Aprilian RS4 125 eller Yamaha YZF R125?

Carold

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Har ingen för tillfället
Hej allesammans!
Mitt namn är Caroline och jag är ny här på forumet.

Jag har precis tagit A1 körkort och funderar på att köpa antingen Aprilian RS4 125 eller Yamaha YZF R125. Problemet är att jag har jämfört de två på nästan alla sätt men jag har svårt att komma fram till vilken som är bäst. Därför tänkte jag att ni som är lite mer erfarna med motorcyklar skulle kunna säga vilken som är bäst: Aprilian RS4 125 eller Yamaha YZF R125?

P.S. Om ni vet topphastigheterna och accelerationen för de två motorcyklarna skulle jag gärna vilja veta det :tummenupp

Tack på förhand! :)
 
Last edited:
Välkommen till forumet Caroline!
Vilken tilltalar dig mest?
Hur många servar märkena i ditt närområde?
Har garanterat sålts mycket fler Yammor sen den kom än Aprilior, lättare att hitta en begagnad i bra skick till rätt pris.
På pappret är nog hojarna väldigt lika, så välj den som får dig att dra lite extra på smilbanden hade jag sagt :tummenupp

PS. Aprilian är skitsnygg och Yamahan är en väldigt vanlig syn till skillnad från italienaren :D
 
Tack snälla Knoddas!:tummenupp
Jag tror det kanske blir Yamahan trots allt. Lyssnade på ditt råd om att söka upp MC service i mitt närområde och såg att det finns fler som servar Yamman. Men jag är fortfarande osäker, vet du vilken av dessa två modeller som accelerar snabbast och har snabbast topphastighet? Plus vilken håller bäst om man ska använda hojen ofta?
 
Svar 1 aprilla.
Svar 2 aprilla.
Svar 3 yamaha.

Mja alla 125or är väl stypta idag så prestandan är ointressant, det är densamma i allihopa nära nog.
Utseendet är väl det man får gå efter, samt om man kan få den servad på rimligt avstånd.
 
Italienskt är... italienskt. Snabbt och snyggt tills det plötsligt pajar utan anledning.
Japanskt är lite tristare men kommer att gå för evigt.
 
Hej och välkommen till forumet :hej

Nu har ju Aprilia klart förbättrats vad gäller reservdelar vad jag har hört men när jag var 16 så blev vi direkt avrådda från att köpa Rs125 som var deras 125-raket på den tiden. Just för att när det går sönder så kan den stå väldigt lång tid. Tråkigt under sommaren...

Blev en nsr125 istället. Tyckte själv yamahan var riktigt snygg på den tiden men tyckte det var ovärt med 40000 för något jag skulle ha 2 säsonger. Nu finns de säkert begagnade för bra mycket mindre. Har inte hört om några problem med kvalitén på Yamahan heller för den delen.

Som Mattias sa. Japanskt går för evigt! :fakta
 
Last edited:
Aprilian är snyggast och ganska mycket lättare. Om de kostar samma så skulle jag ta den.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Tänkte också att det skulle vara bättre med en lättare hoj, men på Aprillas hemsida står det att Aprilia RS4 125 har en tjänstevikt på 144 kg medan Yamahan har en vikt på 142 kg (fulltankad). Vi kanske tänker på två olika modeller. :va
 
...vet du vilken av dessa två modeller som accelerar snabbast och har snabbast topphastighet?...
Google hävdar att Aprilia:n är lättare (120 vs. 142 kg) men att Yamaha:n har högre toppfart (133 vs. 125 km/h).
 
Vikten verkar skilja beroende på var man kollar. Det kanske är bäst att lita på deras egna hemsidor... Eller ta med badrumsvågen till handlaren. :-)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Google hävdar att Aprilia:n är lättare (120 vs. 142 kg) men att Yamaha:n har högre toppfart (133 vs. 125 km/h).

Hoppas man kan lita på google. Tack för att du sökte upp! :)

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Vikten verkar skilja beroende på var man kollar. Det kanske är bäst att lita på deras egna hemsidor... Eller ta med badrumsvågen till handlaren. :-)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Ska nog köra med badrumsvågen :lol

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Tack för alla era svar!:) Tror jag är lite mer säkrare nu över vilken hoj jag ska köpa. Får fundera lite till men tror att jag lutar mer åt Yamahan. I värsta fall får jag väl köra ole dole doff eller något... :hihi
 
Ingen minns en fegis :). Jag hade en Apa på 90-talet när reservdelar inkluderade hemliga telefonnummer till Danmark och mutor för att Guiseppe skulle sparka igång åsnan som sov på centrallagret. Du kommer aldrig glömma en Apa men en riskokare går det 12 på dussinet. Att skruva med en 125 klarar vilken verkstad som helst av så bekymra dig inte där. Kliv in i finkulturens rum och välj rätt!

Då får du dessutom oändligt mer med respekt här slipper kommentarer som ”Tjena kexet, står du hör och smular” ;)
 
Hoppas man kan lita på google. Tack för att du sökte upp! :)

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -



Ska nog köra med badrumsvågen :lol

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Tack för alla era svar!:) Tror jag är lite mer säkrare nu över vilken hoj jag ska köpa. Får fundera lite till men tror att jag lutar mer åt Yamahan. I värsta fall får jag väl köra ole dole doff eller något... :hihi

Eller så gör du som är vanligt i MC-köpstider, bestäm dig för en, och köp en heeelt annan. :hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top