Yzf R1 M

Bo där du bor, de hojarna du har, den bilen du har, fan nu vill ja också vara klar med skolan! Har jobbat nu undertiden jag pluggat med att dra rör på ert nya reningsverk vid tennisvägen. Trevligt område må ja säga! :)
 
Tack för det. Det var en insats som verkligen behövdes här.

Ja, jag är lyckligt lottad. Men det tar bra många år att ta sig hit. I alla fall om man skall jobba ihop stålarna, som jag gjort. Är 55 nu och kände att jag bara måste äga en modern grym sporthoj, och inte bara de gamla nostalgihojarna. :)

Kommer ihåg att jag kände på liknande vis när jag var 20, och kämpade på med utbildningen - man bara ville börja jobba och tjäna pengar.......
 
Igår blev det 18 mil på blöta vägar. Känner mig inte riktigt hemtam på däcken ( Bridgestone RS10R ) i vått ännu. Känns som att det är bäst att ta det rejält lugnt. Det är ju inte mycket till mönster. Slicks typ......
 
Inga Supersport / Superstockdäck är roliga eller ens lämpliga på blöta underlag. Inte ens för upprätt körning då de ju knappt har mönster på mitten. Stor risk för vattenplaning.

Angående RS10R och bankörning, det verkar råda lite tveksamheter kring prestanda såväl som rekommenderat lufttryck. Flera som har följt Bridgestones rekommenderade lufttryck har bränt upp däcken på nolltid, bl.a. dessa jänkare:

http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=493449
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=488873
 
Igår blev det 18 mil på blöta vägar. Känner mig inte riktigt hemtam på däcken ( Bridgestone RS10R ) i vått ännu. Känns som att det är bäst att ta det rejält lugnt. Det är ju inte mycket till mönster. Slicks typ......
Hmm, känns som ett märkligt däcksval om Du inte kör oerhört mycket bana i de snabbaste grupperna, bör vara i princip omöjligt att nå arbetstemperatur med de svålarna på vårt rikssvenska vägnät?

Däck av typen Bridgestone S20 EVO, Metzeler M7RR eller Dunlop Sportsmart 2 känns som det bästa valet för en förare som lägger mer tid på gata än bana, oavsett hur gasglad denne är, speciellt om man använder moppen vid andra tillfällen än högsommardagar med strålande sol från en klarblå himmel, soldis och värmeångande asphaltvägar...
 
M-modellen levereras med RS10R medans basmodellen har det däcket eller Pirelli Diablo Supercorsa SP beroende på marknad.

Basmodellens Pirelli Diablo Supercorsa SP känns också som ett bättre val för gatkörning och för den som blandar gata med enstaka bandagar. Hyfsad livslängd, SC-modellens schyssta geometri på framdäcket som ger skön instyrning samt ett grepp som duger till att åka under 1.10 på Gelleråsen. Vill man ha mer grepp väljer man valfri SC-blandning, naturligtvis på bekostnad av livslängd och med risk för kallgång vid lökig gatkörning.

Observera att M-modellen kommer med 200 och basmodellen med 190 mm bakdäck.
 
M-modellen levereras med RS10R medans basmodellen har det däcket eller Pirelli Diablo Supercorsa SP beroende på marknad.

Basmodellens Pirelli Diablo Supercorsa SP känns också som ett bättre val för gatkörning och för den som blandar gata med enstaka bandagar. Hyfsad livslängd, SC-modellens schyssta geometri på framdäcket som ger skön instyrning samt ett grepp som duger till att åka under 1.10 på Gelleråsen. Vill man ha mer grepp väljer man valfri SC-blandning, naturligtvis på bekostnad av livslängd och med risk för kallgång vid lökig gatkörning.

Observera att M-modellen kommer med 200 och basmodellen med 190 mm bakdäck.
Ja, Supercorsa SP är en kanondäck för torrföre, men lider av väta och kalla mornar i f t de jag nämnde, och med tanke på vår vädermässigt geografiska belägenhet kan det väl ha viss betydelse? :) Diablo Rosso förtjänar dock ett omnämnande bland däcken jag rabblade upp, ett bra däck för aktiv körning på gata samt bandagar upp till den snabbare delen av snabb grupp. Låt oss säga ner till 1.12 då, för att tala en viss asfaltslinga i närheten av Karlskoga där regnet enligt uppgift ska bo :)

250-400 mil lyckas man väl få ut på ett sportdäck av den kaliber jag pratat om, vill man få ut mer än så må man nog kika på sporttouringdäcken. De är inte alls dåliga idag och klarar det mesta vi utsätter dom för på landsväg, däremot är de möjligen lite rundare och mer saktmodiga vid instyrning.

Men utan att ha provat RS10R låter det som ett "nästan-DOT" som behöver mycket värme för att komma till sin rätt. Och det är ju inte alltid så lätt att jobba upp i våra svenska förhållanden...
 
Last edited:
Idag passerades 160 mil = helt inkörd enligt manualen.
Då är det inga begränsningar längre. :D Förutom de egna och diverse trafikregler.
Får bli bankörning nästa vecka kanske....?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top