YPVS motor problem

jombo

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Hoj
yamaha rd 350
Jag har en RD350 LCII YPVS från 1983. Motorn är renoverad med nya kolvar, omborrade/honade cylindrar och renoverad YPVS-ventil. Mitt problem är att YPVS-motorn inte fungerar som den ska.
När man slår på tändningen så ska motorn göra ett ”slag” åt ena hållet, vända och göra ett ”slag” tillbaka till utgångsläget. YPVS-motorn på min hoj gör bara det första slaget och står därefter i första ändläget och hackar…
Jag har plockat isär YPVS-motorn för att kontrollera dess funktion. Om man sätter ström till den så snurrar den som den ska.
Enligt ”Haynes Workshop Manual” så ska själva elmotorn monteras så att man får samma resistans (7,5 KΩ ±30 %) över tre olika kretsar. Detta har vi testat men det har vi INTE i vår YPVS-motor. Enligt MC-proffsen i Hägersten så ska dock detta inte spela någon roll, men man undrar ju…
Min teori är att YPVS-motorn, som ju är en likströmsmotor, ”polvänds” vid ett visst läge för att börja gå åt andra hållet, men att detta av någon anledning inte sker. Som jag ser det så bör problemet antingen ligga i att resistansen, enligt ovan, skickar ”fel signaler” till YPVS-systemets kontrollbox eller också att själva kontrollboxen inte funkar som den ska.
Som ni märker så behöver jag hjälp. Kan någon ge mig lösningen?

Troligast styrboxen, :( hade liknande fel på min

De här har ganska många delar men verkar inte ha just de bitarna
Jag har låst min DT i öppet läge och den är fullt körbar med trevligt ketchup-register

Spinnin Wheel verkar ha YPVS-motorer i alla fall. Styrbox är nog värre. Om man inte hittar en begagnad på t.ex. Ebay får man antagligen köpa en nytillverkad eftermarknadsvariant för X tusenlappar.

De här har ganska många delar men verkar inte ha just de bitarna
Jag har låst min DT i öppet läge och den är fullt körbar med trevligt ketchup-register
Pga sliten? Isf kan du dra på krympslang på "nockarna".

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti