Yamaha YZF-R 125, motorolja?

Dekoon

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
kawasaki z750
Tjenare, var ute och körde idag med min yzf r125 och oljelocket flög av :S, körde tillbaka med en annan mc och hittade det sån tur sedan.

När jag kom hem med mcn hade mycket motorolja flugit ur o stänkt över motorn och mina boots, jag har torkat bort det och sånt nu...

Jag antar att jag behöver fylla på olja och tänker att det är lika bra att göra ett oljebyte Men då till frågan vilken olja ska jag köpa? Har flera dunkar Castrol 4t racing men vetifanken om den är till motorn, tror det är olja som ska blandas med bensin.

Någon som kan länka någon bra olja som hälls i motorn? tack på förhand

om det är 4t så är det motorolja. töm ur all gammal olja och fyll på ny. kolla i manualen vad det ska vara för olja. 10w40 typ :)

Åk bara till första bästa mc-handlare och ta en dunk 4t olja bara. Spelar i princip ingen roll vilken man tar, alla är i princip samma skrot och korn. Ta en helsyntetare och viskositeten som står i manualen så blir det perfa ;)

En fråga om just den hojen bara!
Är det mycket jobb att ta bor den stora kåpan?
Jobbigt, chans till repor oh dylikt?

Ingen aning, men hittade oljelocket och när jag mäter oljan så är den i mitten på "den rutiga" delen av stickan, som de ska vara? verkar inte ha kommit ut alltför mycket så kanske jag inte behöver byta olja trots allt?

Ingen aning, men hittade oljelocket och när jag mäter oljan så är den i mitten på "den rutiga" delen av stickan, som de ska vara? verkar inte ha kommit ut alltför mycket så kanske jag inte behöver byta olja trots allt?

rather safe then sorry, när bytes den senast?

Åk bara till första bästa mc-handlare och ta en dunk 4t olja bara. Spelar i princip ingen roll vilken man tar, alla är i princip samma skrot och korn. Ta en helsyntetare och viskositeten som står i manualen så blir det perfa ;)

Oljan ska vara JASO-klassad eftersom det är våtkoppling.

Tack för svar, står inget om jaso men står att det går för både våt och torr koppling (Castrol 4t racing olja) bör väl funka bra?, står i handboken att jag måste ta bort typ alla stora kåpor runt där nere för att byta olja!? Låter lite konstigt, brukar väl vara lätt?

Har nu demonterat av nästan alla kåpor men vissa satt dock fast med nitar:S, dom verkar inte gå att ta bort, någon som har något tips? sen så jag att bulten där man tömmer oljan sitter rakt övanför röret :// någon som har gjort oljebyte på en yzf-r125 som kan hjälpa mig ? tack på förhand

Kommer alltså inte åt skruven så bra, sitter lite snett övanför röret men kommer inte åt det, antar att jag måste ta bort hela röret också:/

Kommer alltså inte åt skruven så bra, sitter lite snett övanför röret men kommer inte åt det, antar att jag måste ta bort hela röret också:/

Knäpp ett kort på den, låter som att det är helt fel skruv du tänker på :näsblod Annars borde Yamaha skämmas...

Knäpp ett kort på den, låter som att det är helt fel skruv du tänker på :näsblod Annars borde Yamaha skämmas...

Har redan Tagit bort hela röret det var inte originalrör, tog bort det icke originalröret och satte dit originalröret endast för att byta olja, sen har jag monterat ner en massa kåpor.

Nu har jag kommit till skruven som man tömmer oljan med som inte vill lossna, det är en riktigt stor mutter med "flänsar" in emot skruven, man fick en "sats" med som man sätter på muttern och ska skruva med men den vill fanken inte av, snart hållit på med hojjen i 4h för ett oljebyte:/ tack för hjälp iaf.

Efter mycket slit fick jag tillslut loss den:) Tack för all hjälp, nu återstår bara att se hur mycket olja jag ska fylla på.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph