Yzf rr

najs !!

har ett 60 mil gammalt drivpaket till fyndpris från 1000 91:an :-P

har för mig att det dock var org storlek på dreven, men kan kolla om det kan vara intressant.
 
najs !!

har ett 60 mil gammalt drivpaket till fyndpris från 1000 91:an :-P

har för mig att det dock var org storlek på dreven, men kan kolla om det kan vara intressant.

Synd du sade det först nu. Jag köpte för ett tag sedan nytt drivpaket.
Även kåpglas och backspeglar inhandlades.
 
Besiktningen blev ett litet fiasko. :D
Trodde det skulle rackas ner på min bakbroms men inte ett ljud om detta.
Istället så ägnades stort intresse åt svingen där de tyckte det var mycket svetsat, jodå, en
extra gubbe inkallades men det släpptes sedan igenom då allt såg bra ut.
Nää, orsaken till en ombesiktning blev istället några enkla misstag som inte borde varit om
jag varit noga. Reflex saknades, en vit som jag satt på var fel typ av reflex, skulle vara röd.
Tanken hade jag glömt att skruva fast i framändan. Den sitter som berget ändå, därför missade
jag det. Hade jag inte glömt att slå om bensinkranen första gången jag monterade tanken så
hade detta inte varit. Och så sista punkten, ljuset var felkopplat. Jag hade satt sladden för halvljus
i heljuslampan och tvärtom på den andra.
Trots fiaskot, inga punkter som är svåra att fixa. Den skall ändå inte köras på ett tag.
Bakbromsen skall dock åtgärdas. Jag vill ha bättre nyp i den trots att den knappt inte används.
Nedmontering står på schemat.
 
Får väl säga tackar till alla hjärtliga gratulationer som strömmar in. :D

Besiktningspunkterna är ju en baggis att fixa. Jag har pejling på den nya fälgen och
drivpaketet. Bakre bromscylinder som jag också blev lurad på införskaffas imorgon.
Sedan vet jag inte hur det blir med den jävla lackeraren. Får inte tag i mannen nu när
jag plockat ner hojen igen. Skulle inte förvåna mig om jag måste lackera själv och få
amatör lack som inte håller på den. Men egentligen skiter jag i vilket just nu. Den skall
ju inte ställas ut utan den skall köras med. Har ni tips på inköpsställe för lack?
Sen har det dykt upp något som kan vara lurigt att fixa. När jag körde hem dagen jag
besiktigade så rörde sig inte tempmätaren. Säkring, kontakt eller termostat problem?
Det är mer med ett bygge än man tror.
 
Last edited:
Det är konstigt att lackerare är så jäkla svåra att få kontakt med :va

Ska du köra SVT? :)
 
Det är konstigt att lackerare är så jäkla svåra att få kontakt med :va

Ska du köra SVT? :)
Har du haft samma problem?
Den här lovade guld och gröna skogar. :D (bl.a. nedsatt pris pga allt strul)

Hade tänkt köra SVTn ja. Beställer jag lack imorgon via nätet så kan jag
kanske börja spraya nästa helg. Då hinner jag ombesiktiga också.


Hojen är nedplockad. Har vänt på ljuset och kollat så det verkligen är ok.
Tillverkat en liten plåt som håller en reflex under skylten. Besiktningsmannen
ville inte se att jag satte den på skylten där skattemärket brukade sitta.
Det är faktiskt lite konstigt. Förra året då jag köpte SPn så saknade jag också
reflex. Den besiktningskillen var sjysst och sade till mig att åka och köpa en
reflex och sätta den på skylten, sedan komma direkt tillbaka och visa upp.
Han sade att de sket i var den satt bara den fanns där bak. Enligt honom så var
det polisen som inte gillade att den satt på skylten.

Imorgon hämtar jag (förhoppningsvis en bättre) begagnad bromscylinder och
fixar till så det blir bett i bromsen. Ja och så måste jag checka upp motortempen.
Sen blir det fälg/däckbyte i nästa vecka då min nymålade fälg måste torka lite först
och montering av det nya drivpaketet.
 
Har du haft samma problem?
Den här lovade guld och gröna skogar. :D (bl.a. nedsatt pris pga allt strul)

Hade tänkt köra SVTn ja. Beställer jag lack imorgon via nätet så kan jag
kanske börja spraya nästa helg. Då hinner jag ombesiktiga också.


Hojen är nedplockad. Har vänt på ljuset och kollat så det verkligen är ok.
Tillverkat en liten plåt som håller en reflex under skylten. Besiktningsmannen
ville inte se att jag satte den på skylten där skattemärket brukade sitta.
Det är faktiskt lite konstigt. Förra året då jag köpte SPn så saknade jag också
reflex. Den besiktningskillen var sjysst och sade till mig att åka och köpa en
reflex och sätta den på skylten, sedan komma direkt tillbaka och visa upp.
Han sade att de sket i var den satt bara den fanns där bak. Enligt honom så var
det polisen som inte gillade att den satt på skylten.

Imorgon hämtar jag (förhoppningsvis en bättre) begagnad bromscylinder och
fixar till så det blir bett i bromsen. Ja och så måste jag checka upp motortempen.
Sen blir det fälg/däckbyte i nästa vecka då min nymålade fälg måste torka lite först
och montering av det nya drivpaketet.

Ja, jag har haft samma problem. Har också kompisar som har fått för mycket lovat av lackerare. De har alltid mycket att göra och blir aldrig färdiga i tid.

Hoppas du hinner bli färdig till SVT så man kan ta en titt :)

Det är väldigt knasigt att polisen och bilprovningen inte har samma krav :va
 
Blev en begagnad bromscylinder från en R6 00-01. Identisk med R1ans från samma år.
Förstår nu varför trycket i Thunderns/SPns bromscylinder inte räckte till för R1 oket.
Det är olika bredder i kanalerna. Den nya har 1/2 tum medans Thunderns har 1/4.
Den nya är monterad och luftad.

Det är ingen säkring som är kass gällande motortempen, det konstaterade jag igår.
Får läsa på lite i Haynes. Måste finnas något som känner av gällande temp i kylaren
vilket ger utslag på instrumentpanelen. Detta bör vara mitt problem.
Sen finns det väl en termostat som öppnar/stänger vid viss temp så fläktarna går på.
Lika bra att kolla upp denna också. Hoppas det framgår av Haynes vilken som är till vad.
 
Hoppas du hinner bli färdig till SVT så man kan ta en titt :)

Det är väldigt knasigt att polisen och bilprovningen inte har samma krav :va
Jobbar frenetiskt på det. :)

Verkar vara väldigt individuellt hur de ser på reflexen både på bilprovningen och hos polisen.
Hade en polis förra året som sprang och kollade på alla skyltar. Släppte min med reflexen men
bötfällde andra som hade skylten placerad långt in i hjulhuset.
 
Temp problemet fixat. Var troligen skitiga kontaktstift.
Jag rengjorde och drog igång hojen. Efter 10 minuter började nålen röra sig uppåt.
Efter ytterligare 10 minuter och en hel del varvande av mig så lade den sig på 60
graders strecket. Det är inte mycket över startpositionen när hojen är kall.
Men den rör sig så den funkar.

Beställde färg strax efter lunch igår. Efter någon timma fick jag mail om att grejerna
var på väg med bussgods.

Idag blir det lite pill med fälgen som skall bytas och drivpaketet.
 
Beställde färg i fredags, från Finland visar det sig att den kommer.
Den gick med bussgods redan på fredagen och när jag kollade försändelsenumret
i förmiddags så fanns grejerna i Göteborg. Hoppas verkligen jag får grejerna
imorgon. Då kan jag fortsätta med måleriplanerna och kanske även bli klar
i helgen. Det är ju extra många dagar ledigt.

Idag blev det avfettning av samtliga kåpor i duschen.

Tidigare i veckan så fick jag äntligen bestämt mig för hur hojen skall se ut.
Vet inte hur många olika bilder jag har suttit och ritat i paint på datorn.
Jag har dock ett litet men angående min målning. Hur fanken får man till de
rundade linjerna? Finns det maskeringstejp som är så pass elastisk att den
går att göra rundade hörn med och samtidigt vara tät? Ja det återstår att kolla upp imorgon.
Ni kanske har tips vad som används och inköpsställe?
 

Bifogat

  • 0364.JPG
    0364.JPG
    129 KB · Visningar: 66
  • YZFRR20.jpg
    YZFRR20.jpg
    126.6 KB · Visningar: 76
jajamen !
hörntejp eller svängtejp eller nåt kallas det
finns hos en del måleriafärer, TESA tror jag att det var, är ett par år sedan jag köpte sådan...(typ 10...)

lite veckad om man säger så, så när man svänger blir det plattare
Funkar, men får läga ett lager med "fel färg" förstbara, så att det inte kryper under kanten om man inte är 1000% noga att det är tajt mot underlaget !
 
Annars ber du en dekalfirma trycka upp ett par dekaler med rätt rundad kant på som du använder som maskering. Det brukar inte bli så dyrt.
 
jajamen !
hörntejp eller svängtejp eller nåt kallas det
finns hos en del måleriafärer, TESA tror jag att det var, är ett par år sedan jag köpte sådan...(typ 10...)

lite veckad om man säger så, så när man svänger blir det plattare
Funkar, men får läga ett lager med "fel färg" förstbara, så att det inte kryper under kanten om man inte är 1000% noga att det är tajt mot underlaget !


Tackar, hittade sån veckad tejp i en måleributik igår. Ser dock inte hundraprocentigt ut
när man lägger hörnen. Sen hade Mekonomen en sväng-tejp i sitt utbud men inga
på lager så jag chansade att den inte är lika veckad och beställde en sådan, hämtas
imorgon.




Annars ber du en dekalfirma trycka upp ett par dekaler med rätt rundad kant på som du använder som maskering. Det brukar inte bli så dyrt.
Tackar tackar, detta blir en något modifierad reservplan.
Jag har vinyl hemma nämligen. Mina lackplaner med lackeraren var enfärgad hoj och
så färglägga med utklippt vinyl. De planerna gick ju i stöpet så detta var en
utmärkt ide´jag inte tänkte på. Gäller att cutta raka böjar då. :)
 
Färgattiraljerna kom igår. Helgen är räddad.
Fick gjort grundningen igår kväll. Blev hyffsat nu när jag studerar jobbet idag.
Någon liten krackelering på tanken och någon liten rinning på en kåpa.
Men det man ser desto mer är den urusla ytan på min hemmagjorda glasfiberkåpa.
Massor av små små hål på en del ställen. I övrigt så ser den ganska bra ut.
Tror jag låter det vara så faktiskt. Det skall synas att den är hemmalackad.
Köpte 2 burkar grund. En ljus för det som skall lackas vitt/rött och en mörk
för det svarta/röda. Men där gick planerna inte riktigt som de skulle. Den ljusa
räckte inte riktigt så jag fick ta lite av den mörka till det som skall vara vitt.

Tagit in grejerna i värmen nu så ikväll lägger jag på det vita. Kommer att
elda upp lite värme i verkstaden och ta ut en del i taget och spraya. Sedan
flyttas den in i huset för torkning. Massa rännande in och ut men så får det bli.

Fick krängt av däcket på den skeva fälgen igår också och lagt på det på nya fälgen.
Sent igår plöjde jag igenom Ebay och hittade dekaler för 150:- inkl. frakt.
Motsvarande på en svensk sajt hade kostat 649:- + frakt.
Vad tror ni om att lägga dessa på färglagret och sedan klarlacka ovanpå, kan
det funka?
 

Bifogat

  • 0365.JPG
    0365.JPG
    131 KB · Visningar: 69
  • 0366.JPG
    0366.JPG
    87.8 KB · Visningar: 69
  • 0367.JPG
    0367.JPG
    95.1 KB · Visningar: 62
  • 0368.JPG
    0368.JPG
    144.8 KB · Visningar: 57
  • 0370.JPG
    0370.JPG
    147.9 KB · Visningar: 68
  • 0372.JPG
    0372.JPG
    136.8 KB · Visningar: 63
Tänk om man hade vetat detta om lack och dekaler för ett litet tag sedan. :D

Nylackerade ytor:
En nylackerad yta måste "avdunsta" klart. 1K färger kan ta månader
innan de har ångat klart. 2K lack räcker med någon dag. Sätts dekaler
på en yta som inte är torr ordentligt så kommer dekalen "bubbla"
pga att lösningsmedel från färgen vill komma ut.

Klarlack över dekal:
Det är inga bekymmer att klarlacka över dekaler. Vad som är viktigt
är att de första lagren klarlack endast "dimmas" ut och låts torka
mellan påläggningarna. Det skapar då ett skyddande skikt mellan dekalen
och det tjockare lagret klarlack. Underlaget dekalen sätts på måste
vara uttorkat. Annars så "reser" sig dekalen i form av små bubblor
pga att underlackens ångor vill komma ut. Läggs klarlacken på
med full sprutbild direkt så kommer lösningsmedlet i klarlacken lösa
upp acrylhäftämnet i dekalen och ge resultatet att dekalen "fläcks upp"
i kanterna.

Jag har ju givetvis 1k färg/lack. Jahapp, då får detta moment vänta
lite då. Man får trösta sig med att man lär sig massor och ha detta
med sig tills nästa gång.
 
tack för informationen, hade tänkt snåla å köra 1k färg på kåporna, men då får det bli 2k, annars är det ju inte klart med alla dekaler å grejor innan ban-sesången är igång !!
 
Igår sprayade jag allt det vita. En sprayburk räckte precis. :jisses

Idag hämtade jag lite olika maskeringstejper och sedan blev
det maskering. Det röda skulle på idag. Ser ganska hyffsat
ut om man inte tittar närmre på det.

Imorgon blir det sista färgen, svart, som läggs på efter ny maskering.

Sen är jag då lite kluven. Köra utan klarlack som lackfirman sade funkar.
Eller matta ner med våtslip och klarlacka. Skall jag våtslipa så verkar
det som jag måste vänta några dagar så att det är riktigt torrt.
Jag testade vanligt slippapper idag och det blir inte bra.
Hur jag än gör så får jag i alla fall vänta med dekalerna men det hade varit
trevligt att få dem under klarlacken. Kåporna måste monteras nästa helg.
Hur hade ni gjort?
 

Bifogat

  • 0373.JPG
    0373.JPG
    114.9 KB · Visningar: 61
  • 0375.JPG
    0375.JPG
    156.7 KB · Visningar: 65
  • 0376.JPG
    0376.JPG
    119.1 KB · Visningar: 59
  • 0377.JPG
    0377.JPG
    149.6 KB · Visningar: 62
  • 0378.JPG
    0378.JPG
    118.6 KB · Visningar: 63
  • 0379.JPG
    0379.JPG
    131.3 KB · Visningar: 71
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top