Yamaha XT 600 E-tråden

Se där ja, tack så mycketför tipsen!

Det finns inte möjligtvis ngn här som sitter på en reparationshandbok till xt 600 -85 som ska avyttras??
 
Hej
Jag är på jakt efter sidokåporna som sitter på tanken (-90-94..?) mina är turkosa och det ser för dj-ligt ut.. har försökt lacka dom svarta men får inte till det.. tips?
 
Är det btw ngn här som vet vilken olja man lämpligen använder till en xt 600 -85?? Mineralolja?!
 
Är det btw ngn här som vet vilken olja man lämpligen använder till en xt 600 -85?? Mineralolja?!

På min står det.

SAE 20W40 SE alt SAE 10W30 SE.

Oljebyte 2,7 L, inkl filterbyte 2,8 L, totalt 3.3 L

Förbjudet med tillsatser som minskar friktion då det kan få kopplingen att slira
 
På min står det.

SAE 20W40 SE alt SAE 10W30 SE.

Oljebyte 2,7 L, inkl filterbyte 2,8 L, totalt 3.3 L

Förbjudet med tillsatser som minskar friktion då det kan få kopplingen att slira


Okej, tack för svar! Var på mc-varuhuset idag och köpte oljefilter+stift, luftfilter var slut.. Köpte motul 10W40 delsyntet där, dyrt men förhoppningsvis bra.
 
Lämplig färg till kopplingskåpa?!

Halloj!

Får en beg. kopplingskåpa skickad till mig i veckan, som jag tänkte måla/lacka innan montering. Någon som har ngt bra tips på färg som tål både värme/avfettning/ev. en skvätt lösningsmedel i värsta fall och liknande?? Spray är ju att föredra!

Är en kopplingskåpa till en Yamaha XT 600. behöver svart färg.
 
Hur mycket ska man begära

Hur mycket ska man begära för en XT 600-01 som är nybes UA.nya däck,drivpaket olja+alla filter.?
Lite "tungt" med 2 hojar nu.
Gillar ju min XT men............ja 2 hojar det blir för mycket.
 
Ngn här som har koll på vad jag behöver för att strypa min XT600E till 25kW (så att jag kan köra upp med den)... :yoparty?


Oh, och du bör begära 25-29000 för din '01:a :tummenupp
 
Luftfilter

Någon som vet om yamaha orginal luftfilter till XT 600 -85 (två delar i foammaterial) behöver oljas in med luftfilterolja eller om dom är ready to go att montera och köra med när man köper dom??

Dom på mc-varuhuset var osäkra..

All tänkbar info tas mycket tacksamt emot!
 
Om det är någon som har ett extra sidostöd eller en kompressionsvajer till en XT 600 -85 är det bara skrika till!
 
hej XT-ägare! Vill ha något offroad-aktigt som går bra att busa med d.v.s. man ska kunna wheela o.s.v. utan problem, är detta hojen för mig då eller bör jag undvika den? Dessa hojar finns ju till väldigt bra pris så någon baksida måste de ju ha :)
 
Tjena XT-fölket!! Jag har en XT600 -84. Det jag undrar är om lameller från XT600 Teneré 83-85 passar på min?
 
Skillnader

Jag är intresserad av en XT.
Det verkar dock inte finnas en renodlad XT-tråd här på forumet.
Kanske kan jag få svar här ändå.
Vad skiljer de olika modellerna åt?
Har sett dessa beteckningarna än så länge E, K, R, Z och X.
 
E = elstart
K = kick
Och R=radiostart, Z=zappning och X=xenon.:D

Som sagt kanske fel tråd men en ren XT eller XT660 finns inte.
Det kanske bara finns 2 600 modeller (E och K) .
Var nog hemskt otydligt men jag är ute efter 660:na.
Jag har sett att X är motard och har annorlunda hjul givetvis.
Men motor, design, prestanda osv på R, Z och X?
 
Hej!

Lånar tråden lite. Har köpt en Xt600 -87 för 2 veckor sen som jag har lite frågor om. Sitter på ett BSM Vampire slip-on som det låter fint om, sen har jag gjort rent i luftburken och monterat bort snorkeln som sitter under sadeln, har även bytt luftfiltret till ett nytt och fräscht originalfilter.. Nu till min fråga, behöver jag bestycka om förgasaren? Misstänker att det sitter original munstycken i den. Bränsle/luftskruven ska vara ut skruvat 1.5 varv enligt förra ägaren (vet dock inte vart jag kollar det). Tycker även att den blev lite svagare på låga varv efter luftfilterbytet och snorkel-borttagningen, och när man släpper på gasen blir det ibland lite avgassmällar. Har läst lite om att det kan tyda på för lite soppa i blandningen? Vad är eran åsikt?! Kan vara lite svårstartad ibland när den stått någon vecka, sen när man väl fått igång den är det inga problem att få igång den vid stopp!

mvh
 
Ja, du behöver nog med största sannollikhet bestycka om, men det kan du inte göra själv för att få det optimalt. Du kan tycka att den går bra men går alldeles för fett, och går i själva verket sämre.
Det kostar runt 5000kr för att göra en sådan bestyckning på firma, då dom använder typ "mappnings" instrument för att kolla värdet mellan luft o bränsle.
Det jag rekommenderar att göra är att skruva tillbaka Snorkeln.
du tjänar inte många hk på att bestycka om, och det kostar minimum 5000kr. Jag skulle själv gjort en sk DYNOJET bestyckning, anpassad för sportfilter och Slip-on. Men jag ångrade mig för priset blev bara för mycket, för lite lite lite mer nöje om ens det.
Avgasknallar får du nog räkna med vid gassläpp då cykeln inte är korrekt bestyckad. Men håller du dig endast till slip-on brukar cyklarna gå bättre än orginal fast lite mager blanding. Tomgångs skruven spelar ingen roll om du ändrar just för avgasknallens skull, utan kanske för att justera tomgången efter det nya lägre mottrycket från ditt slip-on.
Svårstartad kan du räkna med, dom kan va lite tjuriga när dom stått ett tag. Men min gick igån på några startvarv med knappen, men sen gick startrelät sönder... Farsans TTR600 kickades igång på 10 kick, och gick ganska kass och tjuvdog, men efter en liten runda körd med choken inne så var problemet löst.




Hej!

Lånar tråden lite. Har köpt en Xt600 -87 för 2 veckor sen som jag har lite frågor om. Sitter på ett BSM Vampire slip-on som det låter fint om, sen har jag gjort rent i luftburken och monterat bort snorkeln som sitter under sadeln, har även bytt luftfiltret till ett nytt och fräscht originalfilter.. Nu till min fråga, behöver jag bestycka om förgasaren? Misstänker att det sitter original munstycken i den. Bränsle/luftskruven ska vara ut skruvat 1.5 varv enligt förra ägaren (vet dock inte vart jag kollar det). Tycker även att den blev lite svagare på låga varv efter luftfilterbytet och snorkel-borttagningen, och när man släpper på gasen blir det ibland lite avgassmällar. Har läst lite om att det kan tyda på för lite soppa i blandningen? Vad är eran åsikt?! Kan vara lite svårstartad ibland när den stått någon vecka, sen när man väl fått igång den är det inga problem att få igång den vid stopp!

mvh
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top