YZF1000R Thunderace Köpråd?

Personligen tycker jag att GSX-R 1100W eller ZX9R är mer hoj för pengarna.
GSX-R sitter ihop bättre och är sportigare och ZX9R är snabbare än Yamahan.
Ett plus är skön körställning på Thunderacen :tummenupp[/QUOTE]

Jo visst, är man hulken kanske man orkar bryta runt på en gammelgixxer :D
Och om du tror att Kawa 9 an är snabbare får du nog tänka om... :7peta

Nogger skrev:
Klar alkoholist på olja när dom börjar gå lite längre, en del som har åkt bortåt 4-5000 mil tycker att det är nära 50/50 förhållande på soppa/olja då... :D
Mina börja dra markant mkt mer efter 2-2500 mil, dock nästan inget alls innan :va Otroligt underskattad hoj, mkt hoj för pengarna !! Mina "tunder-as" har bara exupen skramlat på och sen går hastighetsmätarvajern av av ngn outgrundlig anledning !! Plockade även ut en av mina "Tyrannus Race" på bana oxå, men då hade jag höjt han nästan 4 cm bak så han blev lite mer snabbstyrd för hojen är så tokstadig original så den nästan blir sävlig, man får inte glömma bort att den hade premiär -96 och ställer man den mot många andra hojar som kom ett par år efter så håller den måttet som sporttourer, den 5 växlade lådan gör ju att man sällan växlar, grymt bra och skjutsa på om man har en dam som kan krypa upp lite grann... Är man lite längre så sitter man bra oxå (är själv 196)... Näe hade man kunnat banta bort lite vikt på den bara så hade den varit med lite längre och gått i en annan kategori, vet inte om det är löjligt hög försäkring på den fortfarande... Har sett en del för runt 40 000 nu och det är mkt hoj för pengarna i mina ögon.. /M

Kollla när stora servicen är (ventiler) har för mig att det är vid 2400....det va ett tag sen jag hade dom så jag kommer inte ihåg riktigt ! Men annars inte ngn "krånglig" konstruktion på den...
Känner samma sak vad gäller kvaliteten och hur sen står sig i gentemot andra hojar mot slutet av 90-talet.

Min -96:a har gått runt 4200mil nu den börjar väl sakta öka i oljeåtgång, men men spelar roll. Exupen däremot råder det delade meningar om, en del (både privatpersoner och verkstäder) säger olika, vissa anser att de går att råda bot på "tickningarna" genom att smörja upp, andra menar att de inte har så mycket betydelse utan kommer efter en stunds tystnad börja igen...så länge det inte är skadligt fär motorn så låter jag min vara i alla fall.

Så enligt mig är det en kanon som första hoj och de som talar för den är priset, försäkringen, körställningen :tummenupp

Du har nog rätt att första "stora" är vid 2400mil för jag har sett att det är dags för min nu (4000-4200mil). Då är det ventilkoll bl a.

Det enda jag saknar på min moppe är en reservkran....that´s it :)
Det finns ju en soppalampa, men jag vågar inte lita på den fullt ut :fyllisar

Ska du ha den och skjutsa donnan på så är den perfekt, hade en 01:a och har inget att klaga på, stadig som f-n och gott gry i motorn, kanske lite jobbig att hjula med som någon föregående sa.Så Köp en sport lok.

Asfaltbarn skrev:
Jo visst, är man hulken kanske man orkar bryta runt på en gammelgixxer :D
Och om du tror att Kawa 9 an är snabbare får du nog tänka om... :7peta

Det kom från rätt person... Jag trodde aldrig att en Thunderace förare skulle klaga på att en hoj är klumpig :hihi
Thunderacen ÄR mer touring an en GSX-R 1100.

ZX9R toppar enligt tester ca 275 km/h, Thunderacen drygt 260 km/h...

Båda är sportigare än T-acen och åtminstone Gixxern åldras bättre än Yamahan!

Missförstå mig inte jag gillar T-acen men jag tycker att de är lite dyra och har samma fel som gammla FZR 1000, med olje förbrukningen, kammarna, växelådan och kopplingen. Oftast har de gått ganska långt också. (antagligen för att de är sköna att köra långt med)

JT skrev:
Det kom från rätt person... Jag trodde aldrig att en Thunderace förare skulle klaga på att en hoj är klumpig :hihi

Missförstå mig inte jag gillar T-acen men jag tycker att de är lite dyra och har samma fel som gammla FZR 1000, med olje förbrukningen, kammarna, växelådan och kopplingen. Oftast har de gått ganska långt också. (antagligen för att de är sköna att köra långt med)
Jag körde 270 (mätarfart) med min mot en CBR900RR från 98:a, hans hoj kunde inte ge mer än min vill vid de tillfället. Vi fick avbryta pga. att lamellerna var slut så det började slira för fullt....

Tänk då på att jag åkte semi-touring och han sport :)

JT skrev:

Mmm, alla är vi olika, men jag tycker gammelgixxern känns bra tung iaf.
Felen och bristerna kan säkert va sådana som du säger, men att påstå att en ZX9R skulle va snabbare är nog ändå galet, visst högre toppfart om du inte drevat din Thunderace har den ju, men i acc blir det faktiskt efter...

JT skrev:

Kammar,koppling,växellåda? är inte något standardfel på thunderace så där är du fel ute.

Thunderace är smidigare än FZR och äldre GSXR.
Den har en bra motor som är mycket bättre i vanlig körning än FZR men går även en aning bättre än FZR på bana. Den är en förbättrad FZR trots att den har en konventionell framgaffel (som är bättre än den på 91-93 FZR)

FZR har visst bra bromsar men de är inte lika bra som de nyare som bla Thunderace har (utvecklingen går framåt här med) men mest beror det på beläggen...

Utseendet är rätt avvikande från gängse norm men jag tycker den är rätt snygg ändå.

Jag äger själv en FZR och har kört 00 thunderace.
Försäkringspremien gör att jag behåller min FZR ett tag till...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT