Jag blir lite orolig när jag läser om alla donationer som du har tänkt låta Thunderacen leverera. Det känns nästan som att det är Thunderacen du bygger på och kommer att sätta på andra kåpor på. I så fall tycker jag absolut att du ska tänka om. En 750 SP är en cool cykel som är byggd för att köras hårt. En Thunderace är en tung och klumpig cykel som är gjord för att köras fort på landsväg. Dessutom är den inte snygg.
Jag vill försöka påverka dig till att behålla 750:n så intakt som möjligt. Personligen så hade jag nog kört vidare med 750-spisen i, men gett den en rejäl genomgång och fräschat upp den vid behov. Originalkåporna hade jag nog sparat, och istället köpt något från Ebay och lackat helt efter egen smak. En snyggare sving hade jag nog skaffat, och sedan kört sjysst clipon och tillbakaflyttade fotpinnar av bra kvalité.
Men det beror ju på vad du vill ha ut av hojen. Jag hade velat göra lite semi-retroracerreplica (dvs tidigt 90-tal) med posörvärde och prestanda som matchar looken.
Tjena, nämen inte skall du bli orolig.

Håller med dig om att SPn är cool och kan bli jäkligt fräsig uppfräschad, jag gillar den skarpt.
Därför har jag varit(är) lite kluven för byggets skull. Jag har dock planer för SPn också.
Ja planer är väl allt jag har för tillfället tills det ger sig när jag börjar riva SPn och
ser vad som passar på Thundern.
Det enda jag är riktigt säker på är att det är Thunder motorn det skall byggas med.
Jag kör mest gata så det är vridet jag vill åt. Tyvärr kan inte SPn leverera detta.
Så här resonerar jag med den info jag lyckats inhämta framtills nu:
Thundern är lite klumpigare än den smidiga SPn men det beror inte så mycket på
vikten, för tro det eller ej, det skiljer bara en 2-3kg dem emellan.
Thunderns motor är en av de delar som väger mest av dessa kilon sedan är det nog bara
marginellt på andra delar. Thunderns klumpighet gentemot SPn sägs istället bero på fjädringen.
Eftersom ramarna är densamma om man bortser från vissa fästens placering och
bakramen så skall det mesta passa. Tanken är då att ta de delar från SPn till
Thunder ramen som gör smidigheten. Det kan ju inte bli helt fel att göra på detta
sätt då de är så lika.
Thundern måste dessutom få nya kläder för dels så gillar jag inte originalkåporna
och dels så är ju poängen med bygget att få looken på hojarna från första inlägget,
helst vill jag efterlikna den blåas design. Man kommer inte kunna skilja på om bygget
stammar från en Thunder eller en SP.
Enligt ovan så har jag nu en Thunder "gathoj", YZF RR, som även skall funka på bana.
Vad gör vi med SP delarna som är kvar? Sälja ut dem är en väg men kanske att börja
samla ihop nya begagnade så SPn blir en komplett "banhoj" igen är en annan väg att gå.
Fast då rejält uppfräschad med originalkåporna, något liknande den vit/svarta i första inlägget.
En tredje alternativ som egentligen var min ursprungliga ide´ var att modifiera den
tyska ramen för Thunder motorn och lyfta över allt från SPn men detta har jag släppt
och satt ut ramen till försäljning.