Youtube-fest - posta det bästa ifrån Youtube (Mc-relaterat)

Been there, done that alltså.
Snyggt!

Jag har någon bild från Stelvio också.
Brukar försöka ta de överbefolkade passen på nätterna...
Jag försökte 2019 i början av maj men då hade inte vägen öppnat.
2022 gick det bättre, slutet av augusti.
Upp gick bra. Efter några sköna omkörningar på nervägen så gick bromspedalen i botten. Vilket sänkte tempot. När skivan svalnat funkade bromsen som vanligt. Det finns en lärdom där.

IMG_3589.jpeg

Jag tycker att Stelvio är mycket överskattat, både som pass och som ”utmaning”.

Det finns mycket trevligare, tex dessa

Och ungefär 500 ytterligare… :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag tycker att Stelvio är mycket överskattat, både som pass och som ”utmaning”.

Det finns mycket trevligare, tex dessa

Och ungefär 500 ytterligare… :)

För en som aldrig varit på dom där vägarna, hur snäva är kurvorna? Är dom som kurvorna i "passet" mellan Liden och Åsen?

För en som aldrig varit på dom där vägarna, hur snäva är kurvorna? Är dom som kurvorna i "passet" mellan Liden och Åsen?

Har du kört Trollstigen eller Geiranger så har du något att jämföra med. Kan inte påminna mig något svenskt pass då vi inte har dessa vägar/branta berg. Möjligen om det finns någon asfaltsväg upp vid sidan av en slalombacke men det är ju sällan det är så brant att man behöver kurva så hårt.

Kombinationen av höjdskillnad mellan kurvorna, trafikintensiteten och vyerna är grejen. Sedan upplever jag att alppass oavsett om de är i Österrike, Slovenien, Italien, Schweiz eller Frankrike är att de är belägna där det var möjligt att komma över, terrängen runtom är betydligt värre.

Just, nu kom jag på ett annat ”pass” eller vägavsnitt som är sjukt trevligt: Norge (!), strax norr om Gardasjön.

Snyggt räddat.

I omgångar, faktiskt.
Höll på att fronta med en cyklist idag.

Hon behövde hela vägen då det förmodligen blänkte i mobilen medan hon scrollade. Inte så kul i min vänsterböj och fort gick den också, elhojen. Jag hade typ 40.

Mellan Matvik och Vettekulla, för den som känner till kustbandet, Karlshamn.

Har du kört Trollstigen eller Geiranger så har du något att jämföra med. Kan inte påminna mig något svenskt pass då vi inte har dessa vägar/branta berg. Möjligen om det finns någon asfaltsväg upp vid sidan av en slalombacke men det är ju sällan det är så brant att man behöver kurva så hårt.

Kombinationen av höjdskillnad mellan kurvorna, trafikintensiteten och vyerna är grejen. Sedan upplever jag att alppass oavsett om de är i Österrike, Slovenien, Italien, Schweiz eller Frankrike är att de är belägna där det var möjligt att komma över, terrängen runtom är betydligt värre.

Just, nu kom jag på ett annat ”pass” eller vägavsnitt som är sjukt trevligt: Norge (!), strax norr om Gardasjön.

Nä har tänkt mig till Norge nån gång men det gäller att få tiden att räcka till, eller kanske snarare bestämma sig och planera och avsätta tid. Det kurvigast och brantaste jag kört är nog grusvägen mellan Liden och Åsen på väg mot Holm.

Nä har tänkt mig till Norge nån gång men det gäller att få tiden att räcka till, eller kanske snarare bestämma sig och planera och avsätta tid. Det kurvigast och brantaste jag kört är nog grusvägen mellan Liden och Åsen på väg mot Holm.
Ja den har jag kört. Det brukar finnas ganska fräna grusvägar i vindkraftsparkerna också, men det är något helt annat att köra alpvägar.

Här åtta minuter soft körning från Umbrail pass (från Val Mustair upp till Stelvios baksida). Sen kväll så ingen trafik, men du får en uppfattning. Har kört den några gånger både upp och ned tidigare med bil, varav en gång sent en kväll ned bakom några killar som åkte longboard... i 90 knyck.

Men här kör jag GSA-n. Inga varvorgier utan bara lugn alpkörning.

Enda "motsvarande" jag känner till här i södra Sverige är
1755598747421.png
Ebbemåla Bruk! :)

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...