Yamaha YZF750R

Jo jag har märkt att det går en del. 1 liter på 200 mil ungefär. Men det är inte så farligt. Jobbigt när oljelampan börjar lysa bara om man undrar om den komemr att skära när som helst.

En Öhlinare eller liknande vore trevligt att ha då bakfjädringen lämnar en hel del att önska på min. Jag plockade ner stötdämparen och länkaget idag och kan förstå varför den betett sig så illa. Den stora lagerbanan bak satt helt fast och de andra var ärgade och jävliga. Får se vad jag gör med dämparen. Helst skulle jag vilja renovera den med en ny fjäder en ompackning men det kostar ju på. Man kan inte lägga hur mycket som helst på en gammal hoj. Men en höjningsats ska jag satsa på och byta ut de gamla hundbenen. Det borde göra hojen lite mer kvickstyrd.

Oljelampan är väl misstänker jag som på en fzr 1000 som man fick fylla på olja i flera ggr på sommaren, det är en oljenivålampa och då alltså ingen fara för att maskin skall skära, men att det är dags att slå i olja i den. Men kan hålla med om att det "känns" jobbigt..:)
 
någon som har en bra förklaring på hur gas vajern är dragen eller någon bra bild? har bytt från SF styre till ett clip-on och nu hänger gasen sig.
 
Det är två gasvajrar, en dragande och en returvajer. De går bredvid varandra från gasrullen runt styrhuvudet och in mellan det vänstra(sittande på hojen sett) gaffelbenet och styrhuvudet under styrkronan och fram till förgasarna. Returen sitter underst, den vanliga vajern överst.
Du kan prova att plocka bort returvajern och se om det löser dina problem. Det funkade bra på min hoj, gasen blev mycket snärtigare men jag skruvade dit returvajern ändå, av feghet.
 
Jag behöver lite hjälp. Jag har plockat av bromsljuskontakten bak i höstas och ska nu plugga in den igen men kan inte hitta honan den ska kopplas till. Nån som vet var den är?
 
Jag behöver lite hjälp. Jag har plockat av bromsljuskontakten bak i höstas och ska nu plugga in den igen men kan inte hitta honan den ska kopplas till. Nån som vet var den är?

I samma kontaktstycke väl?
 
Jag hittar inget. Hade jag hittat det hade jag givetvis inte postat här.

Ser nu att det gäller kontakten, jag läste bromsljuset, sorry.

Ska kolla på mitt vrak idag om det finns kvar.
 
Nu skan vi se
kabelstammen som löper utmed vänster rambalk delar sig i två strax före batteriboxen, vid den delningen går iaf min kabel ut, se bild.
 

Bifogat

  • yzfbromskontaktsladd.jpg
    yzfbromskontaktsladd.jpg
    80.7 KB · Visningar: 36
Aah, najs. Då blir det till att rota efter den lilla rackarn imorrn. Tack så mycket :)
 
Nu har våren kommit och första provturen med en 96,a. Går oroligt på låga varv och ryker svart vid gaspådrag efter en stund på tomgång. Över 4 k går den skapligt och över 8 k drar den på bra.

Ni som har erfarenhet av modellen, är det feta munstycken i gasarna eller kan det gå att justera?
 
Förmodligen oljedrickandet, min rök riktigt mycket i slutet innan jag lät renovera motorn. Nu dricker den ingen olja heller, behagligt :)

Jo renovering låter trevligt men det blir nog inte av denna våren.

Men att den går dåligt under 4000 och skjuter i förgasaren och låter som att den tänder på 3 i vissa lägen förbryllar mig. Man upplevs lätt stressande vid rödljusen om man ligger över 4000 och väntar på grönt.
vill inte tro att det är på tändsidan eftersom den funkar bra på de övre varvtalen.

Tips mottages tacksamt..
 
Jo renovering låter trevligt men det blir nog inte av denna våren.

Men att den går dåligt under 4000 och skjuter i förgasaren och låter som att den tänder på 3 i vissa lägen förbryllar mig. Man upplevs lätt stressande vid rödljusen om man ligger över 4000 och väntar på grönt.
vill inte tro att det är på tändsidan eftersom den funkar bra på de övre varvtalen.

Tips mottages tacksamt..

Förgasar synk och eller insugsgummina,
det finns info om detta i tråden, tråkigt svar men, leta bakåt.
 
tråkigt svar men, leta bakåt.

Helt klart värt att ta sig tid och läsa igenom de sidor som finns om man är "Ny" på denna hojen, väldigt mycket läsvärt :tummenupp



BTW.

Min ska besiktigas idag, i Street Fighter-kostym, wish me luck!
 
Forumet lusläst annars skulle jag ej postat frågan.
Ang liknande problem så har det konstaterat bränslepumpen.
jag fick informationen om att den var bytt av förra ägaren.

Plus att min inte går illa på högre varv.

Insugningsgummin låter som en bra gissning de ska kollas tack.
 
Idag startade jag upp pärlan för första gången i år. Det behövdes lite startgas men sen var det inga problem. Tyvärr innebär starten bara mer jobb då jag la märke till att mitt tomgångsproblem fortfarande är kvar samt att avgasystemet läcker lite. Ska fixa till FZR förgasarna jag köpt och se om det hjälper då jag misstänker att det är choken som strular på originalförgasarna.
Avgassytemet hade jag räknat med att det skulle läcka lite men nu vet jag iallafall var. I mellanröret som förbinder de två rören under motorn samt i kopplingen till det bakre röret. Blir till att köpa lite värmetålig silikon till det.
Jag har monterat mina stålspunna slangar med men märker att jag inte får upp nåt jättetryck i dom. Det går att trycka handtaget i botten på inställning 1 och 2 och så ska det ju inte vara. Ska prova att montera tillbaka originalhandtaget för att se så inte problemet ligger där.
Hängde upp kedjan i taket med så den får rinna av lite olja. Sen ska den rengöras och smörjas. behöver ett nytt kedjelås till den med.
Men det börjar närma sig.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top