YZF1000R Thunderace Köpråd?

eckeph

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Hojlös för tillfället
Hej!

Funderar på att köpa en Thunderace och undrar nu om vanliga fel, skillnader mellan årsmodeller, vad man bör kolla osv...

Jag skulle helst vilja ha en röd/vit/svart (-97 tror jag) Finns det nåt speciellt med just den modellen man bör akta sig för?

Tacksam för alla tips!
/E

Vet inga barnsjukdomar på dom men jag kan varmt rekomendera den hojje. Jag hade en 96a som första cykel. Försäkringen är nästan gratis för att vara sporthoj/touring. 18 år och betalde 450 i månaden halvförsäkring. Et fel som alla yamahas äldre radfyror har är att domdricker ordentligt med olja

eckeph skrev:
Hej!

Funderar på att köpa en Thunderace och undrar nu om vanliga fel, skillnader mellan årsmodeller, vad man bör kolla osv...

Jag skulle helst vilja ha en röd/vit/svart (-97 tror jag) Finns det nåt speciellt med just den modellen man bör akta sig för?

Tacksam för alla tips!
/E

Vet att dom börjar dra Olja efter 5-6000mil (honing och nya kolvringar) och hårt körda kan växellådan hoppa ffa 2-3:an som på alla sporthojar.
Kolla även att den inte är klotad

Alla som gått långt drar inte olja, beror på hur den är körd och hur du kör.
Men köp en sån, mer hoj för pengarna med den prestandan får du leta länge efter...
Kolla så att exup ventilen är kvar, kan vara bortplockad som på min.
Lycka till!

2ono skrev:
Vet att dom börjar dra Olja efter 5-6000mil (honing och nya kolvringar) och hårt körda kan växellådan hoppa ffa 2-3:an som på alla sporthojar.
Kolla även att den inte är klotad

Hur mycket kostar det att renovera då? Inkl. växellådan.

Jobbet kan jag fixa själv förutom honingen men vad kostar delarna?

Asfaltbarn skrev:
Alla som gått långt drar inte olja, beror på hur den är körd och hur du kör.
Men köp en sån, mer hoj för pengarna med den prestandan får du leta länge efter...
Kolla så att exup ventilen är kvar, kan vara bortplockad som på min.
Lycka till!

Hur ser man om den är kvar?

Hur ser man om den är kvar?[/QUOTE]
Bluddrar den inget på låga varv och drar rent ända från botten så är den kvar, du kan kolla på två vajrar som ska gå ner i avgassystemet också, det är dem som styr den.

eckeph skrev:
Hur mycket kostar det att renovera då? Inkl. växellådan.

Jobbet kan jag fixa själv förutom honingen men vad kostar delarna?

Vet ej faktiskt vad delarna individuellt kostar men det brukar vara dyrare än man tror så det är bäst att kolla upp innan.

Nogger skrev:
Haft 3 st, så fråga på du !! Det är bara och pm:a vad du undrar....
Hrrm, kanske finns fler (typ som jag) som är intresserade och inte vill hålla denna diskussionen bakom lykta dörrar. Har ni nåt att säga, så säg det här :fatta! :hihi

eckeph skrev:
Hej!

Tacksam för alla tips!
/E
Har en själv och är helnöjd.

Enda jag hört/känner till är att den kan dricka rätt friskt med olja och att Exupen tickar och har sig.....annars tycker jag att de är mycket hoj för pengarna. :tummenupp

FUBAR skrev:
Hrrm, kanske finns fler (typ som jag) som är intresserade och inte vill hålla denna diskussionen bakom lykta dörrar. Har ni nåt att säga, så säg det här :fatta! :hihi

Kom på en grej, tycker den är lite svår att hjula med, är ju rätt hög 2a tycker jag iaf, eller så är det hos mig bristen sitter... :hihi

LocDog skrev:
Har en själv och är helnöjd.

Enda jag hört/känner till är att den kan dricka rätt friskt med olja och att Exupen tickar och har sig.....annars tycker jag att de är mycket hoj för pengarna. :tummenupp

Klar alkoholist på olja när dom börjar gå lite längre, en del som har åkt bortåt 4-5000 mil tycker att det är nära 50/50 förhållande på soppa/olja då... :D
Mina börja dra markant mkt mer efter 2-2500 mil, dock nästan inget alls innan :va Otroligt underskattad hoj, mkt hoj för pengarna !! Mina "tunder-as" har bara exupen skramlat på och sen går hastighetsmätarvajern av av ngn outgrundlig anledning !! Plockade även ut en av mina "Tyrannus Race" på bana oxå, men då hade jag höjt han nästan 4 cm bak så han blev lite mer snabbstyrd för hojen är så tokstadig original så den nästan blir sävlig, man får inte glömma bort att den hade premiär -96 och ställer man den mot många andra hojar som kom ett par år efter så håller den måttet som sporttourer, den 5 växlade lådan gör ju att man sällan växlar, grymt bra och skjutsa på om man har en dam som kan krypa upp lite grann... Är man lite längre så sitter man bra oxå (är själv 196)... Näe hade man kunnat banta bort lite vikt på den bara så hade den varit med lite längre och gått i en annan kategori, vet inte om det är löjligt hög försäkring på den fortfarande... Har sett en del för runt 40 000 nu och det är mkt hoj för pengarna i mina ögon.. /M

eckeph skrev:
Hej!

Tacksam för alla tips!
/E

Kollla när stora servicen är (ventiler) har för mig att det är vid 2400....det va ett tag sen jag hade dom så jag kommer inte ihåg riktigt ! Men annars inte ngn "krånglig" konstruktion på den...

Hur mycket får ni pröjsa i försäkring ungefär? Jag ringde IF ang en -98 och dom skulle ha över 2000 i månaden, halvförsäkring :gnissla, då la jag ner det projektet och började kolla på andra hojar.

Nogger skrev:
Klar alkoholist på olja när dom börjar gå lite längre, en del som har åkt bortåt 4-5000 mil tycker att det är nära 50/50 förhållande på soppa/olja då... :D

skjutsa på om man har en dam som kan krypa upp lite grann... Är man lite längre så sitter man bra oxå (är själv 196)...

50/50! Överdriver du inte lite nu? Jag menar 1 liter per 100mil skulle jag kunna leva med men...

Jo.. jag ska skjutsa en hel del så om det funkar med en 165cm dam bakpå så är det bara fint :) Själv är jag 185 men det borde väl inte vara några problem?

eckeph skrev:
Hej!

Tacksam för alla tips!
/E

Varför inte köpa min röd/silver -99 3400mil för ett bra pris snyggare färgsättning får man leta efter :tomten ps. ca 7000 helförsäkring/helår på TH. Har haft den i ca 1 års tid och kan inte komma på några nackdelar med denna modell .

eckeph skrev:
50/50! Överdriver du inte lite nu? Jag menar 1 liter per 100mil skulle jag kunna leva med men...

Jo.. jag ska skjutsa en hel del så om det funkar med en 165cm dam bakpå så är det bara fint :) Själv är jag 185 men det borde väl inte vara några problem?

Känslan är 50/50 :) men sanningen är nog mer som du säger, jag hysta nog i runt 1 liter på 70-80 mil när den började dra olja, man hade det alltid med sig om jag säger så för lampan lyser irriterande rött när det sjönk...

Damen har perfekt längd... :tummenupp Du med för den delen, det är bara och åka hur långt som helst utan och bli trött.... KÖÖÖP !!!

pewe skrev:
Varför inte köpa min röd/silver -99 3400mil för ett bra pris snyggare färgsättning får man leta efter :tomten ps. ca 7000 helförsäkring/helår på TH. Har haft den i ca 1 års tid och kan inte komma på några nackdelar med denna modell .

Hade den färgsättningen på en av mina oxå, den va riktigt snygg i verkligheten men inte så rolig på bild, sen tyckte en pickup att han inte behövde stanna för mig, efter det var den mindre fin..... :rolleyes:

Betalar 3800 för sommarsäsongen på min, 5100 helår... är 22 och bor centralt!

pewe skrev:

Hur mycket ska du ha för den?

Jag har själv letat hoj i höst/vinter och kollat på bla Thunderace.

Jag tycker skillnaden mellan Thunderace och FZR 1000 är minimala, enda skillnaden är att Thunderace har bra bromsar, men det har väl de sista årsmodellerna av FZR också. De har ju i princip samma motor och låda. Tyvärr är det också de som verkar vara de svaga länkarna på Yamahas äldre 1000 kubikare. Oljetörst och krånglande Exup verkar vara standard efter 4000 mil.
Lådan och koppling är väl också lite klena.

Annars tycker jag att det är en väldigt snygg hoj med bra mos i motorn över hela registret men det är också ganska höga priser på dom. Nästan som tidiga R1:or

Personligen tycker jag att GSX-R 1100W eller ZX9R är mer hoj för pengarna.
GSX-R sitter ihop bättre och är sportigare och ZX9R är snabbare än Yamahan.
Ett plus är skön körställning på Thunderacen :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...