ypvs problem

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
jag märkte att högra ypvs ventilen inte hänger med, kopplingen mellan dom är antagligen kass, vem någon vart man kan köpa en koppling som "kopplar ihop ventilerna" ?
ventilerna går att snurra ganska lätt tycket jag, är det lönt att plocka av dom och kolla dom eller ska man chansa på att dom är okej?

Mascot motor i Nässjö kan fixa de flesta reservdelar till RD, ring och hör med dem.

Om jag vore du skulle jag plocka ur ventilerna och kolla. Det går ganska fort.

jag är just nu lite kluven och vet inte riktigt vad jag ska göra... Hojen är alltså en Yamaha RD 350 ypvs -84, som jag håller på att sätta ihop igen, efter lack osv. Den skall även få en annan bakdel och lite så, kommer bli fighterstuk.
Men nu till problemet.
jag tror tyvärr att inte bara kopplingen mellar ypvs ventilerna är kass, utan möjligtvis ventilerna också, och enligt mascot motor så ska delarna kosta ca 3500kr.
men jag har hela tiden funderat på att lämna hojen till Ebos i Malmö, och låta dom fixa vad som behövs, med ypvs, ev. kolvbyte osv, men framför allt att gå igenom motorn och se så att allt är okej och även att ombestycka förgasarna då jag har trimpipor och power reeds.
men nu är frågan, är det värt att göra detta på hojen, alltså lämna in och få den fixad, jag tror att med motor demontering, att dom kollar allt, ombestyckning, och ev. åtgärder av problem, kommer sluta på minst 5-6k.
värt det eller inte är ju en smaksak, men vad är alternativet om jag vill veta att allt är okej?

jag är just nu lite kluven och vet inte riktigt vad jag ska göra... Hojen är alltså en Yamaha RD 350 ypvs -84, som jag håller på att sätta ihop igen, efter lack osv. Den skall även få en annan bakdel och lite så, kommer bli fighterstuk.
Men nu till problemet.
jag tror tyvärr att inte bara kopplingen mellar ypvs ventilerna är kass, utan möjligtvis ventilerna också, och enligt mascot motor så ska delarna kosta ca 3500kr.
men jag har hela tiden funderat på att lämna hojen till Ebos i Malmö, och låta dom fixa vad som behövs, med ypvs, ev. kolvbyte osv, men framför allt att gå igenom motorn och se så att allt är okej och även att ombestycka förgasarna då jag har trimpipor och power reeds.
men nu är frågan, är det värt att göra detta på hojen, alltså lämna in och få den fixad, jag tror att med motor demontering, att dom kollar allt, ombestyckning, och ev. åtgärder av problem, kommer sluta på minst 5-6k.
värt det eller inte är ju en smaksak, men vad är alternativet om jag vill veta att allt är okej?

Kopplingen fanns i alla fall som orginaldel (Yamahacenter)för ett år sedan. http://www.ok-racing.info.se/ fixar ventilerna till bra pris:tummenupp OBS! för att åtgärda dom problem du nämner så räcker tyvärr inte 5-6tusen:näsblod

Last edited:
Ebay går det att tjäna stora pengar på, RD är vanligt och populärt utomlands. Har du kollat med fleninge mc-skrot? Jävla ockerpriser på vissa prylar, men ibland har man tur med dem... Och de har oftast vad man söker.

Ebay går det att tjäna stora pengar på, RD är vanligt och populärt utomlands. Har du kollat med fleninge mc-skrot? Jävla ockerpriser på vissa prylar, men ibland har man tur med dem... Och de har oftast vad man söker.

jag bor bara någon mil från fleninge, men dom har inte för tillfället. men som du säger så är dom riktigt dyra, plus att dom har oehört dålig service och är mycket otrevliga.

jag bor bara någon mil från fleninge, men dom har inte för tillfället. men som du säger så är dom riktigt dyra, plus att dom har oehört dålig service och är mycket otrevliga.

Ok, förstår. Men kolla Ebay då som sagt, där finns det mesta till det mesta.
Håller med dig, jag åker själv aldrig dit om jag inte måste... Drygare folk än de som jobbar där får man ju leta efter, och priserna är som om grejorna var nya. Usch.
Men som sagt, ibland har de grejer inne och då kan det vara mycket värt att kunna handla personligen och kolla in grejerna själv innan. Men som sagt, skitställe är vad det är.

Ok, förstår. Men kolla Ebay då som sagt, där finns det mesta till det mesta.
Håller med dig, jag åker själv aldrig dit om jag inte måste... Drygare folk än de som jobbar där får man ju leta efter, och priserna är som om grejorna var nya. Usch.
Men som sagt, ibland har de grejer inne och då kan det vara mycket värt att kunna handla personligen och kolla in grejerna själv innan. Men som sagt, skitställe är vad det är.

men du som kör rd350 :) hur går din? och vad har du gjort, kollat, bytat osv?

men du som kör rd350 :) hur går din? och vad har du gjort, kollat, bytat osv?

Jag har en 82:a, dvs modellen utan ypvs. Men jag kan ju alltid berätta lite ändå, även om vi har olika båge:)
När jag köpte hojen så var kopplingen sliten, så första åtgärd blev nya lameller och olja. Därefter ströp jag ner den till 25 kw (var bara 18 då) och körde som den var då ganska länge. Sen efter ett tag fick jag nåt skit i ena knasaren varpå den började läcka, och sen fick jag aldrig riktigt rätt på just den fuggen. Läckte den inte så baktände hojen och gick som en påse skit och vice versa. Slutade med att jag köpte två helt nya förgasare från addemoto, och tillsammans med det köpte jag även kolfiberreeds, öppna luftfilter, miniblinkers och lite annat smågodis. Senare tillkom även micron expansionskammare, och det är den utrustningen jag kör med nu. Utseendemässigt är hojen bara halvklar då jag jobbar på att klä alla kåpor i kolfiber och bara hunnit halvvägs med detta, och det ska även på ny blanksvart lack på tanken. Men det kommer förhoppningsvis innan sommaren:)

Din hoj då, vad är det gjort med den?

Din hoj då, vad är det gjort med den?

jag fick hojen sjukt billigt, har plockat ner hela, lackat motorn och ramen, och håller på att montera igen, håller på att fixa till bakdelen som ska på, sedan ska jag också köpa en toppkåpa och montera lägre än orginal, tycker det blir snyggare. den ska sen få gul lack tror jag. sen är det motorn som ska fixas som sagt. ev, lämna till ok racing, om dom är att rekomendera? lägger upp en bild på hur jag vill ha den till slut.

Bifogat

• rd350..jpg
    rd350..jpg
    77.5 KB · Visningar: 68
jag fick hojen sjukt billigt, har plockat ner hela, lackat motorn och ramen, och håller på att montera igen, håller på att fixa till bakdelen som ska på, sedan ska jag också köpa en toppkåpa och montera lägre än orginal, tycker det blir snyggare. den ska sen få gul lack tror jag. sen är det motorn som ska fixas som sagt. ev, lämna till ok racing, om dom är att rekomendera? lägger upp en bild på hur jag vill ha den till slut.

Förstår. Den där färgsättningen är ju klassisk, kör på!
Vet dock tyvär inget om den firman, det får du fråga någon annan om. Lycka till!:)

Nu har inte jag gjort allt detta själv eftersom det inte har behövts, men det är absolut något jag kan tänka mig att få gjort i framtiden.

Det går fint att renovera ventilerna, men det krävs en skicklig aluminiumsvetsare och en svarv/fräs. Fräs klarar man väl sig utan men det är enklare och blir betydligt bättre resultat än att fila för hand.
Ventilerna blir som nya efteråt! I alla fall "lagringsytorna" och stället där den lilla mittkopplingen greppar tag. Jag tror inte den konkava delen av ventilerna slits nämnvärt faktiskt.

Bussningar kan man också tillverka med en svarv, man kan göra dem i mässing så håller det OK. (fast det blir inte lika starkt som original då) Man kan med fördel svarva den bussningen allra längst åt höger en aning mindre där den skall presspassas in i sin hållare, bara några hundradelar mindre så att den går att få i/ur lätt. Man kan låsa den med värmetålig packningssilikon om det blir för slappt. (Finns på Biltema, en vinröd tub var det senast jag kollade, vilket dock var runt nyår 07/08. ;))

Mittkopplingen går också ofta att renovera, själv fick jag slipa ner varje halva en bit för att få bättre kläm om ventilerna - ventilerna som jag förövrigt också filade på (bara där de är frästa som ett spår för kopplingen) eftersom ytorna var rätt slitna. Men var noga med att ventilerna står likadant när du drar åt kopplingen så inte ena ställer sig högre än den andra.

Förövrigt så är det ett jävla ockerpris på nya ventiler. Helt ofattbart hur dyrt det är, delarna är gjutna och svarvade med hjälp av en CNC svarv, och där finns mer eller mindre fyra bronsbussningar, fyra små stift, och en lång bult i varje. Jag undrar verkligen vad för überraketforskningsteknologi som gömmer sig i dessa ventiler, själv har jag då inte hittat något utöver det vanliga. Så varför det extrema, alltså det EXTREMA, överpriset?? :näsblod Eller jag vet faktiskt svaret, det är enkelt. Det är så dyrt för att Yamaha KAN ta det priset.
För en MINDRE summa pengar kan man få smidda ventiler ur mycket finare aluminium, med mycket bättre passform än Yamaha original, tillverkade av nissarna hos Two Stroke Shop.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back