Yoshimura GSX1230R Projekt

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Snyggt att nån bygger på en gammal klassiker, stuket kommer och bli helt rätt.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
roligt att se nån som vet vad han gör :yoparty
kommer att bli grym.

Vet vad han gör? Hahaha, överskatta inte mina förmågor. :D

Grymt blir det nog i slutändan dock! :tummenupp

Riktigt trevlig tråd. Detta ska följas noga! :tummenupp

Ska börja arbetas på riktigt snart. Säsongen börjar bära mot sitt slut här uppe i norr (September månad ut för min del) så då blir det att riva hojen och börja jobba på riktigt.

Snyggt att nån bygger på en gammal klassiker, stuket kommer och bli helt rätt.

Man måste ju bevara (och förädla) gamla godingar. Finns en oerhörd maskinpotential i hojen. Går att plocka ut väldigt mycket effekt. Sen ser ju hojen ut som en hoj ska. Motor, ram, fälgar och tank. Inget krusidull. :)

Köpte förövrigt nya förgasare idag. Blev en uppsättning CV36 semi-flatslides från en GSXR1100 från -90. Har haft en jävla massa problem med mina när det blir låg bränslenivå i tanken (hostar, spottar och dör efter ett tag). Eftersom jag saknade tålamod att riva ner originalgasarna i molekyler och ultraljudstvätta allt vilket tar en hel vinter i princip, så bestämde jag mig helt enkelt för att köpa en ny brygga.

2300kr med frakt är i sammanhanget lite med tanke på att det är bra förgasare som bättre än mina nuvarande samt ger en liten prestandaökning. Skulle jag ha köpt en ny brygga eller lite värre gasare (RS36:eek:r) så skulle det ha kostat 2-4ggr så mycket.

Och det vackra är: bara bestycka om och skruva på, sen är det bara att gasa! :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Inga förgasare idag heller, dyker väl upp imorn då får jag hoppas. Trist att det är kanonväder ute och jag har en hoj som inte fungerar i garaget...

Men lite positivt kom ändå i posten. Hade köpt nya fotpinnar till min hoj och en bromsvätskekopp åt farsans. Köpte av en thailändsk filur för väldigt små pengar (fotpinnar £25 och koppen £13, allt i fräst aluminium och eloxerat). Visade sig vara riktigt fina saker. Fotpinnarna är Yoshimura-kloner och ser väldigt trevliga ut, samma färg på eloxeringen (nästan) som busagaffeln jag ska montera på hojen. Lite småskavanker och så men vafan, kostade ju en knapp tiondel av vad ett par riktiga kostar och dom ser helt OK ut. Koppen såg också riktigt bra ut tycker jag.

Döm själva, värt £50 med frakt?

DSC_0001-2.jpg


DSC_0004-1.jpg


DSC_0007-2.jpg


Det tycker jag. :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ser ju skitnice ut för de pengarna!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Trevligt att det är flera som gillar gsx1100ef, väntar med spänning på det färdiga resultatet.
Lycka till!!

Kul att nån annan kör samma hoj också! :tummenupp

Ser ju skitnice ut för de pengarna!

Jodå. Lite småskavanker och så men som sagt; dom kostade ju inget...

Ska försöka få lite vettigt gjort i veckan med svingen. Försänka lagerlägen och korta av infästningen till rätt bredd (missade på en par millimeter). Sen blir det att få den svetsad och köpa lite aluminium för att bygga en förstyvningsbåge till svingen.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Lite småtrög som man är så tar det ju ett tag att rota fram dom där riktigt bra idéerna man har i hjärnbanken. :näsblod

Efter att jag tvärt provmonterade framgaffeln lite löst (med ny 17" fälg) för några veckor sen så visade det sig ju vara rätt stora problem med markfrigång under grenrören och en rätt så häftig gaffelvinkel. Spontant tänker man ju "Aj fan, då blir det nya svindyra stegade gaffelkronor." för att råda bot på problemet.

Men så idag när jag kollade på lite engelska Kawa och Sukka forum där dom monterade USD-gafflar på gammelhojar så kommer jag ju ihåg den fenomenala lösningen: förläng gaffeln!

Helt enkelt en hylsa, 50mm innerdiameter (gaffelbenets ytterdiameter), 60mm ytterdia (5mm gods) med ca 35mm instick för gaffelbenet i hylsan. Sen fräser man en hals på utsidan av hylsan där man nyper fast gaffelkronan. Kostar i princip ingenting i material eller tid. Holkar ur den så att man kommer åt förspänning och returjusteringen.

Tror det kommer att bli mer än nog med bryt/knäckstyrka.

75mm förlängning och 110mm totallängd. Antingen eloxerar man den svart eller pulverlack. Kommer bli hur smutt som helst. :tummenupp
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Började stöka till lite i hobbyrummet / garaget nu ikväll för att få plats med hojen. Var lite skeptisk till en början om att få in den men det ser ut som att det ska gå.

DSC_0001-37.jpg


Bort med allt från bänkarna bara så ska det nog finnas rum för motorer och annat skrot som ska pillas med.

DSC_0005-27.jpg


DSC_0003-40.jpg


Ska se till att få allt i ordning i veckan så blir det nog att parkera in hojen till helgen och börja skruva. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Då har jag ställt in hojen för säsongen och börjat skruva lite smått. Det första som blir att ta tag i är bakändan, svingen mer specifikt.

Hojen i all sin prakt på arbetsbänken.

DSC_0002-2.jpg


Skruvat bort fotpinnsbryggor (väger flera kilo per styck) samt sadel.

Här var en sak jag trodde skulle bli mer spännande än det faktiskt var. Vad kan tänkas gömma sig bakom skyddskåpan för drevet...?

DSC_0007-3.jpg


Till min förvåning dock så var det inte ett kilo sand, kedjesmörj, gummirester och annat godis fastkladdat. Lite klet var det ju men inte så mycket som jag kunde ha trott.

DSC_0012.jpg


Men när jag väl tagit bort kåpan upptäckte jag ett riktigt jävla klåparjobb: Drevet satt i princip löst. Bulten och låsbrickan satt på men det tycktes inte vara draget med mer än handkraft. Glappade kraftigt. Vet inte vem som gjort jobbet men det var rent ut sagt förjävligt utfört. Gillades icke.

Nåja, kanske sånt man får ta när hojen haft 18 ägare under 25 år.

Efter det var det bara bort med svingen. Rätt enkel operation. Bort med bakfälg, lyft av kedja, lossa svingarmsbulten samt två bultar vid stötdämparinfästningen.

Resultatet? En jäkla tom akter.

DSC_0015.jpg


Nu då?

Tjaa... provmontera svingen kanske vore en bra idé?

DSC_0023.jpg


Passade mycket bra. Måste ta av lite på infästningen dock för att få på täcklocken i ändarna. Originalsvingen är 236mm med täcklock, nya XJR svingen är 234mm utan, och täcklocken bygger minst en par millimeter per styck.

Hjulbasen är inte speciellt annars med förlängningen i sitt kortaste läge, sträcker man däremot ut max så blir det en hygglig skillnad. Ser jäkligt tufft ut då. :tummenupp

DSC_0024.jpg


Nu kom jag dock till något jag legat och funderat på i veckor: att göra eller inte göra. Givetvis pratar jag om att köra med dubbla stötdämpare istället för en enkel. Varför? Det ser tufft ut och det skulle vara lite annorlunda på den här hojen, sen givetvis: för att jag kan.

Sen är det nog enklare att göra en konvertering till två dämpare än bygga om hela stötdämparinfästningen i ramen och svingen. Spar rätt mycket vikt på detta, då jag nu i princip bara behöver fästöron på svingen och uppe i ramen.

Kollat på lite Öhlinare på eBay och hittat några billiga. Kanske utnyttjar en kontakt på Öhlins via min farbror dock. Kanske kan få ett "special price" på ett par fina dämpare. :banana

Passade även på att kolla hur det skulle bli med frigången för kedjan. Hojen är ju byggd med 630 kedja och anpassad för en bakfälg som håller ett 130 däck, inte en 530 kedja och ett 180 däck. Således skiljde det en hel del mellan drevet bak och drevet fram.

DSC_0032.jpg


Fram med laserpasset.

DSC_0033.jpg


Är lite drygt 20mm offset som behövs på framdrevet. Detta kan lösas rätt enkelt med ett 20mm offsettat framdrev men då finns risken att ramrören är i vägen istället. Rätt tight där mellan. Alternativet är således att svarva av ryckutjämnaren ca 5-8mm och på så sätt tjäna en hel del utrymme och inte behöva köpa ett allt för dyrt offsetdrev.

Ska inte vara några direkta problem att få ordning på det.

Det var nog allt för stunden. Tänkte passa på att lägga ut lite bitar till salu:

Komplett sving med Öhlindämpare samt fälg med taskigt däck.

Pris: Kom med ett vettigt förslag. :D
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
går väl o värma o banka in röret lite om de skulle handla om nån mm bara..
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
går väl o värma o banka in röret lite om de skulle handla om nån mm bara..

Ska ändå upp med svingen i fräsen igen för att försänka lagerlägen ca 10mm så det är lika bra att ta av en par millimeter i varje ända så det passar 110%, men visst, skulle nog gå med lite våld men jag är principiellt emot OCC-metoderna man ser på TV där dom står med slägga och blåslampa när det inte riktigt passar. :D

Vänd på bakdrevet så tjänar du nån mm......

Där har vi nåt. Tack för förslaget! :tummenupp

Blir nog att svarva av ryckutjämnaren lite ändå är jag rädd. Kedjan ligger (kommer ligga) väldigt nära ramen annars, risk att det nöter på kedjan.

Ska se vad jag hinner med idag. Bort med tank, förgasare och grenrör sen kanske börja se över kabelhärvan.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fortsatte ikväll där jag avrundade igår. Hann med rätt mycket måste jag säga.

Började med göra bakdelen ren från allt skrot för att prova en liten idé jag ruvat på.

DSC_0007-4.jpg


Plasten är från en äldre Gixxer.

DSC_0008.jpg


DSC_0009.jpg


Skulle kanske vara nåt? Spontant tyckte jag det såg jävligt tufft ut, men men, vi får se hur det blir. Tänkbart är det definitivt, bara göra en kopia i aluminiumplåt som täcker alla hål.

Nåja. Kommer bli många turer fram och tillbaka om hur det ska se ut innan det är färdigt. Brukar ofta bli så av erfarenhet, oavsett vad det gäller.

Efter det tog jag mig an kabelhärvan och allt annat tänkbart på hojen som ska bort.

Resultatet?

DSC_0049.jpg


En väldigt naken hoj.

DSC_0051.jpg


Tog väl lite drygt två timmar att få hojen ren från fästen, kablar, tändspolar, osv. Om någon är nervös över att mecka en gammal hoj så kan jag intyga att det är väldigt lättsamt. Kabelhärvan är väldigt överskådlig och inte speciellt många kontakter som man kan ta miste på.

Imorn blir det dessvärre att ägna sig åt att bygga ett trädäck till altanen. Hinner möjligen med att måtta på lite stötdämparinfästningar.

More to come! :)
 
Last edited:

RND

Blygsam
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX7R -98
Den idén på bakdel skall du hålla hårt i, ser förbannat coolt ut. :tummenupp
Påminner om en annan liknande gammal sukka som byggdes om med en liknande ihopkortad bakdel. Blir detta bygge hälften så fränt som det förra du och din far pysslade med kommer det bli förbannat bra.
Ös på nu, går själv i skruvartankar. Vill fighta till min gamla ZX7:a, men det finns det så många som har synpunkter på... Men det skiter vi i.
Sorry för spammet.

Kör hårt nu och upp med bilder när det händer ngt är alltid kul att läsa dina trådar.

//RND
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top