Yamaha YZF750R

Nu kom jag nyss in från garaget. Har felsökt hela eftermiddagen, pillat på sladdar, skarv, boxar och tammefan varje liten kabel.

Hittade felet, det var två dåligt isolerade kablar som nuddade varandra. :rolleyes:

Gissa om man blev glad då motorn drog runt igen! Det är nåt speciellt med att få igång en motor som jäklats! Ren lycka! :banana


Dock märkte jag att Yamahan startar rätt dåligt då den är kall. Får såga en minut innan det händer nåt. Då jag provkörde och vid köptillfället var den redan varm, och drog igång direkt.
Så berätta nu ni som kan dessa cyklar, vad ska jag börja med?

Synka gasarna? Tändstift, tändkablar?

Shoot!
 
Snokat runt lite, men det finns inga vettiga till YZF750, och de som finns kostar multum.


Skicka PM till Campar här på forumet, han fixar grymma puckar till bra pris, jag köpte av honom och skruvade på på min 750R:tummenupp Gav 500 spänn har jag för mig :tummenupp
 
Nu kom jag nyss in från garaget. Har felsökt hela eftermiddagen, pillat på sladdar, skarv, boxar och tammefan varje liten kabel.

Hittade felet, det var två dåligt isolerade kablar som nuddade varandra. :rolleyes:

Gissa om man blev glad då motorn drog runt igen! Det är nåt speciellt med att få igång en motor som jäklats! Ren lycka! :banana


Dock märkte jag att Yamahan startar rätt dåligt då den är kall. Får såga en minut innan det händer nåt. Då jag provkörde och vid köptillfället var den redan varm, och drog igång direkt.
Så berätta nu ni som kan dessa cyklar, vad ska jag börja med?

Synka gasarna? Tändstift, tändkablar?

Shoot!

Kolla ventillspelet låter som en god idé:D Du kan ju passa på med en vanlig service samtidigt så vet du att allt är i bra skick med:banana
 
Kolla ventillspelet låter som en god idé:D Du kan ju passa på med en vanlig service samtidigt så vet du att allt är i bra skick med:banana

Fixar man det själv? Har väl hyfsad mekvana, men är absolut inget proffs...

Ska iallafall börja med stift, kablar, batteri och nya vätskor.
Fan, det blir dyrt det här.
 
Fixar man det själv? Har väl hyfsad mekvana, men är absolut inget proffs...

Ska iallafall börja med stift, kablar, batteri och nya vätskor.
Fan, det blir dyrt det här.

Att kolla ventillspelet gör du smidigt. Om inte annat kan du ju be Limez lite snällt göra en "Mekskole" video om just det nu när vi alla kör med samma modell:D
Men annars är det gör enkelt, bara följ manualen om du inte vet hur man gör. Skit enkelt... det jobbiga är om spelet är för stort och du måste schimsa :gnissla
 
Ännu en fantastisk dag rent vädermässigt...Igår var racern inlåst hela dagen, kommer bli svårt att låta henne vara idag!!

Nu återstår bara hur jag ska lösa det hehe, mycket är planerat för dagen plus at man har jour och måste vara anträffbar. MEN DET SKA GÅ
 
Äh, de e bar å åk. In med headset i mobilen så missar du inga samtal. Kanske i och för sig kan verka lite konstigt när en kund ringer och bara hör ett motorvrål samt en person som till rösten mest kan liknas hyenan Flin i Lejonkungen :yoparty :D
 
Letar efter alternativ till originallameller.
Yamaha vill ha ca 1500kr för originalen.
Har hittat Tourmax på både Duells(549kr) och Lockners(495kr)
Men på båda ställena står det Yamaha YZF 750 94-97:va
Jag har en -93a, passar dessa lameller i min motor?:confused:

Lockners

Är jäkligt sugen på att spara en tusenlapp genom att köpa pirat.
Tryckplattor och packning kommer jag att köpa original.
 
Letar efter alternativ till originallameller.
Yamaha vill ha ca 1500kr för originalen.
Har hittat Tourmax på både Duells(549kr) och Lockners(495kr)
Men på båda ställena står det Yamaha YZF 750 94-97:va
Jag har en -93a, passar dessa lameller i min motor?:confused:

Lockners

Är jäkligt sugen på att spara en tusenlapp genom att köpa pirat.
Tryckplattor och packning kommer jag att köpa original.

Vad kostar de på Lelles?

Och ja, jag menade om spelet var för litet:D Bygger hus just nu så har gott och blandat i huvet när jag kommer hem till SH på kvällarna:fyllisar
 
Nu kom jag nyss in från garaget. Har felsökt hela eftermiddagen, pillat på sladdar, skarv, boxar och tammefan varje liten kabel.

Hittade felet, det var två dåligt isolerade kablar som nuddade varandra. :rolleyes:

Gissa om man blev glad då motorn drog runt igen! Det är nåt speciellt med att få igång en motor som jäklats! Ren lycka! :banana


Dock märkte jag att Yamahan startar rätt dåligt då den är kall. Får såga en minut innan det händer nåt. Då jag provkörde och vid köptillfället var den redan varm, och drog igång direkt.
Så berätta nu ni som kan dessa cyklar, vad ska jag börja med?

Synka gasarna? Tändstift, tändkablar?

Shoot!

Jag skulle rekommendera att göra det enklaste först innan du tar bort ventilkåpan och måste börja spendera pengar på packningar.

Börja med ett kompressionsprov på alla cyklindrarna. Det säger mycket om hur motorn mår. När ändå stiften är borta ser du också hur soppatillförseln är. Om någon av cylindrarna får för mycket (svart stift) eller för lite (ljusbrunt eller vitt stift)...
Efter det skulle jag synka förgasarna. Då får du svar på om dom håller tätt eller om du behöver renovera dom. I mitt motorprojekt i vinter renoverade jag mina förknasare...kostade förvisso tusen spänn men så har jag också fått ner bränsleförbrukningen från 0,8 till 0,6 lit/mil.
Snart inräknade pengar. :)
 
Letar efter alternativ till originallameller.
Yamaha vill ha ca 1500kr för originalen.
Har hittat Tourmax på både Duells(549kr) och Lockners(495kr)
Men på båda ställena står det Yamaha YZF 750 94-97:va
Jag har en -93a, passar dessa lameller i min motor?:confused:

Lockners

Är jäkligt sugen på att spara en tusenlapp genom att köpa pirat.
Tryckplattor och packning kommer jag att köpa original.

Enligt Yamaha´s EPC (Electronic Parts Catalog) ska det vara samma lameller, stålskivor och fjädrar på alla YZF750R-modeller från 93 till och med 98.

Ett tips om du ska byta lameller...dom ska ligga i oljebad innan du monterar dom. Detta för att kork-materialet ska suga upp oljan. Monterar man dom snustorra kan man få "kopplingsras" första gången man ska hitta dragläge.

Ett annat tips är att byta fjädrarna samtidigt som du byter lameller och stålskivor. Dom är ju lika slitna som resten av kopplingen. Många byter dom inte och då får man en koppling som har betydligt kortare livslängd.
 
Jaha då har man varit i NKPG och vänt. Efter omlackning av hojen, gjord av förra ägaren så fattades det lite dekaler som satt på orginal.

Nu är hojen dekaltrimmad!! 10 häst mer lätt!

Bilder får Rastamannen stå för, det var han som hade kameran.
Upp med dom sa jag! :P
 
Lämnade in cykeln på service i morse. Känns bättre att någon som faktiskt har koll på grejerna synkar gasarna... Själv lider jag av "oj-nu-föll-en-liten-mojäng-på-golvet-jag-hittar-den-inte-mer-syndromet" :gnissla

Håll tummarna.
 
Lämnade in cykeln på service i morse. Känns bättre att någon som faktiskt har koll på grejerna synkar gasarna... Själv lider jag av "oj-nu-föll-en-liten-mojäng-på-golvet-jag-hittar-den-inte-mer-syndromet" :gnissla

Håll tummarna.

Nu funkar den igen! Pratade nyss med servicegubben, gasarna hade varit ställlda helt åt helvete! Därför den inte startade kall. Ventilerna var i toppskick! :)

Nu är det bara att börja pula med utseendet! :banana
 
Jaha då har man varit i NKPG och vänt. Efter omlackning av hojen, gjord av förra ägaren så fattades det lite dekaler som satt på orginal.

Nu är hojen dekaltrimmad!! 10 häst mer lätt!

Bilder får Rastamannen stå för, det var han som hade kameran.
Upp med dom sa jag! :P

Lugn bara lugn...här kommer bilderna kompis! :yoparty
 

Bifogat

  • Kopia av DSC_0003.JPG
    Kopia av DSC_0003.JPG
    117.2 KB · Visningar: 107
  • Kopia av DSC_0008.JPG
    Kopia av DSC_0008.JPG
    125.1 KB · Visningar: 133
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top