YZF-R125 eller KTM RC 125?

Tvåtaktarna har ju OCKSÅ 11kW liksom... du får inget mervärde, bara dyrare drift, oljeluktande kläder, risk för haveri vid långvarig full gas (vilket är ALLTID med 11kW), minsta förändring i temp/lufttryck/läckande insugsgummi, smuts i bränslet etc etc etc = haveri.

Pratar vi en 125 anno 1989 med 32+ hk är det givetvis annat, men den får du köra lika lite som en R1-a så...

Vill du absolut ha en 2t 125-a så skaffa en Suzuki GT125 X4, två små 62 cc cylindrar som jobbar oerhört mjukt och fint. En riktig hoj! Fast det var knappast vad du tänkte dig...
 
Har mest skummat igenom tråden men har ingen nämnt Hondas Nsr 125 innan så kan jag verkligen rekommendera den. Rolig, pigg och lättskött cykel. Billig att äga är den också. Har en 01:a stående hemma som rullat 5000 mil utan problem. Enbart byte/renovering av kass startmotor sen 2001. Hittade ingen på blocket men det kommer säkert till våren. Du hittar ett fint ex. för 10-15 idag. :)
 
Oj. Två fall under de sista tjugo åren. Ska jag lägga mig platt och anse mig överbevisad...?

Dude - det finns betydligt fler fall hos Yamaha och av betydligt allvarligare karaktär. Utan att tänka alltför många sekunder så kan jag minnas undermåliga vevlager på R6 2007, växellådsdrev på R1 2015 och krokiga vevaxlar på snöskotern SRX då den kom 1998.

Skillnaden är det som bergnäsaren beskrev tidigt i denna tråd - Yamaha fixade skiten och stod för hela tjottabalongen. Utan diskussion. Så verkar inte riktigt vara fallet med det österrikiska märket, återigen baserat på några av höstens trådar...?

Du lider då inte av ironi i några mängder...:fakta

Yamaha är ett bra märke helt klart... men men om jag inte missminner mig helt så ville inte Yamaha ersätta R1-05 som inte sålts på auktoriserad ställe då de bara hade 2 års garanti medans auktoriserad ställe erbjöd 4 års garanti....

Vet dock att de ändrade det senare...

Fin översittarattityd BTW...:tummenupp:tummenupp:tummenupp därför man hänger mera på REJSA...:glömdet

Vi är ju dock rätt överens om KTM kvalite :tummenupp:tummenupp

mvh
 
Hej allihopa!
Farsan ville att jag skulle skaffa 2 takt och då blev jag lite mer motiverad då han säkert kommer ge mig lite stöd när det kommer till de kostnaderna som tillkommer ;)
Men undrar bara, vad tycker ni om Aprilia RS125 typ 06-10 modellerna? Är väldigt förtjust i just de modellerna och undrar om era åsikter och vad som är viktigt att tänka på (speiellt om man köper beggagnad)?
Tack på förhand!
 
Om ts inte ens får köra motorväg för vårdnadshavarna så är det säkerligen uteslutet att köra med olaglig effekt.
Då kan jag inte någon fördel med en tvåtaktare.


(För övrigt tror jag att landsväg är mycket farligare än motorväg med 125:a )
 
Last edited:
När jag var 16 och skulle köpa 125a så var även jag intresserad av aprilias rs125. Det tog inte många samtal till diverse firmor som sysslade med dem då och hade med deras svenska agent att göra innan vi insåg att det nog inte var något bra val.
Vet inte hur det är idag men då fick man höra att de var riktigt opålitliga hojar med dålig reservdelshållning och svårt med delar i allmänhet. Detta var när hojarna bara var några år gamla! Idag har det gått 7 år till och jag undrar om det blivit bättre. Blev direkt avrådd av firmor som handlade med aprilia från att köpa deras produkt... Kändes ju sådär bra och säger en hel del....:död
Har aldrig ägt en aprilia själv men har från andra håll ofta hört negativa saker om dem. Vilket är tråkigt då de gör väldigt fina A-hojar idag.
Du kan beställa reservdelar från England så om du nu ändå ska skaffa en rs125 så kolla upp innan hur situationen är idag med möjlighet till snabba leveranser och att vanliga slitagedelar faktiskt finns. Du ska ha hojen i max 2 säsonger. Hur kul är det om hojen får stå för du har inga delar att fixa ev. problem med. :huvet
 
Om ts inte ens får köra motorväg för vårdnadshavarna så är det säkerligen uteslutet att köra med olaglig effekt.
Då kan jag inte någon fördel med en tvåtaktare.


(För övrigt tror jag att landsväg är mycket farligare än motorväg med 125:a )

1. Asså nja, det håller jag nog ej med om. RS125 gör ostrypt och org. drev 0-100 på ish 5-6 sek. YZF-R125 gör det på typ 11-12 sek org. drev. Det är ju det bästa med det :) . Omkörningar, sköna axxar, mer power på landsväg etc.

2. Ja, håller med att landsvägar är farligare, och kommer så småning om att få köra på motorvägar förmodligen, men hur tråkigt är det ändå inte att köra på motorväg ändå? :tungan


När jag var 16 och skulle köpa 125a så var även jag intresserad av aprilias rs125. Det tog inte många samtal till diverse firmor som sysslade med dem då och hade med deras svenska agent att göra innan vi insåg att det nog inte var något bra val.
Vet inte hur det är idag men då fick man höra att de var riktigt opålitliga hojar med dålig reservdelshållning och svårt med delar i allmänhet. Detta var när hojarna bara var några år gamla! Idag har det gått 7 år till och jag undrar om det blivit bättre. Blev direkt avrådd av firmor som handlade med aprilia från att köpa deras produkt... Kändes ju sådär bra och säger en hel del....:död
Har aldrig ägt en aprilia själv men har från andra håll ofta hört negativa saker om dem. Vilket är tråkigt då de gör väldigt fina A-hojar idag.
Du kan beställa reservdelar från England så om du nu ändå ska skaffa en rs125 så kolla upp innan hur situationen är idag med möjlighet till snabba leveranser och att vanliga slitagedelar faktiskt finns. Du ska ha hojen i max 2 säsonger. Hur kul är det om hojen får stå för du har inga delar att fixa ev. problem med. :huvet

Det var faktiskt en riktigt bra poäng. Antog bara att 2 takt delar fanns det gott om när, men det kanske bara i och fr sig är till Kottarna och Husqvarnorna... :smasha
Och om du kollade nya hojar för 7 år sen så är det väl ändå förmodligen de hojar jag kollar på idag? Så om de ändå ej håller så kanske jag ändå kör på en 4-takt. Men ska kolla hur det ligger till med reservdelar m.m.

Tack för alla era visdomar, mycket välbehövda!
 
Jag kan inte tro att någon A1-laglig mc gör 0-100 på 5-6 sekunder.

Men visst jag har två 125:or stående sen min son fyllde 18 och slutade köra 125:a.
En fyrtaktare och en tvåtaktare. I avgasröret på tvåtaktarn har det ramlat bort nån plåtbit och den är ett monster jämfört med fyrtaktaren.

I instruktionsboken till tvåtaktaren står det att kolven ska bytas efter 700 mil. Det motsvarade ungefär varannan månad när han körde som mest.
 
Hej allihopa!
Farsan ville att jag skulle skaffa 2 takt och då blev jag lite mer motiverad då han säkert kommer ge mig lite stöd när det kommer till de kostnaderna som tillkommer ;)...
Din far har en baktanke ! (Jag brukar låna sonens Aprilia rätt ofta. Det hade jag aldrig gjort om det var 4-takt).
 
När jag var 16 och skulle köpa 125a så var även jag intresserad av aprilias rs125. Det tog inte många samtal till diverse firmor som sysslade med dem då och hade med deras svenska agent att göra innan vi insåg att det nog inte var något bra val...
Det är fortfarande omöjligt att köpa Aprilia-delar i Sverige (om man bortser från olja och tändstift).

Jag brukar handla hos: http://www.pjme.co.uk/acatalog/Aprilia_RS1252.html
 
...I instruktionsboken till tvåtaktaren står det att kolven ska bytas efter 700 mil. Det motsvarade ungefär varannan månad när han körde som mest.
Att köra 3000 mil/år med en 125:a är väldigt ovanligt, en tiondel av den körsträckan är mer normalt (hojen det länkats till tidigare i tråden har gått 70 mil/år).

Kolvbytesintervallet på Aprilia RS 125 R är 16000 km.
 
Absolut, men jag vet från säker källa att 10 mil om dagen inte är någon omöjlighet för en körsugen 16-åring.

Och hojen som vill ha ny kolv efter 700 mil är en Husqvarna WRE.
 
Det är fortfarande omöjligt att köpa Aprilia-delar i Sverige (om man bortser från olja och tändstift).

Jag brukar handla hos: http://www.pjme.co.uk/acatalog/Aprilia_RS1252.html

Misstänkte att det var så. Pratade med en från Probike/skåne för 3-4 år sen och då var det snack om att det byggdes ett jättelager i stockholm för att hålla komplett eller delvis komplett reservdelslager där för snabbare leverans till deras kunder. Verkar som att det har hjälpt absolut ingenting. Tror Aprilia hade gått mycket bättre om de bara kunde fixa sin urusla reservdelshållning. Mycket snack från svenska agenten/probike tycker jag. :7peta
 
Absolut, men jag vet från säker källa att 10 mil om dagen inte är någon omöjlighet för en körsugen 16-åring.

Och hojen som vill ha ny kolv efter 700 mil är en Husqvarna WRE.

Jag snittade 10 mil/dag när jag hade moppe...


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Då måste du ha kört moppen på heltid..? xD

Öh, nej inte alls. Snittfart 50 knyck, bara till och från skolan var 3 mil. Sedan umgänge med kompisar som ibland bodde 4-5 mil bort.

Är man uppvuxen på landet i Norrland ser man kanske annorlunda på avstånd... Första dagen med bilkörkort körde jag över 100 mil. :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Men igen, vad tycker alla ni Aprilia ägare (och ex ägare) om RS 125:an (2 takten), kvalitémässigt? Håller den? Är den ”bekväm” att köra med? Mycket meck?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top