Yamaha XT 600 E-tråden

Okej, men funderar som sagt om man kan bestycka om den själv, typ byta munstyckena själv och sen får man väll avgöra lite själv när den går "bra"?! Är det något som kan fungera?

mvh
 
måste be om ursäkt, skrev att du inte hade luftskruv på din hoj, men jag hade fel..
Men iaf, jo visst kan du laborera själv och byta munstycke men som sagt, har av egen erfarenhet på trimmade Crossar så tog det antal mekdagar innan jag fick lite bukt på det hela och cirka 15 olika munstycken "behövde ju byta 2st". Men fick det ändå inte att lira hundra.

Men prova går ju alltid, du tjänar som sagt inte så mycket effekt på det hela, om man inte byter till mer optimala grenrör och lätt portning, samt då bestyckar om.

Men skriv gärna vilka munstycken du pillade dit för att få hojjen att gå bra, så kan vi andra oxå ta nytta av det :)



Okej, men funderar som sagt om man kan bestycka om den själv, typ byta munstyckena själv och sen får man väll avgöra lite själv när den går "bra"?! Är det något som kan fungera?

mvh
 
Jaha, då har man köpt en 91:a tillsammans med farsan. Han ville börja köra mc (fick A på köpet 1970, men aldrig kört) och jag ville kunna köra på grus.
Verkar vara en perfek hoj för båda ändamål, snacka om lättkörd!


Någon som vet om yamaha orginal luftfilter till XT 600 -85 (två delar i foammaterial) behöver oljas in med luftfilterolja eller om dom är ready to go att montera och köra med när man köper dom??

Vet inte om det är aktuellt längre, men jag såg i verkstadshandboken att det står:
Air filter: Dry type element

Så det ska nog inte vara nån vätska på...
 
Nyss fått kortet, XT'n hade stått i 7 månader så jag var så duktig att jag gjorde en säkerhetskontroll på den.

När jag bromsar med fotbromsen så lyser inte bromslyset. Var sitter kabeln/givaren från fotbromsen? har kollat men inte hittat något.

Edit: Löst problemet, fanns en justeringsskruv precis vid fotbromsen. Det fungerade men inte förens man bromsade max.
 
Last edited:
Min Xt står fortfarande stilla.. Har inte orkat byta startrelä vilket för medsig att den suger ut batteriet och att det inte går att starta med knappen, utan har en tjuvkoppling!

Ska helt enkelt låna ut hojjen till svärfar som sagt han ska fixa det lilla problemet, sålde sin hoj pga husbilsköp och fick nu abstinens.

Själv ska jag ha nåt som styr undan fartvinen lite bättre då jag provade toura 20mil och den var jobbigt även i 90kmh och beslöt mig att sluta toura med xt:n.
Fartvinden från kylarvingarna strök längs med insidan av benen som gjorde det jobbigt att hålla emot tillslut.
Små turer och diverse körning är den duglig till, men ej touring.

Eftersom budgeten inte är allt för stor på en hoj till så funderar jag på en Kawasaki Ninja ZXR750 från 89, en classiker med lagom effekt och inte en alltför aggressiv körställning. runt 15.000kr med racingförgasare och orginal medföljer samt slip-on.
Dock är det ingen Choke på racegrejerna så den är lite svårstartad tydligen. Men vi får se efter en ev provköring idag.
Dessutom Classic-försäkringen hos bilsport ligger på 1690kr om året vilket inte är så dumt. Trygghansa och LF tar 10,000kr sen kollade inte jag fler bolag.


XT:n kommer självklart inte att säljas..
 
bytte precis ner mig från ktm 950 till xt600 anno 1991(finanskris). Bytte blinkers till Biltemas minsta led blinkers och då måste man ju köpa motstånd med. Pillade länge och kopplade motstånden på massa olika sätt men fick det inte att funka ändå, tröttnade och åkte till biltema igen å köpte ett nytt relä som va till för led blinkers tog 1 min och byta istället för att koppla massa motstånd. ett hett tips...
 
Tackar Blomkvist_86. Beställde nyss en sådan framskärm. Mycket snyggare än org.
 
Min Xt står fortfarande stilla.. Har inte orkat byta startrelä vilket för medsig att den suger ut batteriet och att det inte går att starta med knappen, utan har en tjuvkoppling!

Ska helt enkelt låna ut hojjen till svärfar som sagt han ska fixa det lilla problemet, sålde sin hoj pga husbilsköp och fick nu abstinens.

Själv ska jag ha nåt som styr undan fartvinen lite bättre då jag provade toura 20mil och den var jobbigt även i 90kmh och beslöt mig att sluta toura med xt:n.
Fartvinden från kylarvingarna strök längs med insidan av benen som gjorde det jobbigt att hålla emot tillslut.
Små turer och diverse körning är den duglig till, men ej touring.

Eftersom budgeten inte är allt för stor på en hoj till så funderar jag på en Kawasaki Ninja ZXR750 från 89, en classiker med lagom effekt och inte en alltför aggressiv körställning. runt 15.000kr med racingförgasare och orginal medföljer samt slip-on.
Dock är det ingen Choke på racegrejerna så den är lite svårstartad tydligen. Men vi får se efter en ev provköring idag.
Dessutom Classic-försäkringen hos bilsport ligger på 1690kr om året vilket inte är så dumt. Trygghansa och LF tar 10,000kr sen kollade inte jag fler bolag.


XT:n kommer självklart inte att säljas..

jag körde 26 mil 13 dit å 13 hem. märkte av d du säger med kylvingarna men om man har fötterna på skjutspinnarna ist så slipper man det + att man får en lite "sportigare" körställning=mindre vindmotstånd.:fakta

Han jag köpte min av hade haft den att toura med. från trollhättan upp til norra sverige nån stans. sa han iaf.:va
 
ev köp av -94:a

:vaHej,jag är sugen på att köpa en XT 600E-94 men enl säljaren så är den svårstartad men går igång m lite startgas.Tydligen har ngn bekant försökt meka men ej lyckats.Är det 2 förgasare på denna som ska synkas?Torde vara ngt m lågfartsinställn.Är den svårinställd,eller ngt man kan klara själv...?
mvh leffe:tuttar
 
Höjd

:BugarTACK för alla svar föregående inlägg.Nå`n kunnig på XT600-88?Enl spec har den kick-och electric start...?Hur hög är sitsen,mina ben växte aldrig tillräckligt på längden o nu på ålderns höst torde de ej göra det.(Fördel om man når ner...):huvet
Tacksam för svar leffe
 
Nyss blivit ägare till en -97
 
Last edited:
Tackar :)

Riktigt trevlig att köra även om xt 600 inte är ett effektmonster :D

Nån som känner till var man kan hitta 17" framhjul billigt?
 
Hejsan, Någon som vet vart man kan få tag i en xt 600 handbok till en 88? har hittat en till 90-. Nån som vet om det är typ samma motor fast de är elstart på dom nyare?
 
har även jag skaffat en yamaha XT600 -01 riktigt rolig maskin. jag kör överallt med den, dock lite jobbig att köra enduro med, men det funkar (bygger bara mer muskler) nu står den tyvärr på yamahaverkstad pga att jag slog över när jag tränade på att köra bakhjul på tvåans växel, gick omkull i ca 60-70 så styret avgassystemet och bromspedal med mera knäcktes rejält
 
Hej ..Jag tar gärna emot adresser på nätet,där man kan handla lite XT-600 -95..Prylar.:banana
 
Last edited:
Hej ..Jag tar gärna emot adresser på nätet,där man kan handla lite XT-600 -95..Prylar.:banana

Skicka den gärna vidare i så fall! Jag har nämligen också lyckats lägga vantarna på en 95a. :banana:banana
Tyvärr verkar det svårt att få tag i prylar. Eller nja, vanliga servicedelar finns väl att beställa var som helst och de är inte dyra. Men i övrigt är det rätt klent utbud*.

Nu funkar ju min förvånansvärt bra, till och med för att va en Yamaha. Men fordon i min ägo brukar bli hyfsat plågade med tiden.:näsblod

* Främst kollat klassikerna eBay och Blocket.
 
De butiker jag hittat är
http://www.kedo.de/
Tysk firma som har det mesta till Yamaha enstånkor

http://www.wemoto.com
Engelsk firma med bra priser och en del delar

http://www.bikebandit.com/
Från USA Sprängskisser och en del delar
Xt 600 -90 som exempel
http://www.bikebandit.com/houseofmotorc ... 90/o/m8365


http://www.motosport.com/dirtbike/oem-parts/YAMAHA
Mycket orginaldelar, men det kostar också

Sen har jag även sett att folk frågar efter manualer, så här kommer ett gäng som jag hittat på nätet

Factory_Workshop_Manual.pdf XT 600e
http://moto-andalucia.com/wp-conten...oad/Yamaha_XT600E_Factory_Workshop_Manual.pdf

---------------------------------------------------------------------------------------------

Till XT600Z Tenere 88-90

Tenere_Parts_Catalogue
http://moto-andalucia.com/wp-conten...aha_XT600Z_1988-90_Tenere_Parts_Catalogue.pdf

Owners_Manual
http://moto-andalucia.com/wp-content/uploads/manual_download/Yamaha_XT600Z_Owners_Manual.pdf

Service_Manual
http://moto-andalucia.com/wp-content/uploads/manual_download/Yamaha_XT600Z_Service_Manual.pdf

-------------------------------------------------------------------------------------------

XT600E_Owners_Manual
http://moto-andalucia.com/wp-content/uploads/manual_download/Yamaha_XT600E_Owners_Manual.pdf

3TB2 -90
http://www.yamaha-motor.com.mx/Manual_Partes/Catalogos/On-Off/XT600/3TB2_1990.pdf

3TB6 -92
http://www.yamaha-motor.com.mx/Manual_Partes/Catalogos/On-Off/XT600/3TB6_1992.pdf

3TB8 -93
http://www.yamaha-motor.com.mx/Manual_Partes/Catalogos/On-Off/XT600/3TB8_1993.pdf

3TB9 -94
http://www.yamaha-motor.com.mx/Manual_Partes/Catalogos/On-Off/XT600/3TB9_1994.pdf

3TBA -94
http://www.yamaha-motor.com.mx/Manual_Partes/Catalogos/On-Off/XT600/3TBA_1994.pdf

3UY5 -91
http://www.yamaha-motor.com.mx/Manual_Partes/Catalogos/On-Off/XT600/3UY5_1991.PDF

3UY8 -92
http://www.yamaha-motor.com.mx/Manual_Partes/Catalogos/On-Off/XT600/3UY8_1992.PDF

3UY9 -93
http://www.yamaha-motor.com.mx/Manual_Partes/Catalogos/On-Off/XT600/3UY9_1993.PDF

3UYB -94
http://www.yamaha-motor.com.mx/Manual_Partes/Catalogos/On-Off/XT600/3UYB_1994.PDF

3UYD -95
http://www.yamaha-motor.com.mx/Manual_Partes/Catalogos/On-Off/XT600/3UYD_1995.PDF

3WR7 -96
http://www.yamaha-motor.com.mx/Manual_Partes/Catalogos/On-Off/XT600/3WR7_1996.pdf

4PT1 -95
http://www.yamaha-motor.com.mx/Manual_Partes/Catalogos/On-Off/XT600/4PT1_1995.pdf

4PT9 -99
http://www.yamaha-motor.com.mx/Manual_Partes/Catalogos/On-Off/XT600/4PT9_1999.pdf

4PTA -00
http://www.yamaha-motor.com.mx/Manual_Partes/Catalogos/On-Off/XT600/4PTA_2000.pdf

4PTB -02
http://www.yamaha-motor.com.mx/Manual_Partes/Catalogos/On-Off/XT600/4PTB_2002.pdf

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

XT660Z (2008) Service Manual
http://moto-andalucia.com/wp-conten...a_XT660Z_(2008)_Service_Manual_in_English.pdf
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top