Yoshimura GSX1230R Projekt

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Är lite drygt 20mm offset som behövs på framdrevet. Detta kan lösas rätt enkelt med ett 20mm offsettat framdrev men då finns risken att ramrören är i vägen istället. Rätt tight där mellan. Alternativet är således att svarva av ryckutjämnaren ca 5-8mm och på så sätt tjäna en hel del utrymme och inte behöva köpa ett allt för dyrt offsetdrev.

:D

Men se till att du har bakhjulet i linje med framhjulet när du håller på
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Den idén på bakdel skall du hålla hårt i, ser förbannat coolt ut. :tummenupp
Påminner om en annan liknande gammal sukka som byggdes om med en liknande ihopkortad bakdel. Blir detta bygge hälften så fränt som det förra du och din far pysslade med kommer det bli förbannat bra.
Ös på nu, går själv i skruvartankar. Vill fighta till min gamla ZX7:a, men det finns det så många som har synpunkter på... Men det skiter vi i.
Sorry för spammet.

Kör hårt nu och upp med bilder när det händer ngt är alltid kul att läsa dina trådar.

//RND

Haha, OK! :D

Jag ska definitivt ha bakdelen I åtanke, ser rätt brutalt ut med långsving och kort kuts.

En annan variant jag funderat på är denna (en engelsmans hoj).

02Jan09magneto3.jpg


Kortad bakdel, passagerarhandtaget borta. Ser också rätt tuff ut eller hur? :tummenupp

Ska se om jag hinner få något vettigt gjort på hojen i helgen, risk för att det blir mycket snickrande istället för meckande, inte för att det finns nåt att mecka med. Ramen är ju tom.

Har lite olika förslag på stötdämparinfästning bak som jag ska se över, ska även plocka bort Öhlinaren från gammelsvingen se över den. Skitig utav H-e och eventuellt i behov av reparation.

Men se till att du har bakhjulet i linje med framhjulet när du håller på

Ska bli! Såg till att bakhjulet linjerade i alla fall till 99% när jag gjorde lite snabba mätövningar. Å andra sidan blir det inte mycket det felar på, svingen kan bara röra sig 1mm år vardera sida vilket i princip är försumbart.

Blir ju givetvis att göra exakta mätningar då allt sitter där det ska och när svingarmsförlängningarna är svetsade. Mer i 'mock-up' stadiet nu för att se vars allt är på ett ungefär. :)

Ska jaga rätt på lite aluminium också för att göra en förstyvning till svingen.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blev att pilla med diverse små, men betydande grejjer ikväll.

Först och främst så började jag med att försöka måtta in fotpinnarna på ett vettigt sätt. Lyckades hitta en väldigt bekväm position för foten att vila på och det var gott om plats för bromscylinder och svingen att gå fritt på baksidan. Ska bara ordna ett finare mock-up fäste och göra samma operation på vänstersidan.

DSC_0004-40.jpg


Efter det började jag fundera på hur fasen man skulle ha gjort med bakändan på hojen. GSXR-plasten jag lekte med igår skulle ju se roligt och busigt ut, men jag vill som ändå försöka behålla originallooken (men med en twist), precis som på bilden ovan. Gillar verkligen stuket killen har på den (Strangewayz på Oldschoolsuzuki.info).

Fram med såg och kniv...

DSC_0005-28.jpg


Lite blod och svett senare så hade jag en 50mm kortare bakdel.

DSC_0013-21.jpg


DSC_0011-1.jpg


Vad tycks? :)

Lite småfix med plasten och nya fästen under sadeln så är allt kalas. Bara tryckt på sadeln lite lätt för att se på ett ungefär vars jag är.

Ska ringa upp en bekant imorn och fråga om en FJ1100 spoiler (samma som vi satte på farsans XJR) som jag ska ha på hojen.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blev bara lite småjobb gjort idag. Måttat ut där jag vill ha fotpinnarna och börjat skissa på lite fästen. Tömt motorn på olja och smällt in några träknubbar under ramrören så hojen inte tippar framåt, och sist men inte minst monterat på framgaffeln lite löst.

Då jag väl tömt den på olja så passade jag på att ta mig en titt på startkopplingen och visst är det lite synligt slitage på den...

DSC_0014.jpg


(bulan vid hålet)

Metallkulorna som sitter där inne agerar ryckutjämnare eller vad man ska säga till korgen och dom har börjat krypa under metallen. Känt fel på GSX:arna, farsans hade samma problem på 80-talet och då fick han byta. Som tur är har han kvar alla verktyg sen han bytte.

Så här såg det ut med gaffeln lite lätt fastmonterad och droppad ca 35mm i nedre kronan. Ser ut att behöva i alla fall en 80 millimeters förlängningshylsa till gaffelbenen. Osäker på hur det blir med kronorna dock. Rätt stor skillnad på försprånget på Busagaffeln motför original dessvärre (inte kunnat mäta bra tidigare).

DSC_0024-1.jpg


35mm original mot 27mm på Busan. Kan låta lite men det är drygt 20% skillnad och det gör rätt mycket.

DSC_0029.jpg


Ska höra efter hur taggad mannen med fräsen kan tänkas vara att tillverka en uppsättning nya kronor med rätt försprång.

Lyckades inte få tag i FJ1100-spoilern idag, ska försöka igen imorn. Tror det kan se jäkligt porrigt ut. :tummenupp
 
Last edited:

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
När man kollar in sånna här trådar så börjar man bli sugen på att bygga om hojen. Grymt ser det ut att bli!
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Så snyggt med usd´n:tummenupp Är orginallacken så bra som den ser ut? Jag tycker att den är skitsnygg i den färgsättningen, skulle nog behålla den så om lacken är fin.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
När man kollar in sånna här trådar så börjar man bli sugen på att bygga om hojen. Grymt ser det ut att bli!

Do it! :tummenupp

Så snyggt med usd´n:tummenupp Är orginallacken så bra som den ser ut? Jag tycker att den är skitsnygg i den färgsättningen, skulle nog behålla den så om lacken är fin.

Den är ju dessvärre inte lika bra som den ser ut på kort. Av nån anledning så får korten hojen att se blank och fin ut, men sanningen är att den är matt och sträv samt att klarlacken släpper från tanken kring det rödlackerade fältet på sidan. Ser rent ut sagt förjävligt ut.

Men i övrigt är väl lacken i OK skick, polertrissa och lite svett så kan den nog se ganska fin ut. Kommer dock att lackera om den, vilka färger har jag inte riktigt bestämt än men troligtvis nån gammal Yoshimura-racefärg. Ramen blir med största sannolikhet sidensvart eller antracitgrå.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
denna har grym potential.
kollar man stuket nu så magkåpan, runt lyse och clipon styre? ser så låg ut fram så de skulle passa till stuket.. funderat på de ens?
tycker verkligen lacken skulle sparas.. men vad du än gör så blir de säkert
supernice :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
denna har grym potential.
kollar man stuket nu så magkåpan, runt lyse och clipon styre? ser så låg ut fram så de skulle passa till stuket.. funderat på de ens?
tycker verkligen lacken skulle sparas.. men vad du än gör så blir de säkert
supernice :tummenupp

Tanken slog mig faktiskt igår när jag satte på gaffeln, "Fan, skulle vara tufft med clip-ons...". Kan nog se jäkligt brutalt ut. Däremot är det ju en fråga om körställning och ergonomi. Lyse blir nog från en MT-03, passar förjäkligt bra mot formen på tanken. Annars har jag haft tankarna på ett rakt drag-bar styre. Blir mer upprätt än ett clip-on men ändå mindre sittande än ett fatbar.

Å andra sidan gillar jag framåtlutad körställning, väldigt bekvämt när det kurvar lite.

Lacken kanske blir kvar beroende på hur ekonomin ser ut, men det lutar mot nytt färgschema, troligtvis nån off-white med ett blått fält över tanken och röd stripe.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kul med väldokumenterade byggen!

Som man brukar säga på forum, "Den här tråden är värdelös utan bilder!". Det är speciellt sant när man håller på att bygga något. :)

Hade en liten session ikväll tillsammans med farsan och 2taktarn här på SH ute i garaget. Blev en hel del snackande och mätande. Försprånget på gaffeln är inte så illa som jag först trodde efter lite mätningar. Definitivt inom marginalerna för vad som är säkert att köra på gata med.

Tog oss även en funderare på det där med dubbla dämpare bak och dra avgasröret genom svingen och upp under kutsen. Vi gillade alla idén men samtidigt så blir det en jäkla massa jobb och pengar i onödan. Ett annat projekt kanske. Blir ju inte sista hojen man pillar med...

Ska försöka svarva förlängninghylsorna till framgaffeln i veckan så jag kan måtta in hur jag vill ha övrekronan. Ska även se över lite lager för styrstolpen så jag slipper svarva en ny.
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
:tummenupp Ser riktigt snyggt ut. Men behöver du verkligen förlänga framgaffeln? Det är coolt med långa & låga byggen... :yoparty
Ett tips om man vill behålla lacken då klarlacken börjat släppa, är att polera bort den för att sen lägga ett nytt lager klarlack. Tycker, som ngn tidigare nämnde, att den skulle bli riktigt snygg med originallacken. Just den färgsättningen på de cyklarna är riktigt, riktigt snygg. :)

Kul att kolla in dina bilder här på framstegen och om ide´er. Ska med intresse följas! Lycka till med bygget! :tummenupp
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
:tummenupp Tycker, som ngn tidigare nämnde, att den skulle bli riktigt snygg med originallacken. Just den färgsättningen på de cyklarna är riktigt, riktigt snygg. :)

:tummenupp

Den blå-vita lacken som återfinns på de Amerikanska 1150E är nog bland det snyggaste färgsättning man kan tänka sig :) men smaken är ju som:arsele
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
:tummenupp Ser riktigt snyggt ut. Men behöver du verkligen förlänga framgaffeln? Det är coolt med långa & låga byggen... :yoparty
Ett tips om man vill behålla lacken då klarlacken börjat släppa, är att polera bort den för att sen lägga ett nytt lager klarlack. Tycker, som ngn tidigare nämnde, att den skulle bli riktigt snygg med originallacken. Just den färgsättningen på de cyklarna är riktigt, riktigt snygg. :)

Kul att kolla in dina bilder här på framstegen och om ide´er. Ska med intresse följas! Lycka till med bygget! :tummenupp

Behöver och behöver. Skulle ju kunna behålla längden men det blir lite problem med markfrigång, och förlänger jag inte får jag köra riktigt "slammed-down"-stuk, vilket ger ytterligare problem med markfrigång, byggs ju framförallt för att vara en street-hoj så den ska gå att köra till 110%. :)

Behåller jag vinkeln på svingen ungefär som den är nu (som jag vill ha den) fast droppar gaffeln till höjden den ska vara så kommer jag få ett väldigt kort försprång på framgaffeln och den skulle troligtvis bli ganska nervös i framändan. Samtidigt kan jag få problem med grenrör och bukspoilern som ska på.

Blir förmodligen ny lack på hojen, även fast jag gillar färgsättningen så är den i rätt trist skick, blek och missfärgad. Lika mycket jobb att få lacken fräsch som det är att lägga på en ny. Hojen kommer förmodligen då också att vara vit men med svart ram.

Hoppas få nåt vettigt gjort i veckan. Ska försöka få loss styrstolpen på GSX-kronan och sätta den på busa-kronan. Ser inte ut som att det ska vara några problem. Ska också upp med svingen i fräsen lite samt ta upp hålet för stötdämparen så att den rymms.

Den blå-vita lacken som återfinns på de Amerikanska 1150E är nog bland det snyggaste färgsättning man kan tänka sig :) men smaken är ju som:arsele

Det håller jag däremot med om. Riktigt snygg. :tummenupp
 
Last edited:

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Hoppas få nåt vettigt gjort i veckan. Ska försöka få loss styrstolpen på GSX-kronan och sätta den på busa-kronan. Ser inte ut som att det ska vara några problem.

Fast det är ju lite synd att ersätta en styraxel i alu till stål
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fast det är ju lite synd att ersätta en styraxel i alu till stål

Ja, det är ju det, men det blir lite problem med lager annars. :död

Axeln på busagaffeln är 30mm både vid övre och nedre lagerläget, förmodligen anpassat för just hur stor, tung Busan är. Det nedre lagret har jag ju redan (32005X heter det vill jag minnas) från GSX-gaffeln, men det övre blir det problem med eftersom det inte är ett standardmått. Skulle behöva ett lager med 30mm inner diameter, 47mm ytter, men standard är 25mm innerdiameter.

Ska se om jag lyckas få lös axeln ur busakronan imorn. Farsgubben ska ta med sig lite gasol för att värma. GSX-kronan får jag nog borra i då det sitter ett lås-stift inslaget som håller fast axeltappen.
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top