Yzf750r som krånglar

Larry_B

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2022
Hoj
Hayabusa
Hej i höstas så köpte jag mig en Yzf750r som inte hade varit besiktad på jätte många år och förmodligen ett par ägare före mig som har provat att få denna hoj att gå bra men inte lyckats .
Jag tycks ha prövat allt nu men börjar få slut på idéer om vad jag ska prova som nästa steg .
Skulle vara skoj att testa några andra förgasare för att se om det blir någon skillnad .
Men nu till problemet motorn startar och går fint på hög tomgång varvar snyggt genom hela registret men när man vill ställa tomgången på typ 1000-1300 varv så börjar den missa och gå dåligt har man tomgången på 2000v/min så när man har varvat upp motor och släpper av gasen så fastnar varvtalet på typ 3000v/min.
-synkade förgasare
-ventilerna inom spec
-Tank och filter rengjort
-Förgasarna rengjorda med nya nålventiler oringar luft skruvar.
Någon som har nån idé eller har förgasare man kan låna/köpa ?
mvh Larry

Jag hade en sån här innan och hade också problem med förgasarna på den. Det tog mig nog ett år att få ordning på det och jag gjorde i princip det du redan gjort plus justering av flottörerna som var mitt problem. Jag köpte tillochmed en beg. förgasarbrygga från en annan hoj men det hjälpte inte.

Har du kollat flottörnivå?
Är flottörventilerna täta?

Är det ventiler med O-ringstätning så kolla även att det inte läcker förbi den täta ventilen, får fel flottörnivå då och den är viktig.

Komp.?

Har du original luftburk och luftfilter?

Sätt i större pilot jets ( tomgångsmunstycken ). Gamla hojar får konstig tomgång m m, med dagens skitsoppa.
Har gjort detta på alla mina hojar; RD350-73, SR500-82, Z1000J-83, ZRX1200R-01/04.
Fick gå upp från #37.5 till #40 på min Z1000J. liknande på de andra.
SR500 var omöjlig att få tomgång på. Bytte allt i hela förgasaren innan jag kom på att prova med att gå upp 5 steg på pilot jet. Går perfekt på tomgång sen dess!

Det blev en hel del snöskoterförbud istället för hoj mek men nu har jag laborerat mer med denna 750 och den verkar så nyck full att stundvis så kan man få den att gå hyggligt bra men då nästa dag så vill den inte alls gå så jag har som bestämt mig för att ge upp och sälja den i delar i stället eller om det är någon som vill köpa och ta över problemet med denna hoj.

Hade en sån för snart 20 år sen - trivdes grymt bra med den och har ibland tänkt på att leta rätt på en igen.

Börja med att kolla att allt är i ok skick - med de åren den levt börjar gummi ( även membranen i vakuumdelen ) bli dåligt och säten och nålar och dylikt slitna . Eller möjligen belagda med allsköns konstigheter från bränslet genom åren - mest sannolikt under vintrar med icke dränerade eller med beständigt bränsle fyllda förgasare.

Börja som alltid med att ta den tillbaka till säkert fungerande originalskick - vad gäller slitage på ovan nämnda innan du börjar experimentera med ombestyckning.

Lycka till - det chassiet är värt besväret!

Det blev en hel del snöskoterförbud istället för hoj mek men nu har jag laborerat mer med denna 750 och den verkar så nyck full att stundvis så kan man få den att gå hyggligt bra men då nästa dag så vill den inte alls gå så jag har som bestämt mig för att ge upp och sälja den i delar i stället eller om det är någon som vill köpa och ta över problemet med denna hoj.
Var finns den mera exakt o vilken färgsättning.. Lägg ett ett par bilder.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman