Yzf rr

En knapp timme tar det att gå från -10 till +20 grader i verkstaden med kanonen.
Låter som en jetmotor men det funkar att jobba. En timme är lagom att ha den igång
en vardagskväll. Sedan jobbar man på ett tag till tills det närmar sig noll grader.
Mer hinner i alla fall inte jag.

Fick glasfibrat och slipat i helgen. Troligtvis så hinner jag klart resterande slipjobb
nu i veckan och så kan lackeraren få grejerna sedan.
 

Bifogat

  • 0294.JPG
    0294.JPG
    179.4 KB · Visningar: 114
  • 0298.JPG
    0298.JPG
    128.7 KB · Visningar: 124
  • 0300.JPG
    0300.JPG
    116.9 KB · Visningar: 114
  • 0302.JPG
    0302.JPG
    144.7 KB · Visningar: 121
Fan vad stor lust man fick att skaffa en tvåtaktare när man läser den här tråden... ;)

Ser grymt ut!
 
Fan vad stor lust man fick att skaffa en tvåtaktare när man läser den här tråden... ;)

Ser grymt ut!

Wut? Det är en YZF750/thunderace hybrid. YZR500:an är i tråden bredvid :D
 
Jag är alltid sugen på en tvåtaktare igen, men just den här tråden handlar ju inte om någon tvåtaktare, så jag är inte riktigt med på vad du menar?
 
Ja ni har helt rätt. Ingen tvåtakt här inte. :)

Liten updatering.

Min lista på punkter är nu betydligt mindre. Några har helt gått bort medans nya tillkommit.
Mycket är åtgärdat och man börjar skönja ljuset.
Batteriet tog jag in i värmen förra veckan för att ladda det när det tinat upp lite men det
hade dött. Var helt ok när jag sist laddade det i slutet på december men då hade vi ju bara
haft plusgrader. Så tåler det inte lite kyla så var det nog ändå inte riktigt ok.

* Rengöra bromsoken.
* Montera och justera bromsarna.
* Tillverka fäste till sadellåset.
* Tillverka eller köpa skylthållare.
* Montera svinglager/länkagelager.
* Blästra fästen.
* Måla fästen.
* Fixa kontakt till framlampan.
* Fixa kontakt till skyltbelysningen.
* Montera drev och kedja.
* Lackera kåpor och tank.
* Serva hojen, olja, oljefilter, stift, luftfilter och kylarvätska.
* Montera kåpor, kåpglas.
* Montera klistermärken.
* Köpa nytt batteri.


Har nu påbörjat att fräscha upp alla bromsdelarna. Rengöring och så skall nya bromsbelägg beställas.
Får inte den stålomspunna att passa riktigt till setupen med R1 svingen, blir mycket för lång.
Den skulle behöva vara 10cm kortare så en sådan får beställas.

I veckan som gick tog jag av baksvingen för att byta lagerna i den. De stora har jag redan köpt
och de små länkagelagerna skall beställas.

Allt som skall lackas ligger och väntar på att lackeraren hör av sig.
 

Bifogat

  • 0303.JPG
    0303.JPG
    165.7 KB · Visningar: 95
  • 0304.JPG
    0304.JPG
    186.7 KB · Visningar: 90
  • 0306.JPG
    0306.JPG
    143.7 KB · Visningar: 116
  • 0307.JPG
    0307.JPG
    180 KB · Visningar: 108
Fästena är blästrade och målade.

Bromsoken är rengjorda. Fick använda lite tryckluft till oken för att få
ut kolvarna. Plopp sa det när de kom ut. Var bara att trycka på plats igen
när allt var rengjort. Hoppas att den manövern inte förstört något.
Verkar nämligen för enkelt.
Väntar på beställda delar både till frambroms och bakbroms innan de monteras.
Några grejer var restade men har jag tur så kommer de redan i nästa vecka.

De små svinglagerna (eg länkagelager) beställdes från USA i veckan som gått.
Originallager till inte ens halva priset mot här hemma, frakt inkluderat.

Skulle lämnat kåpor till lackeraren i fredags men han ställde in pga annat
jobb på annan ort. Vi prövar nästa fredag igen när han kommer hem.
 

Bifogat

  • 0308.JPG
    0308.JPG
    105.8 KB · Visningar: 100
  • 0310.JPG
    0310.JPG
    176.3 KB · Visningar: 110
Börjar få lite ångest nu. Hojen skall besiktigas om en månad och så här ser det
fortfarande ut i verkstaden. :zpy
Väntar på en massa grejer som är beställda. Har några issues med lamporna
att fixa som känns lite osäkert. Lacksnubben känns också lite osäker då jag
inte ens fått dit grejerna. I värsta fall så får den besiktigas med de nedslipade
kåporna.

Fick hem några prover på vinylen igår som jag skall göra dekaler av och ha på kåporna.
Den ljusaste nyansen passar bäst i dagsljus så den blir det.
 

Bifogat

  • 0307.JPG
    0307.JPG
    180 KB · Visningar: 84
  • 0311.JPG
    0311.JPG
    140.4 KB · Visningar: 91
Lämnat kåpor till lackering i veckan som gått.
Lackeraren verkar ha miljoner av grejer att göra, förutom lackering då.
Men lovat mig att det skall bli klart inom 3 veckor. Vi får se om det håller.

Sen har allt jag beställt dykt upp i veckan också.
Nu har jag jobb att göra i mängder. :)
 

Bifogat

  • 0314.JPG
    0314.JPG
    172 KB · Visningar: 86
Ägnat några timmar i helgen åt att börja montera grejer på hojen.
Började bra med att få alla 4 svinglagerna på plats. Sen blev det dags för sving,
stötdämpare, länkage och bakhjul. Inga problem det heller, sedan kollade jag
drevlinjen. Helt åt helvete. Råkade snurra hjulet lite och då var det perfekt
drevlinje. Vad är det frågan om?

Lämnade tillfälligt drevlinjeproblemet och började med bakbroms/fotpinnepaket.
Bakljuskontakten gick bara att montera i maxläget, dvs helt nedskruvad plastskruv
och helt utdragen fjäder. Men va fan... Ok, blev till att studera Haynes. Ingen bild
på hur det såg ut monterat. Inga bilder hade jag tagit själv då det antagligen varit
så uppenbart hur det skulle sitta. Men så kom jag på att jag ändrat utformningen på
en liten metalldel tidigare för att fotpinnepaketet skulle gå fri för den bredare
svingen jag har satt på. Efter lite justerande så blev allt bra.

Men tillbaka till drevlinjen. Tror inte nya bakdrevet är skevt. Måste vara något
med drevhubben som inte är rätt, att den sitter lite snett pga någon del inuti.
Får kolla igenom detta imorgon.
 

Bifogat

  • 0315.JPG
    0315.JPG
    145.4 KB · Visningar: 74
  • 0316.JPG
    0316.JPG
    168.9 KB · Visningar: 84
  • 0317.JPG
    0317.JPG
    148.2 KB · Visningar: 83
heja heja !!

hör av dig om det är något du behöver, har startat FZr slakteri......
 
Bakhjulet känns bra. Stabilt och inga glapp verkar finnas. Hjulet snurrar lätt
och alldeles tyst, hmmm. Tog av bakfälgen och studerade drevhub och allt
annat på fälgen. Hittade inget konstigt. Snurrade lite på drevhubben och satte
den i fälgen igen. Monterade bakhjulet i svingen igen och drevlinjen är nu bättre. :va
Dock så slår det på några mm när man snurrar fälgen, dvs pinnen jag använder för att
kolla drevlinjen pendlar någon mm framför drevet till någon mm in på drevet.
Det är en R1 fälg med ryckutjämnare, kanske skall det vara så att detta inte är en exakt
vetenskap utan det tillåts lite sido rörelse. Någon som har koll på det?
 
Är axeln helt rak?

Lägg alla prylar på en glasskiva och se om de är raka, det brukar funka.
 
Är axeln helt rak?

Lägg alla prylar på en glasskiva och se om de är raka, det brukar funka.
Jepp, den är rak.
Har måttat på alla grejer. T.ex. att lagret sitter rakt, avstånd från fälg till drevhub osv och
hittar inga konstigheter. Skall se om jag kan låna en fälg på skroten och dubbelkolla med.
Kanske är det något som är kasst ändå och då får de sålt en bakfälg för besväret.
Om den uppför sig på samma sätt så är det kanske min moddade sving som bråkar.
 
Måste säga att min lokala mc-skrot är kanonbra. Jag får låna fälg och drevhub, ja
hela klabbet där bak för att testa om det blir skillnad. Kanske hinner jag hämta imorgon
innan de stänger. :)
 
Drevhubben sitter ju lite hejsan svejsan tills man dragit åt hjulaxeln ordentligt iallafall.
 
Drevhubben sitter ju lite hejsan svejsan tills man dragit åt hjulaxeln ordentligt iallafall.

Ryckutjämnargummina håller så att säga distansen mellan drevhub och fälg.
Jag trodde först de satt fel eller något av dem vart mer slitet än andra.
Men ingetdera. Prövar med en annan uppsättning fälg mm så får vi se vad det ger.
 
Ryckutjämnargummina håller så att säga distansen mellan drevhub och fälg.
Jag trodde först de satt fel eller något av dem vart mer slitet än andra.
Men ingetdera. Prövar med en annan uppsättning fälg mm så får vi se vad det ger.

Det ska sitta en distans mellan lagret i drevhubben och lagret i fälgen.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top