Yamaha YZF750R

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Har blivit erbjuden att få hjälp av en gammal polare med verkstad, och det kommer förhoppningsvis bli betydligt billigare än att lämna in till en auktoriserad verkstad. Har precis beställt komplett packningssats till motorn (inkl. ventiltätningar). Ska ringa till Yamaha och beställa kolvringar imorgon :tummenupp
 

rastaman_lundel

motorskoj.tk
Gick med
4 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
2005, Yamaha MT-01
Har blivit erbjuden att få hjälp av en gammal polare med verkstad, och det kommer förhoppningsvis bli betydligt billigare än att lämna in till en auktoriserad verkstad. Har precis beställt komplett packningssats till motorn (inkl. ventiltätningar). Ska ringa till Yamaha och beställa kolvringar imorgon :tummenupp

Låter som den perfekta lösningen! Lycka till!

/Ludde
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Har blivit erbjuden att få hjälp av en gammal polare med verkstad, och det kommer förhoppningsvis bli betydligt billigare än att lämna in till en auktoriserad verkstad. Har precis beställt komplett packningssats till motorn (inkl. ventiltätningar). Ska ringa till Yamaha och beställa kolvringar imorgon :tummenupp

Vad kostade den? inköpt ifrån? leveranstid?

så här såg min ut i toppen när jag lyfte igår, rätt normalt tycker jag.
 

Bifogat

  • topp1.jpg
    topp1.jpg
    154 KB · Visningar: 114

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Vad kostade den? inköpt ifrån? leveranstid?

Köpte den från en liten lokal motor-firma som tog in från någon grossist. Gav ca 1900:- Beställde i måndags, hämtade idag(men den kom in igår). Hämtade även bromsbelägg fram, packboxar till framgaffeln och två bakdäck idag:tummenupp

Kolvringar är på väg. Gött att det äntligen går framåt:) Men detta kommer att kosta en del. Får hoppas att jag har råd med soppa när säsongen väl startar:död:gnissla
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Köpte den från en liten lokal motor-firma som tog in från någon grossist. Gav ca 1900:- Beställde i måndags, hämtade idag(men den kom in igår).

intressant, jag har troligen en månads väntetid.
kan du luska lite i vart han tar dom ifrån?
 
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Halmstad (Ängelholm)
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
Synd man inte läser här lite oftare, Har kolvringar och båda packningarna som ska sitta över och under cylinder blocket.

Köpte dom för att renovera min motor, men när jag rev ner den såg vi att en cylinder var sprucken vågrät 180grader mitt i cylindern:huvet
Så det blev en Ny (begagnad) motor i stället.

Köpte den från en liten lokal motor-firma som tog in från någon grossist. Gav ca 1900:- Beställde i måndags, hämtade idag(men den kom in igår). Hämtade även bromsbelägg fram, packboxar till framgaffeln och två bakdäck idag:tummenupp

Kolvringar är på väg. Gött att det äntligen går framåt:) Men detta kommer att kosta en del. Får hoppas att jag har råd med soppa när säsongen väl startar:död:gnissla
 

Walden

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Vadstena
Hoj
Harley Davidson Street Bob 2008
Jaha då var hojen hemma i garaget igen efter vinterrenoveringen hos Rastaman. Gött så!

Nu får det gärna bli vår och varmt!
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Synd man inte läser här lite oftare, Har kolvringar och båda packningarna som ska sitta över och under cylinder blocket.

Köpte dom för att renovera min motor, men när jag rev ner den såg vi att en cylinder var sprucken vågrät 180grader mitt i cylindern:huvet
Så det blev en Ny (begagnad) motor i stället.


:död:död
Ja de va ju lite segt.
 

Autohuligano

Full fart spar tid
Gick med
14 Jul 2009
Ort
Köping
Hoj
Garaget fullt :D
Finns det nån bra firma som ni kan rekomedera att köpa grejjer från på nätet? Med bra reservdelskataloger mm. Håller på att göra sista finnishen på hojjen innan premiärturen och upptäkte att det saknas lite kåpskruv, samt att gummit till blinkersen på ena sidan blivigt hårt.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Finns det nån bra firma som ni kan rekomedera att köpa grejjer från på nätet? Med bra reservdelskataloger mm.


Touringbutiken
har en del småpill:tummenupp

-------------------------------------------------

I förmiddags åkte min motor iväg till verkstaden där den skall renoveras. Väntar fortfarande på kolvringar men det finns ju en del annat som behövs göras innan dem ska på.

Tänkte ta tag i packbox-bytet på framgaffeln här hemma i garaget nu medan motorn är hos doktorn. Har benen lösa nu. Någon som har gjort detta och har några tips att dela med sig av?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Touringbutiken
har en del småpill:tummenupp

-------------------------------------------------

I förmiddags åkte min motor iväg till verkstaden där den skall renoveras. Väntar fortfarande på kolvringar men det finns ju en del annat som behövs göras innan dem ska på.

Tänkte ta tag i packbox-bytet på framgaffeln här hemma i garaget nu medan motorn är hos doktorn. Har benen lösa nu. Någon som har gjort detta och har några tips att dela med sig av?

har gjort detta en massa gånger, ont om skrivtid just nu men ett tips är att köpa orginal, jag har testat eftermarknads vid namn typ "erittrie", vanligt förkommande iaf, och fick läck efter 400mil, sen bytte jag till orginal och de är täta efter 1200mil.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
nu har jag plockat ihop min motor efter ventiltätningsbyte, portning mm.
noterar att muttrarna man drar toppen med går att nå när man har ventilkåpan av (hål igenom kamöverfall, kammar mm) detta borde ju endast vara till för att efterdra toppen,, men det hittar jag inget om i boken.
nån som vet?

the other,,
jag byter inte ringar, så du vet.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Fick tillbaka motorn igår, blev en saftig nota på 8 lax... Men men, det är det väl värt för att ha en tillförlitlig motor i några säsonger tills jag byter upp mig :gnissla:)

Imorgon ska jag köpa olja och fylla på vatten, sen blir det uppstart!
Vad rekommenderar ni för olja till dessa maskiner?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Den verkstadshandbok vi har delat på här i tråden innehåller fel, iaf ett har jag bekräftat, detta genom koll i en äkta yamaha bok, det är ju en Haynes pdf en del av oss har.

Felet är detta, kolla bilden med tysk text, de fyra bultarna som är utmärkta med 6 i en ring ska dras med 8nm, till skillnad mot 10nm för de övriga skruvarna till kamöverfallen.

Haynes boken anger att det är bultar på avgaskammens överfall som ska ha lägre moment.
Iaf så väljer jag att tro på Yamaha boken, om inte annat för att just de bultarna är något kortare och sticker ut lite lite i insugskanalerna = kortare gänga i godset.
 

Bifogat

  • 4-84small.jpg
    4-84small.jpg
    154.3 KB · Visningar: 54
  • haynes1.jpg
    haynes1.jpg
    106.6 KB · Visningar: 72

Autohuligano

Full fart spar tid
Gick med
14 Jul 2009
Ort
Köping
Hoj
Garaget fullt :D
Min Sp-93 beter sig lite underligt. När den är kall går den lite blöddrigt och det känns som om den bara går på 3. När man åkt en stund så går den bättre.
Vid acc går den upp till 7-8000rpm och sen verkar det som om det inte finns kraft, känns lite som om det faller bort en cylinder eller konstig luft/bränsle blandning. Spelar ingen roll om jag ger fullt på rullen eller smyger med under acc.

Nån gång när man åkt länge och puttrat så verkar det som om den måste varvas ur för att gå bra.

Tex härom dan åkte jag iväg för att äta lunch, blöddra lite i början. När jag rullat en stund svara den bra på gasen och accar utan problem mellan 9-13000rpm på alla växlar.
Äter.
Smyger i väg en stund, och när tillfälle ges, drar jag på. Svarar bra på 1 & 2:an, sen slutar den dra vid 7-8 på 3:an.
På kvällen från jobbet så kändes det som om den "funka" igen. Todes dock inte dra ur den helt, då jag hade mörkt visir, och det finns mycke djur som springer efter vägen hem.

Nån gång har det även hänt att när man drar ut det sista på 6:an, och ligger kvar en stund, att den dör. Släpper gasen och efter ett par sec svarar den igen.

Har beställt nya stift, Iridium IX CR9EIX. Men det kanske är något annat/ mer fel på den.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Min Sp-93 beter sig lite underligt. När den är kall går den lite blöddrigt och det känns som om den bara går på 3. När man åkt en stund så går den bättre.
Vid acc går den upp till 7-8000rpm och sen verkar det som om det inte finns kraft, känns lite som om det faller bort en cylinder eller konstig luft/bränsle blandning. Spelar ingen roll om jag ger fullt på rullen eller smyger med under acc.

Nån gång när man åkt länge och puttrat så verkar det som om den måste varvas ur för att gå bra.

Tex härom dan åkte jag iväg för att äta lunch, blöddra lite i början. När jag rullat en stund svara den bra på gasen och accar utan problem mellan 9-13000rpm på alla växlar.
Äter.
Smyger i väg en stund, och när tillfälle ges, drar jag på. Svarar bra på 1 & 2:an, sen slutar den dra vid 7-8 på 3:an.
På kvällen från jobbet så kändes det som om den "funka" igen. Todes dock inte dra ur den helt, då jag hade mörkt visir, och det finns mycke djur som springer efter vägen hem.

Nån gång har det även hänt att när man drar ut det sista på 6:an, och ligger kvar en stund, att den dör. Släpper gasen och efter ett par sec svarar den igen.

Har beställt nya stift, Iridium IX CR9EIX. Men det kanske är något annat/ mer fel på den.

Låter som soppaproblem, vet du hur nyligen dinna förgasare är synkade? rengjorda?
stog den med soppa i hela vintern utan att startas?
skruvat med den i vinter?

nya stift är alltid bra men detta låter lite för inkonsekvent för det, men hur måna mil har dom gått?
 

JSH

1-800-P®їŋ©ìp£
Gick med
17 Jan 2008
Ort
018
Hoj
Yamaha & Harley
ja då blev man ägare till en yzf 750 r igår , det blev en svart grå med lila fälgar :)
 

Autohuligano

Full fart spar tid
Gick med
14 Jul 2009
Ort
Köping
Hoj
Garaget fullt :D
Låter som soppaproblem, vet du hur nyligen dinna förgasare är synkade? rengjorda?
stog den med soppa i hela vintern utan att startas?
skruvat med den i vinter?

nya stift är alltid bra men detta låter lite för inkonsekvent för det, men hur måna mil har dom gått?

När jag köpte den i juli -09 och provkörde gick den som skräp, blöddrade och gick på tre. Den hade då gått sparsamt ca 100-200 mil på 2 säsonger. Efter att grannen kört hem den så gick den som den skulle. Fick med kvitto från ägaren innan honom som gjort synkning och service.
Startad 2ggr i vinter och varmkörd, större delen tomgång med nån urvarvning.
Har inte skruvat på den mer än att plockat bort kåporna för putsning.

Somsagt, den betedde sig nästan lika illa tidigare. Kan det vara glappkontakt nånstans som stör tändningen?
 
Last edited:

JSH

1-800-P®їŋ©ìp£
Gick med
17 Jan 2008
Ort
018
Hoj
Yamaha & Harley
Tack ,:)
grymt nöjd, mycket hoj för lite pengar...
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top