hallå
har ett par frågor angående min yamaha rd.
det började med att jag köppte en begagnad yamaha rd 125 84.
körde ett tag och tyckte den började gå segt,tillslut gick det inte att starta den.tog isär cyllen och såg att kolven hade en kolvring och den hade repor och typ blivit ihopnypt. cylindern såg fin ut.
nån vecka senare inskaffades en helt ny kolv.
stoppade i den och den startade på några kickar.
allt gick bra ända till jag kom till en nedförsbacke jag låg på 6an och pressade ur den,,,inte nå länge... sedan när jag släppte gasen så böade och böade den.
lät som om den höll på att strypas..
tänkte direkt på när min första kolv gick sönder.
fan å rå!!! släppte gasen helt och rdn sten dog.
kompet blev skit dåligt och den startade när man rullade den i ca 70meter.
när den gick igång gick den skit kasst! kändes som någon höll i kolven, gick skit tungt,
men iallafall, tog hem cykeln och plockade ner den igen.
som jag trodde,kolven var pajj, kolvringarna var fasstnypt på exakt samma ställe som på den första kolven,bränd och hade repor.
tittade på toppen av kolven och såg att nått hade smällt bort en del av kolvenstopp.
alltså måste det ha varit tändstifftet.
det som jag funderar över är att dom personer som jag har frågat säger att det är rätt tändstifft
så nu har jag beställt en til ny kolv.
Har även:
borrat cylindern.
vänt på membranbladerna.
ställt nålen på högsta i förgasaren.
och jag ska hälla i mycket olja i bensinen.
kan även fråga om det gör någonting att jag har isoering i avgasröret,och jag vet inte om det är rätt packat. kan det vara det?
kan också fråga vad det ska vara för tändstifft, eftersom det har blivit smällt vid kolvens topp.
kan någon kunnig berätta vad som har varit/är Fel?
vill inte att det ska gå sönder igen
snälla hjälp mig
har ett par frågor angående min yamaha rd.
det började med att jag köppte en begagnad yamaha rd 125 84.
körde ett tag och tyckte den började gå segt,tillslut gick det inte att starta den.tog isär cyllen och såg att kolven hade en kolvring och den hade repor och typ blivit ihopnypt. cylindern såg fin ut.
nån vecka senare inskaffades en helt ny kolv.
stoppade i den och den startade på några kickar.
allt gick bra ända till jag kom till en nedförsbacke jag låg på 6an och pressade ur den,,,inte nå länge... sedan när jag släppte gasen så böade och böade den.
lät som om den höll på att strypas..
tänkte direkt på när min första kolv gick sönder.
fan å rå!!! släppte gasen helt och rdn sten dog.
kompet blev skit dåligt och den startade när man rullade den i ca 70meter.
när den gick igång gick den skit kasst! kändes som någon höll i kolven, gick skit tungt,
men iallafall, tog hem cykeln och plockade ner den igen.
som jag trodde,kolven var pajj, kolvringarna var fasstnypt på exakt samma ställe som på den första kolven,bränd och hade repor.
tittade på toppen av kolven och såg att nått hade smällt bort en del av kolvenstopp.
alltså måste det ha varit tändstifftet.
det som jag funderar över är att dom personer som jag har frågat säger att det är rätt tändstifft

så nu har jag beställt en til ny kolv.
Har även:
borrat cylindern.
vänt på membranbladerna.
ställt nålen på högsta i förgasaren.
och jag ska hälla i mycket olja i bensinen.
kan även fråga om det gör någonting att jag har isoering i avgasröret,och jag vet inte om det är rätt packat. kan det vara det?
kan också fråga vad det ska vara för tändstifft, eftersom det har blivit smällt vid kolvens topp.
kan någon kunnig berätta vad som har varit/är Fel?
vill inte att det ska gå sönder igen

snälla hjälp mig