Tändspolar har anlänt. Jag väntar ochså på delar från Anders på EMV så att jag kan montera gaffeln och sen mäta var svingen ska sitta i sidled och därefter få distanser tillverkade till den. Sen ska motorn i ramen så att jag kan lämna hojen hos Urban på URM för att svetsa på fästena för avgas systemet. Sen ska kåp bakdelen sättas dit, måste modifieras för att passa. Sen tanken måste svetsas nya fästen där och i bakram, Bygga fästen för instrument, kåpor,mmmmmmycket kvar:tummenupp
 

Bifogat

  • RD TSI 001.jpg
    RD TSI 001.jpg
    154.2 KB · Visningar: 225
  • RD TSI 002.jpg
    RD TSI 002.jpg
    139.3 KB · Visningar: 261
Hej alla glada!
Idag åkte jag till Anders i Nedansjö och hämtade "hylsorna" till styrhuvudet. STORT TACK till Anders på EMV annars hade det inte varit möjligt att genomföra detta projekt. Jag kunde trots IDOl och skavlan inte hålla mig utan var ju tvungen att provmontera för att se om mina ritningar stämde med verkligheten!? Det gjorde de och gaffeln monterades utan problem:tummenupp Nu är YZRn på hjul för första gången.
 

Bifogat

  • YZR på hjul 003.jpg
    YZR på hjul 003.jpg
    145.5 KB · Visningar: 221
  • YZR på hjul 001.jpg
    YZR på hjul 001.jpg
    97.7 KB · Visningar: 205
  • YZR på hjul 005.jpg
    YZR på hjul 005.jpg
    143.1 KB · Visningar: 236
  • YZR på hjul 007.jpg
    YZR på hjul 007.jpg
    168.9 KB · Visningar: 248
  • YZR på hjul 011.jpg
    YZR på hjul 011.jpg
    188.2 KB · Visningar: 371
Tjusigt värre!!

Men efter några åkturer på TZRen så insåg jag att det chassit var inte värdigt att få en 500-motor i sig. I jämförelse med RGVn så var TZRen som att komma till stenåldern. Så jag la ner det projektet.

Nu är inte Dubseys cykel i PB byggd på den ur-TZR som såldes i Sverige (som jag för övrigt tyckte var roligare än RGVn, men det är ett annat ämne) utan på en senare version, som om jag inte missminner mig har ännu vassare chassie än RGVn.

Det fanns dock en ur-TZR bestyckad med en rejält trimmad RD500-motor här nere i Skåne. Ren bancykel som körde i 600-klassen. Himla kul att se den i aktion då den formligen flög förbi CBR:er och FZR:er på rakorna, men blev omkörd igen i kurovrna. Tyvärr höll den aldrig riktigt ihop.
 
Bilder

Bygger prototyper på fästen..
 

Bifogat

  • YZR på hjul 2 003.jpg
    YZR på hjul 2 003.jpg
    151.8 KB · Visningar: 249
  • YZR på hjul 2 001.jpg
    YZR på hjul 2 001.jpg
    183.3 KB · Visningar: 243
Det fanns dock en ur-TZR bestyckad med en rejält trimmad RD500-motor här nere i Skåne. Ren bancykel som körde i 600-klassen. Himla kul att se den i aktion då den formligen flög förbi CBR:er och FZR:er på rakorna, men blev omkörd igen i kurovrna. Tyvärr höll den aldrig riktigt ihop.

Kjell Landgren hade en sådan och som väl mer körde för att det var roligt än för att han var snabb. Hade varit kul att se den i händerna på en vassare chaufför. Riktigt fint bygge var det iaf.
 
Last edited:
Kjell Landgren hade en sådan och som väl mer körde för att det var roligt än för att han var snabb.

Så hette han ja! Undrar vad som hände med den cykeln. Minns att det inte var en helt enkel operation att flytta över motorn. Har för mig att han var tvungen att flytta på den utgående axeln osv. Inget jag gjort hemma i garaget precis..


Är man kompetent att skruva ihop en sådan hoj kan man säkert också modda chassiet tillräckligt för den ska hänga med 4T gatsoffor i svängarna.

Som nämnts ovan så hade det nog inte varit några större bekymmer att åka ifrån dieslarna även i kurvorna med den cykeln. Landgren var väl en herre i femtioårsåldern (som jag som tjugoåring minns det) som bara körde lite på hemmabanan för att det var kul. Inte riktigt mannen för att tampas med de testosteronfyllda tjugoåringarna om pallplatserna.

Nåja, känns som om vi åter igen är inne och saboterar Tommys eminenta byggtråd med annat snack. Hoppas på överseende. :Bugar
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top