Yzf rr

Jädrar amalia, ibland får man ha lite tur. :)
Efter att först ha knackat in lagret en bit, tagit bort 5mm från höger sida på svingtuben
och samma på svingröret som går på insidan så fick jag spännt fast svingen i ramen.
Sen så inte bara prickade jag in center fälg med center ram utan dreven vart i stort sett i linje också.

Då blir det till att bygga en jigg och sätta kapen i svingen, vi kör på denna lösning så långt det går. :banana
 

Bifogat

  • 0046.jpg
    0046.jpg
    148.7 KB · Visningar: 223
  • 0047.jpg
    0047.jpg
    92.1 KB · Visningar: 208
Detta kan verkligen bli riktigt bra.
I bland ska man ha tur :tummenupp
 
Detta kan verkligen bli riktigt bra.
I bland ska man ha tur :tummenupp
Får jag till resterande svingjobb så kommer den nog bli bra. :)
Håll tummarna. :D

Hade inte drevlinjen stämt så bra så hade jag inte fortsatt.
Har dock dålig erfarenhet av att få grejer svetsat i alu. Varken kan eller har utrustning själv.
Gäller att spänna fast den i en jigg så den inte slår sig vid svetsningen.

Blir det ändå misslyckat så har jag ju SP svingen.
 
Då har helgen svischat förbi, igen. :hojraket

Var lite drygare än vad jag tänkt mig men nu är jag igång med svingprojektet.

Först, hur får ni ut era lager, t.ex vid byte av dem?
Finns det något specialverktyg att köpa?

Jag lät lagerna i länkage fästet vara kvar när jag kapade i aluminiumet, det började
efter ett tag bubbla o fräsa från dem. :rodnar
De är säkert kassa av den värmen nu.

Här är mitt jehu till jigg, blir tung som fasiken men man tager vad man haver hemma.
Fick svetsat ihop lite järn efter att ha kryssmåttat så den är så rektangulär den bara kan.
Vet inte om det finns "gyllene regler" för ett jigg bygge men detta kommer nog att funka i slutändan.

Kapade bort R1ans länkage fäste från undersida sving och fick "gjort" ett nytt fäste som är nästan
likadant som Thunderns. Måttat ut och förborrat i svingen där nya svingtubsinfästningen skall vara.
Lite mer jobb med jiggen sedan blir det att göra svingen färdig för svetsning.

Blir att köpa lite gängstål och bultar/brickor imorgon som skall hålla svingen på plats.
 

Bifogat

  • 0048.jpg
    0048.jpg
    153.7 KB · Visningar: 155
  • 0051.jpg
    0051.jpg
    114.9 KB · Visningar: 138
  • 0050.jpg
    0050.jpg
    113.3 KB · Visningar: 143
  • 0049.jpg
    0049.jpg
    101.5 KB · Visningar: 173
Många bäckar små.....
Så här såg det ut en stund efter jag kom hem efter jobb. Blir det sving av detta igen. :va
Efter någon timmes jobb så hade jag frilagt svingtuben från alla svetssträngar.
Passar ju bra i ramen. :)

Igår så testade jag att knacka ur svinglagerna med ett hemmatillverkat "dorn".
Första lagret kom ut så snällt. Men när jag bankade på det andra så kom det ut några "nålar" istället. :huvet
Blir till att köpa nya. Synd att Momentum här i stan är stängt för privatpersoner.

Bokade svetstid till Tisdag nästa vecka så det är bara att fortsätta med svingen tills den är redo.
 

Bifogat

  • 0053.jpg
    0053.jpg
    108.3 KB · Visningar: 132
  • 0052.jpg
    0052.jpg
    123.9 KB · Visningar: 147
Skit i att det har stängt för privatpersoner. Beställ grejerna genom jobbet :tummenupp
De bryr sig sällan om vad företaget sysslar med.
 
Skit i att det har stängt för privatpersoner. Beställ grejerna genom jobbet :tummenupp
De bryr sig sällan om vad företaget sysslar med.

Hade en tanke åt det hållet med ett annat projekt men gav upp då
det blev för invecklat med registreringar, fakturor o sånt.

Förr gick man dit med lagret o så måttade de lite och hämtade ett likvärdigt.
Tillverkare och nummer stämde ofta inte men rätt blev det.

Nån som skall shoppa där och kan ta några extra på samma gång? :)
 
Hade en tanke åt det hållet med ett annat projekt men gav upp då
det blev för invecklat med registreringar, fakturor o sånt.

Förr gick man dit med lagret o så måttade de lite och hämtade ett likvärdigt.
Tillverkare och nummer stämde ofta inte men rätt blev det.

Nån som skall shoppa där och kan ta några extra på samma gång? :)

Registrering? Fakturor?:huvet

Va är detta för jefla fjanteri, har de ingen skam kvar i kroppen!
Ska man inte få betala kontant utan kvitto nuförtiden?:gnissla

ge mig specen så ska vi se om jag inte kan fixa det åt dig. Jobbar nära min ekonomiansvarige, si sådär 70 cm.:D
 
ge mig specen så ska vi se om jag inte kan fixa det åt dig. Jobbar nära min ekonomiansvarige, si sådär 70 cm.:D
Inte helt fel vara bundis till en sån person. :tummenupp

Blir svetsning av svingen först.
Lagerna får nämligen sitta kvar eftersom de förenklar jiggarbetet för mig.
Lär ju bubbla o fräsa i dem när det svetsas.
Sen blir det testmontering för att se om svingen blivit lyckad.
Köper givetvis inga lager om den visar sig bli kass.



En bild till, arbetet går sakta framåt.
 

Bifogat

  • 0057.jpg
    0057.jpg
    122.4 KB · Visningar: 153
Alla delar tillkapade och anpassade.
Imorgon blir det finjustering och fastspänning i jiggen. :)
 

Bifogat

  • 0058.jpg
    0058.jpg
    110.2 KB · Visningar: 141
  • 0059.jpg
    0059.jpg
    120 KB · Visningar: 143
Nu är svingen klar för svetsning.
Vi får se på Tisdag kväll hur allt blir vid monteringen.
Har ju alltid plan B att ta till. :)
 

Bifogat

  • 0061.jpg
    0061.jpg
    157.2 KB · Visningar: 158
  • 0062.jpg
    0062.jpg
    166.5 KB · Visningar: 144
Den här har vi glömt visa upp, kom i förra veckan.
Showa från en Kawa ZX6R 2007:a.
Gaffelhålen på den är bara 10mm och måste borras upp till 12mm för att passa.
 

Bifogat

  • 0064.jpg
    0064.jpg
    116.7 KB · Visningar: 104
Idag var det då dags för svetsning. :) Jag hade tagit ledigt en timme från jobb för detta.
En svetsare jag snackat med trodde att det var ett £50 jobb (1 timme), engelsman som han
var så har de lite humanare priser där. Både på delar och småjobb.
Det tog 2 timmar och kostade givetvis drygt dubbelt upp. Tror säkert en timme var att byta
hylsor, grovlekar på stiften, bakhylsor osv på tig:en.
Men rätt sjysst blev det, tycker i alla fall han som skall ha det.

Sen sket jag i TTn idag, dels var det blåsigt som fasiken, inte så kul att köra då
och dels så var jag så himla nyfiken på hur grejerna passade.

Vet ni vad, det passade över förväntan. Dreven är i perfekt linje, jag tog höjd för detta
i jiggen och flyttade svingtuben 1mm som det var i offset innan kapning/slipning/svetsning.
Kan väl inte spela större roll att förskjuta fälgcentrum 1mm åt sidan, inbillar jag mig i alla fall.
Till och med det jag var mest orolig över, att fotpinnepaketen inte skulle få plats, blev bra.

Jag var mycket belåten tills jag skulle montera bakre stötdämparen, den nya från kawan. :va
Den grejen hade jag missat att ta höjd för. Den är faktiskt 10mm bredare i diametern.
Varför missar man alltid något? :huvet
Nu med original Thunderace hundben och länkage monterat på den så hamnade den för
nära underkant sving, nästan kloss mot. Det kan jag nog slipa bort.
Än värre så är den kanske lite för nära överkant sving med sin behållare. Om det kommer
ett riktigt gupp som tjongar ihop dämparen så smäller den nog i svingen.
kan jag iofs också kapa bort av det nysvetsade "locket". Inga jätteproblem men ändå...

Imorgon blir det att ta reda på exakt vad som måste åtgärdas. På med en planka (få däckhöjden)
på fälgen och sänka ner den. På med en sadel och kolla höjden. Jag vill ha den ganska original
på den punkten. Sen vet vi exakta läget.
Troligtvis så blir det ingen plan B så jag kan spara SP svingen åt SPn. :)
 

Bifogat

  • 0066.jpg
    0066.jpg
    129.9 KB · Visningar: 176
  • 0074.jpg
    0074.jpg
    134.8 KB · Visningar: 169
  • 0073.jpg
    0073.jpg
    94.5 KB · Visningar: 147
  • 0072.jpg
    0072.jpg
    121.3 KB · Visningar: 159
  • 0071.jpg
    0071.jpg
    83.4 KB · Visningar: 156
  • 0069.jpg
    0069.jpg
    90 KB · Visningar: 152
  • 0068.jpg
    0068.jpg
    101.6 KB · Visningar: 161
  • 0067.jpg
    0067.jpg
    162.9 KB · Visningar: 197
Det verkar som jag prickat ganska rätt med svingfästet/länkaget/hundbenen.
Satte en planka på 95mm under fälgen och släppte ner hojen. På med sadeln och
795mm sade lägsta sadelhöjden, precis som på orginal Thunderace (och SPn med för den delen).
Vet inte riktigt om jag har det hundra nu utan däck och så men det löser väl sig med ett
aningen kortare hundben senare i värsta fall.

Det blir en viss bortkapning av alu i svingen för stötdämparens skull.
Aningen slipning i nederkant också.

Fick ett ryck idag och beställde grejer från S-Racing. Double bubble ruta, drivpaket (530)
med 16 kuggar fram (för Thunderace) och 46 kuggar bak (för R1). Svinglager, skruvar och lite
annat smått o gott. Bäst att sprida ut kostnaden lite med småinköp så märks det inte så mycket.

Funderar på att lämna in R1 fälgen inom kort på pulverlack, tror den får bli vit.
Då kan man kränga på däcket sedan också. För sitter inte däcket på när man gör bakramen så
tror jag det blir svårt för mig att se dimensionerna på bakdelen när man ska visualisera.
Antar att man får knacka ur lagerna också, för värmens skull.
 

Bifogat

  • 0075.jpg
    0075.jpg
    127.7 KB · Visningar: 108
  • 0076.jpg
    0076.jpg
    72.3 KB · Visningar: 116
  • 0078.jpg
    0078.jpg
    143 KB · Visningar: 124
  • 0079.jpg
    0079.jpg
    147.2 KB · Visningar: 162
Här händer det grejer. Kul att det går bra med ditt bygge. Jag såg den Thunderacen på blocket och det hade varit perfekt om jag inte lagt mina pengar på en bil istället :S. Men kanske rullar det in lite pengar igen så man kan handla. Har iallafall införskaffat snygga alu-handtag till min hoj. Ska bara orka att skruva dit dem med.
Jag letar febrilt efter en spänningsregulator till min då jag tror att det har att göra med felet. Du råkar inte ha en liggande? Det ska tydligen funka med en från R6,R1 och många andra nyare Yammor, men man behöver kabeln som går in i den med och ingen verkar vilja klippa i sina elsystem :(
 
Här händer det grejer. Kul att det går bra med ditt bygge. Jag såg den Thunderacen på blocket och det hade varit perfekt om jag inte lagt mina pengar på en bil istället :S. Men kanske rullar det in lite pengar igen så man kan handla. Har iallafall införskaffat snygga alu-handtag till min hoj. Ska bara orka att skruva dit dem med.
Jag letar febrilt efter en spänningsregulator till min då jag tror att det har att göra med felet. Du råkar inte ha en liggande? Det ska tydligen funka med en från R6,R1 och många andra nyare Yammor, men man behöver kabeln som går in i den med och ingen verkar vilja klippa i sina elsystem :(
Hoj lär du få tag i bara kosingen trillar in. :)
Jag fick sälja min VMAX efter att bara ha haft den i 3 månader.
Ville inte ta lån och vi behövde pengar till bl.a. bil o körkort.
Mycket pengar som vart bundet i en sån hoj så jag fick släppa den.
Men å andra sidan fick jag pengar till att köpa mina projekthojar. :)

Såna grejer som du är ute efter har jag inte liggande.
Men jag kan höra mig för bland mina kontakter.
 
Jäävlar.. Man är inte ensam om att bygga =)
Fanken, missade din kommentar igår.
Men så sant så sant, det byggs överallt i stugorna så öppna ögonen. :)


Idag blir det inga bilder.
Rev av svingen ikväll och slipade lite på insidan/undertill där stötdämparfjädern precis
tar i det nysvetsade fästet. Nu går den hur fritt som helst.
Dock så får jag klura lite på hur jag vill göra i överkanten där behållaren kommer att ta i när det gungar.
Vill helst inte in med den till svetsaren igen och så vill jag inte bara skära upp runtomkring.
Lite av "Ha kvar kakan och äta den"? :D
 
Har du testat att sätta dig på hojen och hoppa? Är du säker på att den kommer att ta i?
Det ser ut att vara nära, men med tanke på att det är längst in på svingen så kommer det att krävas ganska stora rörelser längst ut vid hjulet för att få det att ta i tror jag.
Du får väl köra med lite hårdare förspänning och kompression annars ;)
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top