Yoshimura GSX1230R Projekt

Spla roll vad man kan köpa mycket häftigare att du gjort ditt själv iallafall den delen du gjort själv då:)

Helt riktigt. Inte en chans att jag byter bort mitt egenhändigt tillverkade avgas. Däremot lutar det eventuellt emot att köpa ett sånt där system till Kawasakin. Skulle vara sjukt grymt. :tummenupp

Sen måste jag ge ett stort tack och den fetaste tummenupp som finns till Debben Performance som skickade mina kolvringar till Sverige och till min dörr på inte mindre än tre dagar. Det kallar jag service! Passade på att få en riktig instruktion av Micke på motorslipen hur oljeringarna skulle installeras så nästa vecka blir det jävligt hårdrock med en massa körning (förhoppningsvis)!
 
Cylindern skulle bli klar nu idag men jag får plocka upp den imorn eftersom jag jobbar eftermiddag (avresa 12:30, hemma 22:30, kul...).

Slänger väl upp lite bilder imorgonkväll när jag skruvar ihop skrotet. Denna gång ska allt göras rätt. :näsblod

Får även se när min kola-framskärm dyker upp. Mindre huvudmunstycken till förgasarna skulle jag nog få på torsdag. Då blir det förhoppningsvis provkörning igen.
 
Nu har jag med assistans från min käre bror och far lyckats få på cylindern igen med ringarna installerade på rätt sätt. Känns på nått sätt som att det är bättre sug / tätar bättre när man drar runt motorn.

Blir att fixa packningen och smälla på toppen senare i afton. Då ska jag kolla att squishet hamnade rätt (vilket det borde) sen blir det slutmontering och troligtvis en snabb provtur imorn efter jobbet för att se att allt lirar som det ska.

Efter det ska jag ta itu med inställningarna på framgaffeln och bakdämparna. Mailade Dan Kyle på Kyle Racing och frågade om det var bytt fjärar och om han hade någon idé om vad "nervösheten" kunde bero på. Han sa att han inte kom ihåg på rak arm om fjädrarna byttes men sa också att moderna sporthojar i regel har hårdare fjädrar än t.ex. en sport-tourer i sina gafflar. Med andra ord tyckte inte han att det skulle behövas utan tyckte att jag skulle justera in hänget och allt sånt där först och sen prova ordentligt.

Hursomhelst så känns äntligen som att bygget är på rätt spår igen. :)
 
Last edited:
Nu har jag med assistans från min käre bror och far lyckats få på cylindern igen med ringarna installerade på rätt sätt. Känns på nått sätt som att det är bättre sug / tätar bättre när man drar runt motorn.

Blir att fixa packningen och smälla på toppen senare i afton. Då ska jag kolla att squishet hamnade rätt (vilket det borde) sen blir det slutmontering och troligtvis en snabb provtur imorn efter jobbet för att se att allt lirar som det ska.

Efter det ska jag ta itu med inställningarna på framgaffeln och bakdämparna. Mailade Dan Kyle på Kyle Racing och frågade om det var bytt fjärar och om han hade någon idé om vad "nervösheten" kunde bero på. Han sa att han inte kom ihåg på rak arm om fjädrarna byttes men sa också att moderna sporthojar i regel har hårdare fjädrar än t.ex. en sport-tourer i sina gafflar. Med andra ord tyckte inte han att det skulle behövas utan tyckte att jag skulle justera in hänget och allt sånt där först och sen prova ordentligt.

Hursomhelst så känns äntligen som att bygget är på rätt spår igen. :)
:tummenupp

Alltid kul att läsa =)
Lycka till ikväll
 
Jäklar så nöjd jag känner mig med dagen nu! Inte nog med att jag pysslat ihop min egen hoj utan jag har även reparerat bromsoken på Kawasakin så att den går att köra här framöver. Tänkte ta mig en tur på den men då sprutade det soppa från förgasarna - en trasig oring vid t-stycket mellan förgasarna var boven i dramat.

Nåja, ska se om att köpa en brygga med Keihin CR smoothbores nu i slutet av månaden så då kommer man förhoppningsvis undan den skiten.

Nog om Kawasakin dock.

Som sagt så tog jag hjälp av min far och min bror för att få på cylindern och göra allt rätt denna gång. Som kolvringskompressorer använde vi stålband som man normalt sett spänner ihop trälådor med. Gjorde fina öglor av sånt och nöp ihop med fingrarna. Fungerade kalas och cylindern var på utan större problem. :)

DSC_0004-53.jpg


Det nydeckade blocket ser också bra ut i förhållande till kolvtoppen. Borde skilja en halv millimeter nu...

DSC_0003-62.jpg


Sen blev det en snabb tur ner till farsans jobb och låna några liter argon och syrgas för att glödga packningen. Blev viss skillnad i packningens mjukhet nu jämfört med tidigare när jag hade en liten handhållen blåslampa. Eldade packningen orange och sen slängdes den i ett vattenbad. Mjuk och fin blev den! :tummenupp

Efter det bultade jag på toppen och drog alla dragstänger till moment + lite till, cirkus 45Nm.

DSC_0007-46.jpg


Få se då om squishet stämmer... :näsblod

DSC_0009-27.jpg


Kan nog inte bli bättre! :tummenupp

Måttet där var på insugssidan men jag tog även ett mått på avgassidan och drog ett snitt på det, 0.98mm blev det. Muchos bra!

Sen hade jag ju även fått lite roliga saker i posten häromdan. En stycken kolaframskärm och två stycken RamAir luftfilter.

DSC_0006-44.jpg


DSC_0012-31.jpg


(fuggarna bara där för att se hur pass mycket plats filtrena tog upp).

Nu väntar jag bara på mina 140's huvudmunstycken till förgasarna som förhoppningsvis bör dyka upp imorn, sen blir det att skruva ihop allt och göra en provstart och troligtvis också ta en kort provtur.

Är gudarna goda denna gång så ska allt vara tätt och fungera felfritt.
 
Porrig framskärm, En sån skulle jag kunna ha på min " roligacykel"

Kostar fläsk eller??


Vad trevligt det ser ut på bilderna när allt är så rent å fint:yoparty
 
Porrig framskärm, En sån skulle jag kunna ha på min " roligacykel"

Kostar fläsk eller??


Vad trevligt det ser ut på bilderna när allt är så rent å fint:yoparty

Jag tyckte den var riktigt billig för sina £130 med frakt (typ 1380kr). Visst är kolfibern lite finmaskig/tunn men kvalitén och passformen är inget att snacka om. Mycket fin för pengarna!

http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorcycle/Bodywork/Carbon_Bodywork/1804

Bara gå in där och fylla i din hoj i sökfältet uppe till vänster så kommer alla kolfibergrejjer som finns till den upp. :tummenupp

Får hoppas att den håller sig ren och fin också. Drog ihop den utan packningsklet den här gången för det ska ju egentligen inte behövas för att hålla tätt, speciellt då jag inte har någon olja som går genom blocket mer än i kamkedjetunneln.

Får se hur det går imorn. :)
 
Hämtade munstycken till förgasarna efter jobbet och skruvade ihop det sista. Men då kom jag på att batteriet förmodligen dragit ut sig. 9.1V visade multimetern.

Stoppar i laddaren under natten sen blir det provstart imorn. :tummenupp
 
Blev faktiskt provstart redan nu ikväll. Åkte på bio med ett gäng kompisar och när jag kom hem visade multimetern 12.78V så jag var mer eller mindre tvungen att provstarta. Två pump med gasen och två tryck på nyckeln så hoppade hojen igång på ett ögonblick på alla fyra cylindrar. Tror aldrig att den gått så fint. :)

Varmkörde i en par minuter och kollade efter läckage men hittade inget. Plockade bort ett tändstift (på fyran) och tog en titt ner i hålet och kolvtoppen var torr och fin jämfört med tidigare när den var fullsmetad i olja.

Imorn efter jobbet blir det att ta en provtur för att se om den håller tätt under last också.

Fingers crossed. :näsblod
 
Blev faktiskt provstart redan nu ikväll. Två pump med gasen och två tryck på nyckeln så hoppade hojen igång på ett ögonblick på alla fyra cylindrar. Tror aldrig att den gått så fint. :)

Varmkörde i en par minuter och kollade efter läckage men hittade inget. Plockade bort ett tändstift (på fyran) och tog en titt ner i hålet och kolvtoppen var torr och fin jämfört med tidigare när den var fullsmetad i olja.

Grattis :tummenupp

nyckeln :confused::va
 
Kan bara säga att jag hoppas på det bästa! :tummenupp

Har inte riktigt fattat hur otroligt porrig din motor fören dina senaste bilder, helt sjukt så snyggt! :näsblod
 
Blev faktiskt provstart redan nu ikväll. Åkte på bio med ett gäng kompisar och när jag kom hem visade multimetern 12.78V så jag var mer eller mindre tvungen att provstarta. Två pump med gasen och två tryck på nyckeln så hoppade hojen igång på ett ögonblick på alla fyra cylindrar. Tror aldrig att den gått så fint. :)

Varmkörde i en par minuter och kollade efter läckage men hittade inget. Plockade bort ett tändstift (på fyran) och tog en titt ner i hålet och kolvtoppen var torr och fin jämfört med tidigare när den var fullsmetad i olja.

Imorn efter jobbet blir det att ta en provtur för att se om den håller tätt under last också.

Fingers crossed. :näsblod

Fjärrstart är kul, man kan skrämma allt från småbarn till gamla kärringar med det....:yoparty:tummenupp
 
nå? hur går den? :D . Den är riktigt ball. måste kika på den live nån gång =)

//Robert
 
Back
Top