Ytterligare strypning på NSR -89?

klingberg

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
Honda NSR -97
Hej!

På min NSR är avgassystemet bytt till ett gianelli och denna bricka (se bild) är borttagen från insuget. Den toppar ändå bara lite mer än 130km/h... :( Vet ni om det är någon mer strypning som ska bort?

Det var den förra ägaren som tog bort insugsstrypningen så jag vet inte om han missade något mer... (man vet aldrig eftersom han monterade skivan som "vrider" avgasporten åt fel håll :kocko ) Den är vänd nu så den går mkt jämnare över registret iaf...

Någon kanske har haft en liknande bricka och vet om det är något mer som ska bort? :va Jag vill ju inte börja riva den nu på slutet av säsongen när man precis har fått kortet om det nu inte skulle vara något mer...

Bifogat

• strypning.jpg
    strypning.jpg
    29 KB · Visningar: 94
klingberg skrev:
Hej!

På min NSR är avgassystemet bytt till ett gianelli och denna bricka (se bild) är borttagen från insuget. Den toppar ändå bara lite mer än 130km/h... :( Vet ni om det är någon mer strypning som ska bort?

Det var den förra ägaren som tog bort insugsstrypningen så jag vet inte om han missade något mer... (man vet aldrig eftersom han monterade skivan som "vrider" avgasporten åt fel håll :kocko ) Den är vänd nu så den går mkt jämnare över registret iaf...

Någon kanske har haft en liknande bricka och vet om det är något mer som ska bort? :va Jag vill ju inte börja riva den nu på slutet av säsongen när man precis har fått kortet om det nu inte skulle vara något mer...

Det ska inte vara något annat, det borde inte va det iaf.
Men man vet aldrig.
Bra hoj du har! :tummenupp :D

solitude skrev:
Det ska inte vara något annat, det borde inte va det iaf.
Men man vet aldrig.

Okej, men vad kan det vara då för fel :confused:

Förresten, hur märker man lättast om lagren i motorn är slut? Min har gått ganska långt och vad jag vet så är dom aldrig bytta... Kan dom ha något med att den inte toppar mer att göra? Cylinder och kolv är precis inkörda.

solitude skrev:
Bra hoj du har! :tummenupp :D
Du med :tungan

Knackningar, tickningar, rassel, slammer eller dyl från moorn?

Ta ett kompprov är mitt tips. Är den ostrypt och avgasportarna står rätt till så är det med stor sannorlikhet kolven som spökar.

Jag har samma problem med min NS125F. Jag har nyligen tagit bort strypningen men toppfarten är inte ett en km snabbare. i af nästan.. toppar 130 ca nu.. gjorde den nästan innan också. förstår itne varför den inte har blivit starkare.
Kopplade in ATAC ventilen och togg bort strypningen i utblåset. kanske också har en strypningsbricka i insuget. inte kollat. men när jag maxar så har jag massor med mer gas att ge.. (vet inte om det har nån betydelse) men kan det vara så att den inte får tillräckligt med bränsle?.
OBS! ny cylinder och kolv. nyrenoverat vevparti och alla lager bytta. INKÖRD!

klingberg skrev:
Hej!

Sitter en strypning i kröken precis vid cylindern i form av en rund liten bricka

gammelfarfar skrev:
Sitter en strypning i kröken precis vid cylindern i form av en rund liten bricka

men den är borta.. men det är ingen skillad på toppfarten som sagt. den är bara mycket snabbare och axxar bättre.. borde ju varva ur 5an och 6an också ostrypt eller?

philsson skrev:
men den är borta.. men det är ingen skillad på toppfarten som sagt. den är bara mycket snabbare och axxar bättre.. borde ju varva ur 5an och 6an också ostrypt eller?

1. Jag svarade inte på din fråga

2. Ingen skillnad på toppfarten, bara mycket snabbare? :va :kocko

3. Varvar den inte ur nu eller?

gammelfarfar skrev:
1. Jag svarade inte på din fråga

2. Ingen skillnad på toppfarten, bara mycket snabbare? :va :kocko

3. Varvar den inte ur nu eller?

Alltså den orkar mycket mer på ett lägre varv.. det är den största skillnaden och bättre axx. men ingen högre toppfart och endå har jag en högre drevning nu. :S.. En sak bara jag la märke till är att jag han ha mindre än halvgas "det är max" sen kvittar det hur mycket mer jag ger så blir de ingen effektökning.. kvittar växel å allt. funderar skarpt på om de e nån skit i förgasaren som måste dän.. byta munstycke eller nåt. eh.. vet inte känns bara som den får för lite bränsle eftersom de inte gör nån skillnad från halvgas å uppåt. (varvar bara ur 4an)

jag skulle byta munstycke.. kör du max fart på halvgas så får den antagligen inte tillräckligt med bränsle på fullgas..

//Niklas

Nikel skrev:
jag skulle byta munstycke.. kör du max fart på halvgas så får den antagligen inte tillräckligt med bränsle på fullgas..

//Niklas

Har du nån aning om vad det är för originalmunstycke i förgasaren. Så kan jag kolla vad jag har nu. För det är väl det jag ska ha om jag har den ostrypt med originalsystemet?

e de inte en strypning vid insuget oxå..
vet en kompis som har dragit den säjjer han.. han kommer upp i över 160km/h :)

zippo skrev:
e de inte en strypning vid insuget oxå..
vet en kompis som har dragit den säjjer han.. han kommer upp i över 160km/h :)

ojboj.. har han en NS?.. trodde inte dom kunde gå så snabbt :P.. men jag får kolla efter sån skit.. har nyligen renoverat motorn för 6 papp så den borde ju prestera mer än 130 tycker man.

klingberg skrev:
Hej!

Har samma jävla problem me min.. eller den toppar typ 150-155 om jag ligger o pressar.. men den slutar varva vid ca 9.000 på 6:an.. o jag har ingen aning om vad de kan va för fel?! :va

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...