Nu har inte jag gjort allt detta själv eftersom det inte har behövts, men det är absolut något jag kan tänka mig att få gjort i framtiden.
Det går fint att renovera ventilerna, men det krävs en skicklig aluminiumsvetsare och en svarv/fräs. Fräs klarar man väl sig utan men det är enklare och blir betydligt bättre resultat än att fila för hand.
Ventilerna blir som nya efteråt! I alla fall "lagringsytorna" och stället där den lilla mittkopplingen greppar tag. Jag tror inte den konkava delen av ventilerna slits nämnvärt faktiskt.
Bussningar kan man också tillverka med en svarv, man kan göra dem i mässing så håller det OK. (fast det blir inte lika starkt som original då) Man kan med fördel svarva den bussningen allra längst åt höger en aning mindre där den skall presspassas in i sin hållare, bara några hundradelar mindre så att den går att få i/ur lätt. Man kan låsa den med värmetålig packningssilikon om det blir för slappt. (Finns på Biltema, en vinröd tub var det senast jag kollade, vilket dock var runt nyår 07/08.

)
Mittkopplingen går också ofta att renovera, själv fick jag slipa ner varje halva en bit för att få bättre kläm om ventilerna - ventilerna som jag förövrigt också filade på (bara där de är frästa som ett spår för kopplingen) eftersom ytorna var rätt slitna. Men var noga med att ventilerna står likadant när du drar åt kopplingen så inte ena ställer sig högre än den andra.
Förövrigt så är det ett jävla ockerpris på nya ventiler. Helt ofattbart hur dyrt det är, delarna är gjutna och svarvade med hjälp av en CNC svarv, och där finns mer eller mindre fyra bronsbussningar, fyra små stift, och en lång bult i varje. Jag undrar verkligen vad för überraketforskningsteknologi som gömmer sig i dessa ventiler, själv har jag då inte hittat något utöver det vanliga. Så varför det extrema, alltså det EXTREMA, överpriset??

Eller jag vet faktiskt svaret, det är enkelt. Det är så dyrt för att Yamaha KAN ta det priset.
För en MINDRE summa pengar kan man få smidda ventiler ur mycket finare aluminium, med mycket bättre passform än Yamaha original, tillverkade av nissarna hos Two Stroke Shop.