ang yamaha rd 125

snipercat

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
nånstans
Hoj
yamaha dt
hallå
har ett par frågor angående min yamaha rd.
det började med att jag köppte en begagnad yamaha rd 125 84.
körde ett tag och tyckte den började gå segt,tillslut gick det inte att starta den.tog isär cyllen och såg att kolven hade en kolvring och den hade repor och typ blivit ihopnypt. cylindern såg fin ut.

nån vecka senare inskaffades en helt ny kolv.
stoppade i den och den startade på några kickar.
allt gick bra ända till jag kom till en nedförsbacke jag låg på 6an och pressade ur den,,,inte nå länge... sedan när jag släppte gasen så böade och böade den.
lät som om den höll på att strypas..
tänkte direkt på när min första kolv gick sönder.
fan å rå!!! släppte gasen helt och rdn sten dog.
kompet blev skit dåligt och den startade när man rullade den i ca 70meter.
när den gick igång gick den skit kasst! kändes som någon höll i kolven, gick skit tungt,
men iallafall, tog hem cykeln och plockade ner den igen.
som jag trodde,kolven var pajj, kolvringarna var fasstnypt på exakt samma ställe som på den första kolven,bränd och hade repor.
tittade på toppen av kolven och såg att nått hade smällt bort en del av kolvenstopp.
alltså måste det ha varit tändstifftet.
det som jag funderar över är att dom personer som jag har frågat säger att det är rätt tändstifft :confused:

så nu har jag beställt en til ny kolv.
Har även:
borrat cylindern.
vänt på membranbladerna.
ställt nålen på högsta i förgasaren.
och jag ska hälla i mycket olja i bensinen.

kan även fråga om det gör någonting att jag har isoering i avgasröret,och jag vet inte om det är rätt packat. kan det vara det?
kan också fråga vad det ska vara för tändstifft, eftersom det har blivit smällt vid kolvens topp.

kan någon kunnig berätta vad som har varit/är Fel?
vill inte att det ska gå sönder igen:confused: :rolleyes:
snälla hjälp mig:rolleyes:
 
Testa byt till ett varmare(? kommer inte ihåg om det var varmare eller kallare) stift än det du har nu. Om man har ett för kallt stift och varvar för mycket så
har jag hört att det kan bli hål på mitt på kolven. Det är vad jag tror iaf....
 
tackar........ :)

jag har tittat nu och det stifftet som sitter på heter

B8ES

och det som står på den där sidan står det att jag ska ha

BR8ES

vad är det för skillnad? vad menas med R ?
och vad är det för skillnad mellan
BR8ES och
BR9ES tacksam för svar:)
 
Last edited:
Det är väl inte så illa att du monterar en smidd kolv i en cylinder borrad för gjuten kolv?

Ungefärligt kolvspel på en 125 cc cylinder med gjuten kolv: 0,060-0,065mm.
med smidd kolv bör du ha nånstans runt 5-10 ggr större spel (kolla med dom som tillverkat eller sålt kolven).

Tänk på att om du häller "extra mycket olja i bensinen" utan att bestycka upp så magrar du ut bränsle/luftblandningen = varmare motor.
 
Last edited:
bestycka upp,,,alltså att man byter till större munstycke?

angående avgasröret, har det nån betydelse för att den håller på som den gör?

tacksam för svar:)
 
ju högre nummer, desto högre temperatur tål stiftet. eller?
 
bestycka upp,,,alltså att man byter till större munstycke?

angående avgasröret, har det nån betydelse för att den håller på som den gör?

tacksam för svar:)

Bestycka upp - att göra bränsleblandningen fetare - större munstycke, höjd trottelnål, annan nål, vad du ändrar beror på var i registret du vill göra ändringen.

Orginalrör eller trimpipa?
Luftburk eller löst filter?
Är bestyckningen standard?
Kör du med oljepump eller blandar du i tanken?
Kör du på bra tvåtaktsolja?
Har du ändrat en massa i motorn eller är den helt standard?
Det finns en massa sätt att få en motor att rasa...


ju högre nummer, desto högre temperatur tål stiftet. eller?

Högre nummer (värmetal) innebär att stiftet avleder mer värme till toppen, och därigenom blir stiftet kallare. För kallt stift (högre nummer) innebär att stiftet inte bränner bort olja och det kommer att klägga igen.

För varmt stift (lägre nummer) höjer temperaturen och har du otur får du ett hål i kolvtoppen (eller något ännu värre).
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top